ایران، سومین کشور تورم دار جهان

چهارشنبه ، 23 مرداد 1392 ، 09:43
بانک جهانی با ارائه آمار مربوط به نرخ تورم در ۱۶۱ کشور جهان اعلام کرد ایران سومین نرخ بالای تورم را در سال ۲۰۱۲ داشته است.

این نهاد بین المللی نرخ تورم ایران در سال ۲۰۱۲ را ۲۷.۳ درصد اعلام کرده است که پس از بلاروس و سوریه بالاترین نرخ تورم در جهان بوده است.

نرخ تورم ایران در سال ۲۰۱۲ با افزایش قابل توجه نسبت به سال قبل از آن مواجه شده است. ایران در سال ۲۰۱۱ با نرخ تورم ۲۰.۶ درصدی در رتبه پنجم جهان جای گرفته بود. دو کشور اتیوپی و گینه در این سال نرخ تورم بالاتری از ایران داشتند. اما نرخ تورم اتیوپی از ۲۱.۴ درصد در سال ۲۰۱۱ به ۱۵.۲ درصد در سال ۲۰۱۲ و نرخ تورم گینه از ۳۳.۲ درصد به ۲۳.۴ درصد کاهش داشته است.

نرخ تورم ایران در سال های ۲۰۰۸، ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ نیز به ترتیب ۲۵.۵ درصد، ۱۳.۵ درصد و ۱۰.۱ درصد بوده است.

بر اساس این گزارش بلاروس بیشترین نرخ تورم در جهان طی سال ۲۰۱۲ را داشته و تورم ۵۹.۲ درصدی را در این سال تجربه کرده است. سوریه که در جایگاه دوم از این نظر قرار گرفته است تورم ۳۶.۷ درصدی داشته است.

کشورهای اتیوپی با ۲۳.۴ درصد،‌ مالاوی با ۲۱.۳ درصد،‌ ونزوئلا با ۲۱.۱ درصد،‌ بوروندی با ۱۸ درصد،‌ یمن با ۱۷.۳ درصد، تانزانیا با ۱۶ درصد و گینه با ۱۵.۲ درصد به ترتیب رتبه های چهارم تا دهم جهان از نظر دارا بودن نرخ تورم بالا را به خود اختصاص داده اند.

گرجستان با نرخ تورم منفی ۰.۹ درصد کمترین رقم را در جهان به خود اختصاص داده است. علاوه بر گرجستان در دو کشور سوئیس و ژاپن نیز در سال ۲۰۱۲ نرخ تورم منفی بوده است.

نرخ تورم برخی دیگر از کشورها به این شرح اعلام شده است: نروژ ۰.۷ درصد،‌ کانادا ۱.۵ درصد،‌ قطر ۱.۹ درصد، آمریکا ۲.۱ درصد، اسپانیا ۲.۴ درصد،‌ چین ۲.۷ درصد، انگلیس ۲.۸ درصد،‌ عمان ۲.۹ درصد، کویت ۲.۹ درصد،‌ ایتالیا ۳ درصد،‌ اندونزی ۴.۳ درصد، عربستان ۴.۵ درصد، اردن ۴.۸ درصد‌، مصر ۷.۱ درصد، ترکیه ۸.۹ درصد،‌ و هند ۹.۳ درصد.

تسنیم

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► جدیدترین ویژگی‌های ویندوز را در مهر ماه ببینید
چند درصد ایرانی‌ها ویلای شخصی دارند؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر