چرا ارسال کنندگان پیامک‌های «برنده شدید» تعقیب نمی‌شوند؟

پنجشنبه ، 24 مرداد 1392 ، 08:32

"تبریک: نام شما در ابتدای فهرستِ معدود افراد خوش اقبالی آمده است که اکنون یک پیشنهاد منحصر به فرد دریافت کرده‌اند: اولین هفته رایگان از «فرانسوی من» و فرصتِ ورود به قرعه کشی یک لپ تاپ ... [مدل لپ تاپ؛ که چه بسا تبلیغی نهفته در دل مزاحمت باشد!]، برای حفظ این فرصت اکنون کلمه OK را به ... [شماره پنج رقمی] ارسال کنید. smsalerts.ir"

دریافت پیامک‌های گوناگون و پرشمار تبلیغاتی در کشورمان، از آن دست مزاحمت هایی است که هرچند در یک سال اخیر و پس از برملاشدن ماجرای فروش اطلاعات مشترکان تلفن همراه به شرکت‌های ارسال پیامک انبوه و سخت‌گیری‌های وزارت ارتباطات در زمان تصدی گری رضا تقی پور، وزیر سابق، به شدت از حجم شان کاسته شده، ولی هرگز قطع نشده و عجیب اینکه مدتی‌ست در قالب جدید بروز و ظهور یافته است.

در این نوع جدید از مزاحمت که اپراتورهای تلفن همراه در کشورمان «پیامک‌های ارزش افزوده» نام نهاده اند، اجازه ارسال پیامک هایی با مضمون های آموزشی به برخی شرکت های ارسال پیامک انبوده داده شده و به ازای آن، اپراتور تلفن همراه مبالغی از ایشان دریافت می‌کند و جالب اینکه به هیچ وجه نمی‌توان از دریافت این دست پیامک ها خلاصی یافت؛ این را اپراتورهای پاسخ گوی شرکت به متقاضیانی می‌گویند که برای رهایی از پیامک های تبلیغاتی با ایشان تماس می‌گیرند.

بر اساس این ضوابط خودساخته، پیامک هایی که از شماره های چهار پنج رقمی ارسال می‌شوند، پیامک ارزش افزوده نام دارند و راهی برای لغوشان وجود ندارد الا اینکه عطای خدمات اپراتور مورد نظر را بخشیده و به سراغ اپراتور دیگری بروید!

تا اینجای کار ممکن است خود را در مقابل اقدامی جبری از طرف مدیران این شرکت ها بیابید که یا قانونی‌ست و به همین دلیل با آن مقابله نشده و یا خیر؛ غیر قانونی است اما به هر دلیل، تاکنون اقدامی برای مقابله با آن صورت نگرفته است.

اما ماجرا زمانی عجیب تر خواهد شد که به نمونه هایی مانند پیامک یاد شده در ابتدای این متن بر می خوریم؛ پیامکی فریب دهنده که ظاهرا ترفندهای زیادی برای جذب مشتری در آن نهفته شده تا اگر مشترک وسوسه شد و با خواند کلماتی همچون «تبریک»، «خوش اقبال»، «فهرست معدود»، «پیشنهاد منحصر به فرد»، «رایگان»، «فرصت» و ... متن انگیسی (و نه فارسی!) را در پاسخ ارسال کرد، جزو افرادی شود که مجبور است ماهانه مبلغی به شرکت ارسال کننده بپردازد و احتمالا نصیبی جز این هزینه نبرد.

کافی است یکبار دیگر متن اغوا کننده پیامک را بخوانید و دقت کنید که حتی آدرس اینترنتی ارسال کننده پیامک هم در انتهای آن درج شده تا همه ماجرا در وهله نخست، درست به نظر برسد اما اگر به تصویر زیر دقت کنید، درخواهید یافت که ممکن است در یک جمع چند نفره، درصد بسیار زیادی از مشترکان این اپراتور خاص، چنین پیامکی را دریافت کرده باشند!

چرا ارسال کنندگان پیامک‌های «برنده شدید» تعقیب نمی‌شوند؟

اینجاست که مزاحمت جدید، رنگ و بوی کلاهبرداری به خود گرفته و دست کم «فهرستِ معدود افراد خوش اقبال» که در متن آن قید شده، تکذیب می‌شود و شگفت اینکه به رغم وجود شبهاتی از این دست، نه دریافت این دست پیامک ها پایان یافته و نه مرجعی برای اعتراض به دریافت اجباری پیامک هایی از این دست به مردم معرفی می‌شود تا مثلا مشترکان ناراضی بتوانند از اپراتوری که بی قانونی می‌کند، به آن شکایت ببرند.

این در حالی است که تداوم این مزاحمت، حکایت از سود بردن شرکت ارسال کننده داشته و به نوعی، تاییدی بر قانونی بودن کل ماجرا به نظر می‌رسد. همین مولفه ما را مجاب می‌کند تا به سراغ آدرس اینترنتی شرکت ارسال کننده پیامک فوق برویم و سعی کنیم تا از هویت آنها مطلع شویم.


با نگاهی به تصویر فوق درخواهیم یافت که آدرس اینترنتی قید شده در پیامک، آدرسی اجاره ای، متعلق به شرکتی به نام «تله پرومو کیش» است که البته در تهران ثبت شده اما به گواه سایت شرکت، دفتری هم در لبنان دارد که از آن طریق، دفاتری در شهرهای مهم خاورمیانه دارد؛ موضوعی که با توجه به خارجی بودن مدیران شرکت (با توجه به آگهی ثبت آن) عجیب نبوده اما به لحاظ ارزبری، ممکن است ابهاماتی به همراه داشته باشد.

شرکت تله پرومو که به گواه سایت آن، به ارسال انواع و اقسام پیامک های ارزش افزوده(!) اشتغال دارد، بر اساس مطالب و کلی گویی های درج شده در صفحات سایت، به کار تجارت مشغول بوده و یکی از چهار شرکت طرف قرارداد با اپراتور اول در عرضه ارسال پیامک‌های انبوه با نام ارزش افزوده به شمار می‌آید که به همراهی سه شرکت مبين وان، همكاران راه پويان همتا و پرديس اول، سیل پیامک های تبلیغاتی را به سمت میلیون ها مشترک گسیل می دارند.

فارغ از چگونگی قرارداد مابین اپراتور و این شرکت ها و نادیده گرفتن سهم مشترکان پرشمار در تجارت شکل گرفته (سایت مبین وان از ارسال 20 میلیون پیامک در ماه خبر می‌دهد!) که حتی نمی‌توان از شر آن خلاص شد، بی شک ارسال پیامک هایی با مضمون برنده شدید، به هر نوعی غیرقانونی بوده و می‌طلبد که متولیان امر نسبت به تعقیب ارسال کنندگان آنها و مفابله قانونی با ایشان اقدام کنند که این مهم تا کنون رخ نداده است ولی با توجه به تغییرات دولت، دور از ذهن نخواهد بود که وزیر جدید نسبت به پاسداشت حقوق مصرف کنندگان، راهکارهایی برای مقابله با این نوع مزاحمت ها تدارک ببیند.

تابناک

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► ثبت گام به گام مشکلات در ویندوز 7!
مصوبه‌ای که درآمد مخابرات را ۶ میلیارد افزایش داد ◄

مطالب مرتبط
بنر