موفق ها/ بابک بختیاری، موسس آیس پک

پنجشنبه ، 17 مرداد 1392 ، 03:27

بابک بختیاری در سال 1357 در تهران به دنیا آمد. پدرش شغل آزاد دارد و مادرم خانه‌دار است.

از دوران نوجوانی علاقه زیادی به کسب درآمد فراوان داشت به طوری که دور از چشم خانواده رو‌به‌روی مدرسه محله کیک و نوشابه می‌فروخت. مخالفت خانواده به آنجا رسید که یک روز هنگام کار، با دیدن خانواده، فرار را بر قرار ترجیح داد.

در سال 1357 دوران دبیرستان را در مدرسه موسی‌بن‌جعفر (ع)
تهران به پایان رساند. همان سال در رشته عمران وارد دانشگاه شد، اما بعدها به دلیل مشغله فراوان پس از اتمام 110 واحد درسی ترک تحصیل کرد و مدرک فوق‌دیپلم گرفتم.

داستان کسب‌وکار بابک از آنجا شروع شد که در اوایل سال 1376 با کمک خانواده یک دستگاه پیکان به مبلغ دومیلیون تومان خرید و یک روز در میان با یکی از دوستانش با آن کار می‌کرد.

پس از مدتی به دلیل علاقه زیاد به فروش مواد غذایی با فروش پیکان و همکاری شوهرخاله‌اش و مقداری قرض، کنج‌برگر را در پاساژ گلستان راه انداخت. اما به دلیل مشکلات مالی فراوان بعد از یک سال، با بدهی دومیلیون تومانی مجبور به کنار گذاشتن این کار شد. لذا به فکر راه‌اندازی کسب و کاری با هزینه کمتر افتاد.

از آنجا که از دوران دبیرستان علاقه زیادی به خوردن ساندویچ داشت و می‌دانست بچه‌ها نیز از خوردن ساندویچ در مدرسه لذت می‌برند، پس از مذاکره با مدیران سه مدرسه توانست بوفه‌ای را برای مدت یک سال تحصیلی اجاره و با سرمایه بسیار اندک، سه یخچال دست دوم و کهنه و با مبلغ صدوپنجاه هزار تومان، بوفه این مدرسه‌ها را راه‌اندازی کند. این کار درآمد خوبی داشت. در تابستان به دلیل تعطیلی مدارس به دنبال کار دیگری بود.

یک روز پدر بابک به دلیل تعویض لوازم اداری محل کار خود از  او خواست تا لوازم فرسوده را بفروشد. او هم در مدت کوتاهی با قیمت مناسب موفق به فروش آنها شد و وقتی دید درآمد خوبی از این راه می‌شود به دست آورد به خرید و فروش لوازم دست دوم روی آورد، به طوری که از طریق آگهی‌های روزنامه لوازم دست دوم خریداری کرده و در طبقه دوم خانه رنگ و پس از آن وارد بازار می‌کرد.

با شروع این کار، بوفه مدارس را تعطیل و طرح ساخت میز تحریر را با پدرش در میان گذاشت و با تکیه بر تجربه‌های پیشین در زمینه فروش میز تحریر پیشرفت زیادی را در این کار پشت سر نهاد تا آنجا که مرکز میزهای کامپیوتر رادر خیابان ولیعصر با همکاری یک شریک راه انداخت. در ظرف مدت کوتاهی 2 شعب از مرکز میزهای کامپیوتری را ایجاد کرد اما به دلیل بی‌تجربگی و عجله داشتن برای پیشرفت در اثر سهل‌انگاری در برخورد با شریکم دچار مشکل و ورشکست شد.

از آنجا بود که تنها راه پرداختن دیون خود را در پرورش یک فکر خلاقانه و کسب و کاری جدید دید که ایده «سوپر خونه سرویس» به ذهنش خطور کرد که مواد غذایی را به شهروندان می‌رساند.

اینجا بود که تصمیم گرفت برای جلب نظر تولید کنندگان محصولات مختلف برای پخش محصولات آنها به درب منازل در روزنامه آگهی بدهد.

به دلیل نداشتن زمان کافی برای پرداختن بدهی‌ها این کار را رها کرد و به فکر راه انداختن کاری دیگر افتاد. همیشه با خود می گفت کاری می‌تواند موفق شود که ایده‌ای نو در برداشته باشد.

او از دوران کودکی بستنی‌ها را با هم زدن رقیق می کرد و با موز یا اسمارتیز هم می‌زد و می‌خوردم خیلی از این کار لذت می‌برد.

همین علاقه کودکی باعث شد تصمیم بگیرد این کار را در مقیاس بزرگ عملی کند. با تکیه بر تجارب کار قبلی که محصولات مختلف برای توزیع به او پیشنهاد می‌شد به این فکر افتاد که یک بستنی متفاوت برای مردم عرضه کند.

فکر متفاوت بودن از ذهنش بیرون نمی‌رفت. پس تصمیم گرفت  یک بستنی رقیق‌تر و حاوی میوه بسازد که با بسته‌بندی کردن آن از طریق نی‌ بشود آن را نوشید.

پس از شکل‌گیری این ایده در ذهنش نمونه‌های اولیه آن را آماده کرد و برای امتحان به اعضای فامیل و آشنایان داد.

ایده با استقبال خوبی روبه‌رو شد. تصمیم گرفت ایده خود را عملی کند. پس از جست‌وجوی فراوان توانست دستگاه بسته‌بندی کننده لیوان و نی مخصوص که بتواند بستنی در آن جریان یابد را یافته و آماده راه‌اندازی اولین شعبه آیس پک شد.

از همان روز نخست چشم‌انداز جهانی شدن محصول را در ذهنش می‌پروراند. به همین منظور روی تابلوی اولین مغازه خود نوشت: آیس پک شعبه مرکزی و بعد از سنجش توان بالقوه بازار در مکان‌های دیگر شعبات دوم و سوم و ... را راه‌اندازی کرد تا آنجا که هم‌اکنون بالغ بر 120 شعبه در ایران و 10 شعبه در کویت، مالزی، دبی و هند در حال فعالیت هستند.

در حال حاضر 1200 نفر به طور مستقیم در شعبه های آیس پک مشغول فعالیت هستند و حدود 5000 نفر نیز مشغول فعالیت‌های ستادی، تامین مواد اولیه و توزیع آن می‌باشد.

بختیاری مدیر دبیرستان موسی ابن‌جعفر (ع) تهران و آقای تجردی را تاثیرگذار در پیشرفت خود می‌داند.
تشکیل گروه آموزشی برای آموزش فروشندگان و پرسنل آیس پک از دیگر کارهای مهمی است که در این شرکت صورت می‌پذیرد.

بابک بختیاری حفظ حقوق مالکیت معنوی برای نام تجاری و محصول خود را مهم‌ترین مشکل و چالش پیش روی فعالیت‌های شرکت می‌داند.

وی امیدوار است به واسطه محصول جهانی خود توانایی‌های ایران و ایرانی را به همه جهانیان اثبات کند.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► نرخ ارز،طلا وسکه نیم روز14 مرداد 92
آغاز ترخیص کالاهای اساسی از گمرک ◄

مطالب مرتبط
بنر