غارت انرژی با واردات لوازم خانگی پرمصرف

سه شنبه ، 15 مرداد 1392 ، 09:12
لوازم خانگی همواره سهم بالایی از مصرف انرژی خانوارها را به خود اختصاص داده و از این رو طی سه دهه اخیر صنعت لوازم خانگی برای کاهش این سهم تلاش چشمگیری داشته است.

آمار رسمی در ایران هم حکایت از آن دارد که 5 کالای پر مصرف شامل تلویزیون، یخچال، وسایل سرمایشی و گرمایشی، ماشین لباسشویی و جاروبرقی بیش از 70 درصد از برق مصرفی خانوار را در قبضه خود دارد.

پس از هدفمند شدن یارانه ها و با افزایش قیمت حامل های انرژی، کاهش مصرف برق به یکی از دغدغه های اصلی خانوارها تبدیل شد، به گونه ای که استفاده از لوازم خانگی استاندارد با مصرف کمتر انرژی برای آنان اهمیت فوق العاده ای پیدا کرد.دولت هم که به نوبه خود نسبت به مصرف بالای انرژی در بخش خانگی حساس تر شده بود با مشارکت 6 دستگاه و نهاد دولتی طرحی را برای جایگزین کردن لوازم خانگی پرمصرف و فرسوده خانوارها شامل همان 5 کالای پرمصرف رونمایی کرد تا به گفته مسؤولان وزارت نیرو با اجرای این طرح به سمت استانداردهای جهانی مصرف برق و انرژی نزدیک شویم، چرا که پتانسیل کاهش 20 درصدی مصرف برق در این بخش وجود دارد.

بر اساس این طرح قرار بود به تولیدکنندگان لوازم خانگی کم‌مصرف، تسهیلاتی از جمله وام ارزی برای تهیه مواد اولیه و وام سرمایه در گردش اعطا شود و مصرف کنندگان هم با مراجعه به سامانه مشخصی برای تعویض وسایل پرمصرف اعلام آمادگی کنند، اما نه تولید کنندگان و نه مردم هیچگاه اجرای این طرح را به چشم ندیدند!

آنچه در این بین اشاره به آن ضروری است، این که در سال های اخیر لوازم خانگی پرمصرف وارداتی و اغلب با مارک های متفرقه هم در بازار به طور چشمگیری دیده می شود و بر این اساس وزارت نیرو و گمرک برای کاهش مصرف انرژی در خانوارها، واردات لوازم خانگی پر مصرف (لوازم برقی با برچسب کمتر از A و B ) را ممنوع کردند. در آن زمان هیچ یک از فعالان حوزه لوازم خانگی ممنوع شدن واردات این کالاها را صد درصد تأیید نکردند. در واقع ممنوعیت واردات این کالاها کمتر از 5 ماه به طول انجامید، چرا که در روزهای پایانی سال گذشته بار دیگر زمزمه باز شدن امکان ثبت سفارش برخی از این کالاها در سامانه به گوش رسید و رئیس انجمن صنایع لوازم خانگی هم تلویحاً صحت این خبر را تأیید کرد.

به گفته محمد رضا دیانی حجم لوازم خانگی پرمصرف خارجی موجود در بازار بسیار زیاد است، حال آن که ثبت سفارش واردات این کالاها چند ماه متوقف شده بود!

وی اضافه کرد: مسؤولان وزارت صنعت، معدن و تجارت باید پاسخگوی این باشند که چرا با وجود مشکلات ارزی، ثبت سفارش این دسته از کالاهای اولویت 10 آزاد شده است؟ رئیس انجمن صنایع لوازم خانگی تأکید کرد: آزاد شدن ثبت سفارش واردات کالا برای برخی از واردکنندگان یک نوع رانت محسوب می‌شود که باید جلوی آن گرفته شود. رئیس اتحادیه لوازم خانگی کشور هم با اشاره به وفور لوازم خانگی پرمصرف وارداتی در بازار برخلاف مشکلات عدیده ای که در تامین انرژی در کشور وجود دارد، به خبرنگار ما گفت: متأسفانه از آن جایی که در طرح تعویض لوازم پرمصرف، فقط حرف بدون عمل مسؤولان را شنیدیم این طرح هیچگاه قابلیت اجرا پیدا نکرد و اکنون در شرایطی که انرژی رشد قیمتی قابل توجهی داشته بسیاری از مصرف کنندگان از این وسایل استفاده می کنند. به گفته وی در حالی که بسیاری از کشورها واردات لوازم خانگی پرمصرف را ممنوع کرده اند، در ایران هنوز تکلیف این کالاها معلوم نیست.
طحان پور ادامه داد: متأسفانه کالاهای پرمصرف خارجی هم مشتریان زیادی دارد چرا که رقیبی برای آنها در تولیدات داخلی وجود ندارد.

قدس آنلاین

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► داستانک/ نجار و کارفرما(همیشه برای خودت کارکن!)
طبخ اولین همبرگر آزمایشگاهی به دست بنیانگذار گوگل ◄

مطالب مرتبط
بنر