۱۲ راه برای خنک نگه داشتن کامپیوتر در تابستان

يكشنبه ، 30 تیر 1392 ، 07:58

در اینجا ۱۲ توصیه برای شما آماده شده که از آب شدن و داغان شدن پروسسور یا پردازنده، خودداری کنید.

 

می‌شود کمی حواستان به من باشد لطفا؟ من البته کامپیوتر شما هستم و کمی درخواست و شاید گفت‌وگویی کوچک بین ما برای این که در این تابستان گرم، من هم کمی آسایش داشته باشم.

می دانید که پروسسور و پردازنده‌های لپ تاپ و کامپیوترهای روی میزی، یک حساسیت مشخص دارند: دمای ما نباید از ۲۹ درجه سانتیگراد بیشتر شود. درست است که فن و پنکه روی پروسسور می‌گذارند، اما خوب تابستان خودش هوای گرمی است که هی دارد جابجا می‌شود، حالا وقتی شما با کامپیوتر هم کار می‌کنید که اوضاع بغرنج‌تر می‌شود.

در اینجا ۱۲ توصیه برای شما آماده شده که از آب شدن و داغان شدن پروسسور یا پردازنده، خودداری کنید:

یک، کامپیوتر یا لپ‌تاپ‌های خود را تا جایی که می‌شود، در جایی خنک بگذارید و آن جا کار کنید. درست است که وقتی گرم‌تان بشود، بلند می‌شوید و می‌روید، ولی دلیل نمی‌شود لپ‌تاپ یا کامپیوتر را در جای گرم رها کنید. هرجا که چرخش هوا به ویژه هوای خنک بیشتر باشد، برای کامپیوتر یا لپ‌تاپ شما جای مناسب‌تری است.

دو، اگر کامپیوتر دارید، آن را به دیوار نچسبانید و سعی کنید روی زمین هم نگذارید – نه این که جایی معلق باشد – اما اگر شده حتی چیزی مثل کتاب زیر آن بگذارید تا با زمین فاصله داشته باشد، در همین حال مطمئن شوید لق نباشد و تکان نخورد. با این حال اگر از زمین و دیوار فاصله داشته باشد، بهتر است.

سه، زیر لپ‌تاپ و کنار آن، فضایی تعبیه شده برای این که هوا در آن گردش داشته باشد. سعی کنید راه این هوا را نبندید. برای مثال، لپ‌تاپ را در رختخواب و روی تخت نگذارید و حتی در فضای بیرون، روی چمن نگذارید. اگر نمی‌توانید یا مواقعی نمی‌خواهید لپ‌تاپ روی میز باشد، حداقل کتاب یا چیزی مثل آن زیرش بگذارید تا راه‌های گردش هوا مسدود نشود.

چهار، هیچ وقت کامپیوتر خود را روی زمین نگذارید. حتی اگر کامپیوتر خانگی دارید، کیس اصلی را روی زمین نگذارید. سعی کنید حتما یک جای کیس گرفته و روی میز یا کنار آن نصب کنید و کامپیوتر را روی آن بگذارید.

پنج، هر وقت شارژ باتری لپ‌تاپ شما پر شد، آن را از برق بکشید. اشتباهی که خیلی‌ها می‌کنند این است که مدام لپ‌تاپ را به برق می‌گذارند. این کار باعث می‌شود که هم باتری داغ شود و هم این که لپ‌تاپ را داغ می‌کند.

شش، حواس‌تان به برنامه‌هایی که روی کامپیوتر یا لپ‌تاپ شما فعال است و اپلیکیشن‌هایی که کار می‌کند، باشد. هرچه برنامه‌های کم‌تری روی کامپیوتر یا لپ‌تاپ شما در حال اجرا باشد، حرارت کم‌تری تولید می‌شود. به قول خودمان زور کم‌تری به پردازنده یا پروسسور می‌آید. ضمن این که چیزهایی در بازار می‌فروشند که گفته می‌شود کمک بهتری برای خنک کردن کامپیوتر است، اما در همین حال ممکن است برق بیشتری مصرف کرده و حرارت بیشتری هم تولید کند. حواستان به این‌ها باشد.

هفت، همیشه فن و خنک کننده و پنکه‌های پردازنده را چک کنید و مطمئن شوید درست کار می‌کند. کامپیوتر را خاموش کرده، کیس کامپیوتر را باز کنید و بعد کامپیوتر را روشن کنید و ببینید فن درست کار می‌کند. بیشتر فن‌ها پلاستیکی هستند و حرارت پردازنده آن‌ها را فرسوده می‌کند و یا از کار می‌افتند، یا ضعیف می‌شوند و یا این که پره‌های آنها یکی یکی می‌افتد.

هشت، مراقب گرد و خاک باشید. مثل هرجایی که هوا جابجا می‌شود، از فن ماشین گرفته تا پنکه درون خانه و یا هواکش آشپزخانه، همان جا گرد و خاک هم جمع می‌شود. سعی کنید کامپیوتر یا لپ‌تاپ خود را جایی بگذارید که کم‌تر در معرض گرد و خاک باشد. هرچند وقت یک بار فن کامپیوتر را تمیز کنید – نه الزاما با دستمال و پاک کنند، که شاید اسپری هوا هم کافی باشد.

نهم، دور و بر کامپیوتر و لپ‌تاپ خود دود نکنید، یا به قول خودمان، سیگار نکشید. جریان چرخش هوا دود را به درون می‌کشد و در دراز مدت سیستم شما را از کار می‌اندازد.

ده، وقتی با کامپیوتر خود کار ندارید، خاموشش کنید. حتی اگر شده برای مدتی کوتاه. اگر نمی‌شود خاموش کرد، حواستان به دیگر تجهیزات مرتبط با کامپیوتر – مثل اسکنر یا پرینتر – باشد چون آن‌ها هم ممکن است باعث ایجاد حرارت شوند.

یازده، پیش از این که لپ‌تاپ خود را با خود ببرید، خاموشش کنید. اگر فکر می‌کنید راهی برای خاموش کردن نیست، دست کم آن را در حال خواب «Hibernate» نگه دارید. لپ تاپ در محیط بسته اگر خاموش نباشد حرارت تولید می‌کند و چون در کیف یا کوله پشتی، هوا برای گردش نیست، همان طور گرم می‌ماند.

دوازده، به پردازنده بیش از حد فشار نیاورید. بعضی برای این که سرعت بیش‌تر شود، در حال استارت آپ، کدهایی وارد می‌کنند که پروسس را سریع‌تر می‌کند. سعی کنید به سرعت نرمال قانع باشید، فشار روی پروسسور می‌تواند باعث از کارافتادن آن بشود. در زمان استفاده نرمال، دما هم در حد نرمال باقی می‌ماند.

اینتل

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► گلکسی های سامسونگ در دستان دولتمردان آمریکا
فناوری اسکن چهره در دستگاه های خودپرداز ◄

مطالب مرتبط
بنر