برگزاری جلسه شورای پول واعتبار در هاله ای از ابهام

يكشنبه ، 19 آبان 1387 ، 03:22

بانکی: در حالي که عنوان شد برگزاري جلسات شوراهاي عالي با توجه به راي مجمع تشخيص مصلحت نظام از سر گرفته مي‌‏شود، برگزاري جلسات شوراي پول و اعتبار در هاله‌‏اي از ابهام قرار گرفته است.
پیشتر حسين قضاوي، قائم مقام بانک مرکزي اعلام کرده بود که جلسه شوراي پول و اعتبار اين هفته برگزار خواهد شد و ضمن جابجايي برخي اعضا، سياستگذاري در خصوص مسايل پولي و اعتباري را از سر خواهد گرفت.
در همين حال خبرنگار ماطي تماس تلفني با دکتر محمود بهمني، رييس کل بانک مرکزي کسب اطلاع کرد که هنوز در خصوص اولين جلسه شوراي پول و اعتبار پس توقف تصميمي گرفته نشده است.
بهمني اذعان داشت: احياي مجدد شوراي پول و اعتبار به بانک مرکزي ابلاغ شده اما تا امروز براي تشکيل جلسه تصميمي اتخاذ نشده است.
برپايه این گزارش ، شوراي پول و اعتبار بيش از يک سال است که تشکيل جلسه نداده است و سياستگذاري و تصميم‌‏گيري در خصوص مسايل پولي و اعتباري به جلسه کميسيون اقتصادي دولت موکول شده بود.
شوراي عالي اداري در مرحله اول که تصميم به تجميع شوراهاي عالي گرفت بنا را بر اين نهاد تا اعضاي مشترک در شوراها مانند وزير بازرگاني، وزير اقتصاد، رييس سازمان مديريت و برنامه‌‏ريزي و... به عنوان اعضاي اصلي باشند و ساير اعضا موردي داراي حق راي باشند. مصوبه اين طور حکم مي‌‏کرد که وقتي جلسه‌‏اي تشکيل مي‌‏شود اعضايي مانند نمايندگان اتاق بازرگاني و اتاق تعاون هم حق راي داشته باشند که در عمل اين کار انجام نشد.
همچنين اختيارات شوراي پول و اعتبار به وزراي عضو قابل تفويض بود و بانک مرکزي حق راي نداشت که اين موضوع به اختلافات بانک مرکزي و دولت بيشتر دامن مي‌‏زد.
بر پايه قانون پولي و بانکي، شوراي پول و اعتبار يکي از ارکان مهم بانک مرکزي است.
گفتني است رييس کل پيشين بانک مرکزي بارها از نبود شوراي پول و اعتبار گلايه کرده بود و در روز توديع خود از نبود شوراي پول و اعتبار و اظهار نظر افراد غيرکارشناس در حوزه مسايل پولي و اعتباري ابراز تاسف کرده بود.

منبع: خبرگزاری ایلنا

► تامین شرط بانک مرکزی برای موسسه "سینا"طی 2ماه آینده
خطر انحراف ۸۵ درصد ى تسهيلات بانكى در بخش توليد ◄

مطالب مرتبط
بنر