سود چند میلیاردی حلزونی ها و کمبود دارو در کشور

سه شنبه ، 1 مرداد 1392 ، 09:27
رئیس سازمان غذا و دارو و معاون وزیر بهداشت، رفع مشکل کمبود دارو را نیازمند همکاری دستگاههایی همچون بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت دانست و گفت: در حال حاضر ۶۳ قلم کمبود دارو در کشور وجود دارد که در صورت همکاری دستگا‌ههای مذکور ظرف مدت دو هفته آن را رفع خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر عباس حاجی آخوندی در مورد تولید و توزیع کرم حلزون در کشور، افزود: متاسفانه براساس گزارشات به دست آمده، ساخت کرم حلزون در کشور بدون اخذ هرگونه مجوز از سازمان غذا و داروی بوده است.

وی ادامه داد: بدون‌شک شیوه علمی توزیع فرآورده‌های سلامت باید در مراکزی باشد که توزیع کننده بتواند راجع به فرآورده توضیح دهد در بازرسیهای صورت گرفته متوجه شدیم که کرم حلزون، توسط پیک به مردم تحویل داده می‌شده و این درشرایطی است که اصلا حسابرسی اقتصادی و توضیحات فنی و علمی آن مشخص نیست.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه طی بررسیهای انجام شده متوجه شدیم تولید و تبلیغ کرم حلزون متناسب با استانداردهای نظام سلامت نیست، تصریح کرد: با دانشگاه علوم پزشکی البرز که نقش مهمی در تولید و تبلیغ این کرم داشته است برخورد لازم صورت گرفته، از طرفی نیز به این دانشگاه ماموریت داده شد برندهایی نظیر کرم حلزون را که ممکن است با اسامی مختلف در بازار وارد شوند را شناسایی کنند.

حاجی‌آخوندی یادآور شد: محصولاتی همچون کرم حلزون، یکسری فرآورده مشابه با برندهای مختلف است که افرادی که در بازار قاچاق فعالیت می‌کنند این محصول را با نامهای مختلف عرضه می‌کنند تا سود زیادی را به جیب زنند.

وی تاکید کرد: فروش کرم حلزون در کشور در همین مدت کوتاه ۴۵۰ میلیارد تومان کسب درآمد کرده که نشان دهنده آن است که در تولید و عرضه این محصول هیچ حساب و کتاب فنی و اقتصادی و علمی وجود نداشته است.

رئیس سازمان غذا و دارو در مورد چگونگی نحوه دادن مجوز به تولید کرم حلزون، افزود: اصلا چنین مجوزی از سوی سازمان غذا و دارو به  تولید محصول کرم حلزون داده نشده است، در حال حاضر در تلاش برای بررسی مجوز اولیه آن هستیم تا مشخص شود مجوز از سوی دانشگاه البرز بوده است یا خیر؟ چراکه دانشگاهها در فرآیند تولیدات غیردارویی می‌توانند مجوز دهند.

کمبود ۶۳ قلم دارو در کشور

حاجی‌آخوندی در ارتباط با کمبود اقلام دارویی در کشور نیز گفت: در ابتدای سال جاری حدود ۳۰۰ قلم دارو در کشور کمبود داشت که در حال حاضر به حدود ۶۳ قلم دارو رسیده است.

وی با بیان اینکه در تمام دنیا کمبود دارو دیده می‌شود، افزود: به طور حتم اگر گمرک، وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی با ما همکاری کند می‌توانیم این کمبود را ظرف مدت دو هفته برطرف کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: بانک مرکزی نباید در تامین ارز، وزارت بهداشت را دور بزند چراکه این اقدام باعث مشکلات دارویی و واردات دارو در کشور می‌شود.

مهر

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► کویت، دومین وارکننده نفت به کره
عکسی از نمونه اولیه گلکسی نوت ۳ ◄

مطالب مرتبط
بنر