موفق ها/ آرش فردوسی

شنبه ، 26 مرداد 1392 ، 04:57

آرش فردوسی در ۷ کتبر ۱۹۸۵ در آمریکا و از والدین ایرانی متولد شده است و کارآفرینی ایرانی- آمریکاییست. او یکی از موسسان و مدیر فنی شرکت "دراپ باکس"(Dropbox) است.

آرش در سال ۲۰۰۴ از دبیرستان خود در ایالت کانزاس فارغ التحصیل شد. او پس از آن به دانشگاه ام آی تی ایالت ماساچوست رفت اما در سال آخر برای تمرکز بر شرکت خود از ادامه تحصیل انصراف داد.

فردوسی در ماه ژوئن سال ۲۰۰۷ با شریک خود، درو هیوستن، شرکت دراپ باکس را در ماساچوست بنیانگذاری کرد. او در ماه سپتامبر سال ۲۰۰۷ شرکت خود را به شهر سانفرانسیسکو ایالت کالیفرنیا منتقل کرد و از طریق چند موسسه خصوصی مالی و تعدادی افراد سرمایه گذار سرمایه لازم را برای گسترش شرکتش فراهم کرد.

dropbox یکی از بهترین (اگر نگوییم بهترین) سرویس های ذخیره سازی ابری که در دنیا می توان یافت. شرکتی که مؤسسین جوانش از فروش آن به استیو جابز و اپل سر باز زدند و امروز به جایی رسیده اند که پنجه در پنجه گوگل -درایو- و مایکروسافت -اسکای درایو- دارند و حتی از آنها بالاترند.

در دسترس بودن برای تقریباً تمام پلتفرم های دسکتاپ و موبایل، طرح های تشویقی رایگان و مهمتر از همه کارکرد ساده و روان از مهمترین مزیت های این سرویس هستند. در سال 2012 با رسیدن به مرز 100 میلیون کاربر و ارزش 4 میلیارد دلار، دراپ باکس به عملکرد درخشان خود ادامه داد.

اما داستان رد پیشنهاد استیو جابز برای خرید دراپ باکس هم خواندنی است:

شرکت آرش فردوسی و "دریو هاستون" تاحدی نوآورانه بود که به سرعت مورد توجه استیو جابز قرار گرفت به طوریکه در دسامبر 2009 جابز، هاستون و فردوسی را فرا خواند و آن دو را به دفتر خود در شرکت اپل واقع در کوپرتینو دعوت کرد.


هاستون که امروز 28 سال دارد در گفتگویی که با مجله "فوربس" داشت، گفت: جابز با همان شلوار جین و تی شرت یقه 3 سانتی همیشگی حاضر بود و زمانی که لپ تاپم را بیرون آوردم تا یک نمونه نمایشی از فعالیت شرکت را به وی نشان دهم به ملایمت دستش را تکان داد و گفت: می‌دانم می‌خواهی چه کار کنی.


جابز، فردوسی و هاستون باهم چای خوردند و جابز موثرانه گفت که به خرید این شرکت تمایل دارد. اما هاستون گفت: "من مصمم هستم که شرکت بزرگی را بسازم و بنابراین آن را نمی فروشم. برایم اهمیت ندارد که پیشنهاد دهندهام کیست. (هاستون تاکید کرد که جابز برایش یک قهرمان بود باوجود این، پیشنهاد خرید را نپذیرفت).

جابز نیز به گرمی تبسم کرد و به این دو جوان گفت: دراپباکس یک محصول نیست، بلکه یک مشخصه کاربردی است.

تلاش بی ثمر استیو جابز در متقاعد کردن دریو هاستون و آرش فردوسی نیمساعت به طول انجامید.

چند ماه بعد، جابز به آنها پیشنهاد داد که این دو بنیانگذار جوان را در عوض دیدار مجدد در سیلیکون ولی در دفتر کار آنها در شرکت دراپباکس در سانفرانسیسکو ملاقات کند، اما آن دو خواستند که این ملاقات در سیلیکون ولی انجام شود که این بار رئیس اپل از این دیدار خودداری کرد و پس از مدتی از سرویس iCloud رونمایی کرد.

پس از رونمایی از iCloud هاستون اینگونه واکنش نشان داد: اه... لعنت! و روز بعد اطلاعیه‌ای را برای تمام کارمندانش ارسال کرد: ما یکی از شرکتهایی را در اختیار داریم که برخلاف نام‌هایی چون مای- اسپیس، پالم و یاهو سریعترین رشد را در دنیا داشته است.

آرش فردوسی جوان در سال ۲۰۱۱ توسط مجله فرچون بعنوان یکی از ۴۰ نفر زیر ۴۰ سال انتخاب شد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► معرفی شورای پول و اعتبار
نرخ ارز،طلا وسکه پایان وقت اداری 21مرداد 92 ◄

مطالب مرتبط
بنر