تلویزیون‌های نسل جدید جهان را تسخير ‌می‌کنند

دوشنبه ، 14 مرداد 1392 ، 08:30
صنعت تلویزیون به عنوان محبوب‌ترین دستگاه الکترونیکی مصرفی در جهان، همیشه صنعتی رو به رشد و در حال تغییر است. درست به همین دلیل هم هست که هر روز شاهد ورود محصولاتی جدید با تکنولوژی‌های مدرن روز هستیم.

بعد از تلویزیون‌های کوچک لامپی و CRT، به تدریج نسل جدید تلویزیون‌های باریک‌تر و البته با کیفیت‌تر روانه بازار شدند تا بتوانند سلیقه و نظر کاربران را به خودشان جلب و تامین کنند. در همین راستا پدیده‌ای جدید و مدرن وارد دنیای تلویزیون شده است که می‌تواند بیش از همه توجه علاقه‌مندان به تماشای فیلم و سریال و البته گیمرها را به خودش جلب کند؛ تلویزیون‌های اولترا HD.

این تلویزیون‌ها در حال حاضر با کیفیت‌ترین تلویزیون‌های بازار هستند که تصاویر را با وضوح 4K که تا چهار برابر باکیفیت‌تر از تلویزیون‌های معمولی HD بیشتر است، برای کاربرانشان به نمایش می‌گذارند. حالا گویا میزان استقبال از این تلویزیون‌ها در بازار آنقدر زیاد بوده است که حجم صادرات و فروش آنها را در بازارهای جهانی تا حد چشمگیری افزایش داده است. جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی iSuppli در این مورد نشان می‌د‌هد که صادرات جهانی پنل تلویزیون‌های اولترا HD تا پایان سال 2013 به 3/2 میلیون دستگاه می‌رسد که تعداد بسیار زیادی از آنها اولین تجربه حضور شرکت‌های تولیدکننده‌شان در بازار خواهند بود. در واقع میزان استقبال از این تلویزیون‌ها و رونق بازار آنها توانسته توجه شرکت‌های تولیدکننده را جلب کند تا به تولید این محصولات روی بیاورند. در واقع این شرکت‌ها سعی دارند هر کدام سهمی از این بازار داغ و پر رونق را در اختیار بگیرند.

تلویزیون‌های اولترا HD با وضوحی تا چهار برابر بیشتر از استاندارد 1080 پیکسلی، حالا قرار است به ستاره بی‌چون و چرای بازار تلویزیون تبدیل شوند. نکته جالب این است که پیش‌بینی‌ها نشان می‌د‌هد میزان صادرات جهانی پنل‌های تلویزیون اولترا HD در سال 2013 در مقایسه با میزان ناچیز سال 2012، رشد بسیار زیادی خواهد داشت. به این ترتیب است که انتظار می‌رود نرخ رشد سالانه بازار پنل‌های تلویزیون اولترا HD در سال 2013 به عددی سه رقمی هم برسد. این در حالی است که کارشناسان iSuppli، اعلام کرده‌اند که تا سال 2017 میزان صادرات جهانی پنل‌های تلویزیون اولترا HD به 8/20 میلیون دستگاه هم می‌رسد.

این در حالی است که بعضی از تولید‌کنندگان پنل‌های LCD هنوز در برابر طراحی و تولید این تلویزیون بسیار با کیفیت مقاومت می‌کنند. این دسته از تولیدکنندگان که البته از نام‌های بزرگ و چندان شناخته شده بازار هم نیستند، معتقدند که تلویزیون‌های اولترا HD ممکن است به خاطر قیمت بالا نتوانند فروش خوبی در بازار داشته و در نهایت تولید آنها می‌تواند به تدریج بازار تلویزیون‌های LCD، LED و حتی OLED را دچار رکود کند.
این در حالی است که کارشناسان و فعالان بازار معتقدند که تلویزیون‌های اولترا HD به خاطر کیفیت بسیار بالایی که دارند می‌توانند به سرعت جایگاه خودشان را در بازار پیدا کرده و فروش خوبی را نصیب شرکت‌های تولیدکننده‌شان بکنند. آنها می‌گویند که این تلویزیون‌ها بر خلاف تلویزیون‌های سه بعدی برای گروه خاصی از خریداران طراحی نشده و می‌توانند در صورت تامین محتوای لازم و موردنیازشان بازار تلویزیون را متحول کنند. با این همه اما این تلویزیون‌های اولترا HD بیشتر در اندازه‌های بزرگ طراحی و تولید می‌شوند و به همین دلیل قیمت نسبتا گرانی دارند. درست به همین دلیل هم فعالان بازار معتقدند که با نفوذ بیشتر این تلویزیون‌ها در بازار قیمت آنها هم منطقی‌تر و ارزان‌تر خواهد شد. این در حالی است که قیمت این تلویزیون‌ها در ما‌ه‌های اخیر هم کاهش نسبی را تجربه کرده است. در حال حاضر قیمت یک تلویزیون اولترا HD شرکت سونی با اندازه 55 اینچی برابر 5 هزار دلار است و قیمت این تلویزیون در اندازه بزرگ‌تر 65 اینچ به 7 هزار دلار می‌رسد.

در مقابل اما قیمت یک تلویزیون LED سامسونگ با اندازه 55 اینچی به 900 دلار می‌رسد. با این اوصاف است که شرکت‌های تولیدکننده این روزها تمام تلاش خودشان را برای کاهش قیمت این تلویزیون‌های بزرگ و با کیفیت انجام می‌دهند تا میزان تقاضا برای خرید این محصولات افزایش پیدا کند.

دنیای اقتصاد

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی امروز
جریمه سه میلیاردی فروشگاه ورزشی ◄

مطالب مرتبط
بنر