۲ چالش پیش روی تیم اقتصادی دولت

سه شنبه ، 22 مرداد 1392 ، 10:54


دکتر مهدی تقوی:
شرایط اقتصادی کشور که به‌خصوص طی ۸سال اخیر با دشواری‌های زیادی همراه شده است، نیاز به مدیریت عاقلانه و مدبرانه توسط مدیران اقتصادی در سطح کلان کشور دارد.

به همین دلیل اینکه چه کسانی به‌عنوان سکانداران وزارتخانه‌های اقتصادی و البته سمت‌های اقتصادی مؤثر نظیر معاونت نظارت راهبردی (سازمان برنامه سابق) و ریاست بانک مرکزی که در اعمال سیاست‌های اقتصادی کشور نقش مؤثری دارند، انتخاب می‌شوند، بسیار حائز اهمیت است.

نباید فراموش کرد که مسئولان اقتصادی طی سال‌های گذشته با تصمیمات و سیاستگذاری‌های نادرست خود، کشور را در شرایط سخت اقتصادی قرار داده‌اند. امروز بدترین نوع رکود یعنی رکود تورمی در کشور حاکم شده است که برون‌رفت از آن نیاز اصلی برای پیشرفت اقتصادی است.

برای بازگشت رونق به فضای اقتصادی و ایجاد روند مثبت در نرخ رشد اقتصادی نیاز به عقلانیت و حاکمیت علم اقتصاد احساس می‌شود. طی 2سال گذشته نرخ رشد اقتصادی منفی بوده است. طی سال‌های پس از جنگ تحمیلی این نخستین بار است که کشور طی 2سال با رشد منفی مواجه می‌شود. برای برون‌رفت از این شرایط باید تیم اقتصادی منسجم و کارآمدی در دولت جدید تشکیل شود که مقدمات آن با معرفی چهره‌های شناخته شده و کارآمد برای تصدی وزارتخانه‌های اقتصادی، فراهم شده است.

عموم چهره‌های معرفی شده در بخش اقتصادی پیش‌تر سابقه وزارت در کشور دارند که سابقه قابل دفاعی از خود به‌جای گذاشته‌اند. این افراد در این شرایط که در اقتصاد با چالش‌های قابل توجهی مواجه هستیم، می‌توانند با استفاده از تجربیات خود، مؤثر باشند.
وزیر پیشنهادی اقتصاد نیز که پیش‌تر سابقه وزارت نداشته است از چهره‌های دانشگاهی و خوشنام دانشگاه تهران است. همچنین سوابق اجرایی او در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و همچنین کمیسیون اقتصادی دولت نشان می‌دهد که توانایی لازم را برای اداره وزارت امور اقتصادی و دارایی دارد.

به همین دلیل و با اتکا به دلایلی که به‌طور مختصر ارائه کردم، تیم اقتصادی انتخاب شده می‌تواند نسبت به بهبود اوضاع اقتصادی قدم بردارد. از طرفی برخی مشکلات سیاسی برای تعدادی از این تیم اقتصادی از سوی نمایندگان مجلس مطرح شده است که ارتباطی به مسائل اقتصادی ندارد. اگر این مشکلات سیاسی حل شود و تیم اقتصادی دولت بتواند فارغ از مسائل سیاسی و با اتکا به تجربه و توان مدیران شایسته کشور، امور را به پیش ببرد می‌توان امیدوار بود که مشکلات اقتصادی کشور به سمت ساماندهی و حل و فصل شدن، پیش برود.

در شرایط کنونی تورم رکودی و بیکاری 2چالش اصلی پیش روی تیم اقتصادی دولت است. ایجاد رونق اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری که در اهداف اولیه این دولت هم اعلام شده است نیاز به زمان دارد. اگر تیم اقتصادی دولت که به‌نظر می‌رسد هماهنگی مناسبی با یکدیگر دارند، با جدیت کار خود را آغاز کنند حداقل 2سال زمان نیاز دارد تا این شرایط را ایجاد کنند.

نکته دیگر که باید مورد همت قرار گیرد احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور است. رسیدن به اهداف مشخص اقتصادی که ذکر شد، نیاز به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کارآمد دارد. دولت قبل در انحلال سازمان مدیریت دست به انفجار مجموعه کارشناسی این سازمان زده است. برای احیای منطقی باید کارشناسان و بدنه علمی این سازمان بازگردانده شوند تا بتوان با قرار دادن نیروهای جوان در کنار آنها، آینده سازمان برنامه نیز ساخته شود. تشکیل سازمان برنامه با مختصات کارشناسی می‌تواند دولت را در رسیدن به اهداف اقتصادی نظیر کاهش تورم و افزایش اشتغال‌زایی یاری کند.

 

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► 6 روش برای ماندگار شدن در ذهن دیگران
محصول تازه مایکروسافت برای عاشقان بازی های مجازی ◄

مطالب مرتبط
بنر