جنبش ضدتحریم تشکیل می‌شود

چهارشنبه ، 23 مرداد 1392 ، 13:49

برخی از سازمان‌های غیردولتی و نهادهای جامعه مدنی فعال در عرصه حقوق بشر در جهت همبستگی بین‌المللی علیه تحریم غیرانسانی علیه ایران جنبش ضد تحریم تشکیل می‌دهند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تعدادی از سازمان‌های غیردولتی ایرانی در اعتراض به تبعات تحریم‌ بر حقوق اولیه انسانی ایرانیان درصدد ایجاد جنبش ضدتحریم هستند. قرار است بعد از طی مراحل تکمیل، نامه‌هایی برای شخصیت‌های بین‌المللی و مسوولان حقوق بشری سازمان ملل ارسال کند، علاقه مندان با مراجعه به سایت این جنبش با آدرس www.isais.org می‌توانند فرم مربوطه را تکمیل و در این جنبش شرکت کنند.

بیانیه همبستگی بین‌المللی علیه تحریم غیرانسانی علیه ایران به شرح زیراست:

«تحریم‌های کشورهای غربی به ویژه آمریکا علیه ایران در ماه‌های اخیر به بهانه فعالیت‌های هسته‌یی و با تمرکز بر جنبه‌های اقتصادی و مالی، تشدید و به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده، به گونه‌ای که نه تنها فعالیت‌های اقتصادی، بلکه بخش عمده‌ای از حوزه‌های زندگی اجتماعی و خصوصی مردم را نیز تحت تأثیر قرار داده است. هر چند تحریم‌های آمریکا علیه ایران پیشینه‌ای چندین ساله دارد، اما همراهی همه‌جانبه اروپا، هم‌چنین وادارسازی سایر کشورها به تبعیت از این تحریم‌ها که مبتنی بر تصمیمات داخلی دولت آمریکاست، ابعاد جدید و بی‌سابقه‌ای به آن داده است.

اگر چه کشورهای غربی با هوشمند خواندن تحریم‌ها، وانمود می‌کنند که هدف این تحریم‌ها صرفا تاثیرگذاری بر برنامه هسته‌یی است، اما ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های بی‌سابقه‌ای که از سوی تحریم‌کنندگان بر هرگونه تراکنش مالی ایران در بازارهای جهانی اعمال شده، هدف اصلی تحریم‌ها را شهروندان ایرانی می‌کند. اکنون نتایج تحریم‌ها بر روی مردم ایران آن‌چنان مشهود است که حتی گزارش نهادهای تحقیقاتی در آمریکا نیز تایید می‌کند که تحریم عامل اصلی مشکلاتی بسیار، از جمله کمبود دارو و برخی کالاهای اساسی است که تاثیرات منفی در درمان به ویژه درمان بیماری های خاص و کودکان گذارده است. هم‌چنین فعالیت‌های بشردوستانه سازمان‌های غیردولتی نیز مختل شده است.

بحث ممنوعیت تحریم به‌طور عام و ممنوعیت تحریم‌های زورمدارانه یک جانبه به‌طور خاص، به‌دلیل تاثیر منفی آن بر بهره‌مندی از حقوق بشر، حجم عمده‌ای از اسناد بین‌المللی حقوق بشری را به خود اختصاص داده است. به‌عنوان مثال روح و محتوای بسیاری از بندهای این چهار سند و قطعنامه اساسی و مهم حقوق بشری، منعکس‌کننده ممنوعیت تحریم و مقابل، تشویق به گفت‌وگو، همکاری و احترام‌گذاردن به حقوق اولیه و اساسی انسان‌هاست:

1- اعلامیه جهانی حقوق بشر

2- اعلامیه اصول حقوق بین‌الملل حاکم بر روابط دوستانه و همکاری میان دولت‌ها

3 - قطعنامه ممنوعیت اقدامات زورمدارانه یک‌جانبه

4 - قطعنامه ارتقای همکاری‌های بین‌المللی در زمینه حقوق بشر

و این در حالی است که اقدامات دولت و کنگره آمریکا، هم‌چنین اتحادیه اروپا در اعمال تحریم‌های سختگیرانه و کاملا غیرهوشمند علیه اقتصاد ایران، با تمامی اصول عالی این اسناد مغایرت دارد.

ما به عنوان جمعی از سازمان های غیردولتی و هم‌چنین نهادهای جامعه مدنی فعال در عرصه حقوق بشر، فارغ از گرایشات سیاسی خود، درباره خشونت و نقض حقوق بشر برآمده از تحمیل تحریم‌ها بر ملت ایران هشدار می‌دهیم.

ما خواستار پایبندی غرب، به‌ویژه آمریکا و اروپا به قوانین حقوق بشری بین‌المللی، پایان بخشیدن به تحریم‌های یک‌جانبه علیه شهروندان ایرانی و جبران آن به‌طرق مقتضی هستیم.

از نهادها و سازوکارهای حقوق بشری سازمان ملل درخواست می‌کنیم تا با پیگیری مجدانه این موضوع، نه تنها بر سرعت رفع تحریم‌ها علیه مردم ایران بیفزایند، بلکه فضایی را فراهم آورند تا دیگر هیچ عضوی از سازمان ملل نتواند به‌صورت یک‌جانبه از ابزار تحریم برای وادار ساختن عضوی دیگر به انجام کاری مطابق با میل خویش بهره گیرد.»

اخبارمنتخب بانکی دات آی آر:

===============

► نرخ ارز،طلا وسکه پایان وقت اداری 23مرداد 92
مدیرعامل یک شرکت بزرگ صنعتی ـ معدنی بازداشت شد ◄

مطالب مرتبط
بنر