فعالیت صرافی‌ها درفضای مجازی ممنوع

چهارشنبه ، 9 مرداد 1392 ، 08:28
مدیر اداره مطالعات و مقررات بانکی بانک مرکزی گفت: آیین نامه جدید شامل 8 فصل است و با ابلاغ آن در روز دوم مرداد مبنای عمل فعالیت صرافی‌های موجود و تاسیس صرافی‌های جدید قرار گرفته است.

مرتصی ستاک یکی از تفاوت های آیین نامه جدید را نسبت به آئین نامه قبلی که سال 89 تصویب شده بود افزایش سرمایه صرافی‌ها ذکر کرد و گفت: در آئین نامه جدید سرمایه تاسیس صرافی بجای 100 میلیون تومان قبلی به 5 میلیارد تومان برای افراد حقیقی و 20 میلیارد تومان برای افراد حقوقی افزایش یافته است و صرافی‌های دارای مجوز کنونی نیز باید از تاریخ ابلاغ آیین نامه جدید در مدت یکسال نسبت به تکمیل سرمایه خود نزد بانک مرکزی اقدام کنند در غیر اینصورت مجوز فعالیت آنها ابطال شود.

مدیر اداره مطالعات و مقررات بانکی گفت: آیین نامه جدید فعالیت صرافی‌ها با توجه به نوسان شدید نرخ ارز و نقشی که صرافی‌ها در آن داشتند بازنگری شده و هدف آن است که بازار ارز هدفمندتر مدیریت شود.

وی ادامه داد: براساس آیین نامه جدید، صرافی‌ها اجازه فعالیت در فضای مجازی را ندارند، حق دریافت سپرده از مردم یا اعطای تسهیلات به آنها را ندارند و همچنین نمی‌توانند ارز را پیش خرید کنند.

ستاک یکی دیگر از تفاوت‌های آیین نامه قبلی با جدید را ارتقاء مدرک تحصیلی افرادی که قصد تاسیس صرافی دارند دانست و گفت: صرافی‌ها حق ایجاد شعبه ندارند و چنانچه در حال حاضر صرافی دارای شعبه است باید در مدت 6 ماه برای بستن شعبه اقدام کند.

همشهری آنلاین

اخبارمنتخب بانکی دات آی آر:

===============

► بالاترین مصرف کنندگان طلا چه کشورهایی هستند؟!
ضعف حافظه به خاطر این فناوری! ◄

مطالب مرتبط
بنر