آئین نامه بانکداری دولتی به شبکه بانکی ابلاغ شد

دوشنبه ، 7 مرداد 1392 ، 12:23

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران‌، آئین نامه بانکداری دولتی مصوب هیات وزیران را به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) آئین نامه بانکداری دولتی در 7 ماده و 3 تبصره توسط هیات وزیران بنا به پیشنهاد مشترک وزارت امور اقتصادی و دارایی، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور ، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و به استناد اصل یکصد و سی و هشتمین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به شرح ذیل تدوین شده است.

ماده 1_ این آیین نامه تمامی حساب های بانکی وزارتخانه ها ، بنگاهها ، موسسات ، شرکت ها و سازمان های دولتی اعم از ریالی و ارزی باید از طریق خزانه داری کل کشور و نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران افتتاح شود .

تبصره یک – آن بخش از وجوه موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی که از محل بودجه عمومی دولت تامین می گردد ، مشمول مفاد این ماده خواهد بود.

تبصره دو – بانکها ، شرکت های بیمه و موسسات اعتباری مادامی که از شمول مفاد مواد 39 و 76 قانون محاسبات عمومی کشور مستثنی باشند ، از رعایت مفاد این ماده نیز مستثنی می باشند .

ماده 2 – تمامی حساب های بانکی برای نگهداری آن بخش از وجوه موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی از جمله شهرداری ها و شرکت های تابع آنها که از محل بودجه عمومی دولت تامین نمی گردد ، باید صرفاً نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران افتتاح شود.

تبصره – افتتاح حساب بانکی برای هر یک از شرکت های تابع شهرداری ها نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ( مادام که بیش از 50 درصد سهام و سرمایه آنان متعلق به شهرداری ها باشد ) فقط از طریق شهرداری ها امکان پذیر است .

ماده 3 – وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و شرکت ها و موسسات وابسته به آن موظف اند با هماهنگی وزارت امور اقتصادی و دارایی ( خزانه داری کل کشور ) تمامی حساب های خود را به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منتقل کند .

ماده 4 – بانکها و موسسات اعتباری نمی توانند راساً و بدون هماهنگی با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نسبت به افتتاح هرگونه حساب برای هر یک از وزارتخانه ها ، بنگاهها ، موسسات ، شرکت ها ، سازمان های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی اقدام کنند .

ماده 5 – جایگزینی حساب های موجود هریک از وزارتخانه ها ، بنگاهها ، موسسات ، شرکت ها ، سازمان های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی با حساب های متناظر جدید افتتاح شده نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مطابق با زمانبندی هماهنگ شده بین وزارت امور اقتصادی و دارایی ( خزانه داری کل کشور ) و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تا پایان سال 1392 صورت می گیرد .

ماده 6 – تمامی وزارتخانه ها ، بنگاهها ، موسسات ، شرکت ها ، سازمان های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی موظف به رعایت کامل مفاد این آئین نامه می باشند و هر نوع تخلف از مقررات آن در حکم تصرف غیرقانونی در وجوه و اموال دولتی محسوب خواهد شد .

ماده 7 – مواردی که در این آئین نامه پیش بینی نشده است ، تابع دستورالعمل نگاهداری انواع حساب برای وزارتخانه ها ، موسسات و شرکت های دولتی و نهادها و موسسات عمومی غیردولتی ، موضوع ماده 94 قانون پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران ، مصوب یکهزار و یکصد و چهل و هفتمین جلسه مورخ بیست پنجم مهرماه یکهزاروسیصدونودویک شورای پول و اعتبار خواهد بود .

متن کامل دستورالعمل نگاهداری انواع حساب برای وزارتخانه ها ، موسسات و شرکت های دولتی و نهادها و موسسات عمومی غیردولتی در پایگاه اطلاع رسانی بانک مرکزی به نشانی WWW.CBI.IR بخش قوانین و مقررات زیرمجموعه مصوبات شورای پول و اعتبار قابل دسترس است.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

===============

► نرخ ارز،طلا وسکه پایان وقت اداری 7مرداد 92
13 رفتار زشت ایرانی ◄

مطالب مرتبط
بنر