خبر بسیار مهم یارانه ای

سه شنبه ، 29 مرداد 1392 ، 08:09

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ممکن است از سال آینده بتوانیم به پرداخت نقدی یارانه کالاهای اساسی روی بیاوریم، گفت: با بگیر و ببند و تعزیرات بازار تنظیم نمی‌شود.
محمدرضا نعمت‌زاده در نشست خبری پس از مراسم تودیع و معارفه وزیر صنعت در پاسخ به این سؤال که آیا رویه شما حمایت از تولید و یا حمایت از بازار خواهد بود، گفت: مسلماً اگر تولید نداشته باشیم، بازار هم نخواهیم داشت و تنظیم بازار از طریق واردات جز سیاست‌های ما نیست و معتقدیم که تولید باید در کنار تنظیم بازار باشد.



وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سؤال که آیا در جلسه هیئت دولت در شب گذشته تصمیمی در خصوص ترخیص کالاهای اساسی با ارز ۱۲۲۶ گرفته است یا خیر گفت: مصوبه خاصی در خصوص کالاهای اساسی نداشتیم، اما برنامه ما این است تا قیمت کالاهای اساسی در اولویت باشد و حتی بانک مرکزی هم قول کامل داده است تا در این خصوص مشکل خاصی نداشته باشیم. وی افزود: ذخایر کالاهای اساسی در شرایط خوبی است و به تدریج در حال ورود است و تأکید من بر این است تا بخش خصوصی بتواند سهم مناسبی در تأمین کالاهای اساسی داشته باشد.

مابه التفاوت ارز کالاهای اساسی را دولت می دهد

نعمت‌زاده گفت: نرخ ارز در کشور مبادله‌ای است و همه کالاها با نرخ ارز مبادله‌ای وارد کشور می‌شوند، اما برای کالاهای اساسی و برای آنکه این کالاها افزایش قیمت نداشته باشند مابه‌التفاوت آن را دولت می‌پردازد و به هر نحوی که باشد باید در پایان سال این مابه‌التفاوت از محلی که در بودجه پیش‌بینی می‌شود پرداخت شود. وی افزود: در حال حاضر در کشور یک نوع ارز داریم و آن هم ارز ۲۵۰۰ تومانی است اما کالاهای اساسی با مابه‌التفاوتی که دولت می‌دهد، با ارز ۱۲۲۶ تومانی قیمت‌گذاری می‌شود.

هیچ کالایی نباید در گمرک دپو شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص دپوی کالاها در گمرک و تعیین تکلیف آنها توسط دولت اظهار داشت: علی‌رغم اینکه از تاریخ خاصی ثبت سفارش و تخصیص ارز به کالاهای گروه دهم متوقف شده است، افرادی قبل از آن مصوبه کالایی را ثبت سفارش و وارد کرده‌اند که در حال حاضر در گمرک است و برخی هم عمداً یا غیرعمداً کالاهایی را وارد کرده‌اند، لذا من خواسته‌ام تا گزارشی در این خصوص به من بدهند تا در ۱۰۰ روز آینده به این مشکل رسیدگی شود.

وی افزود: عقیده من این است که دپوی کالا در گمرک درست نیست یا باید کالا به مبدأ برگردد، یا با شرایطی ترخیض شود، چرا که ماندن در گمرک به نفع هیچ کس نیست.

رقابت پذیری تنها شرط تنظیم بازار است

نعمت‌زاده در پاسخ به این سؤال که سیاست شما برای تنظیم بازار استفاده از اهرم‌های رقابت‌پذیری و یا تشدید نظارت است اظهار داشت: ما معتقدیم محور اصلی تنظیم بازار رقابت‌پذیری است البته از کالا به کالایی این موضوع فرق می‌کند ممکن است، در خصوص برخی کالاها حالت انحصاری یا شبه انحصاری وجود داشته باشد که باید تدابیر ویژه در این خصوص گرفت، اما به عقیده من رقابت‌پذیری تنها شرط کنترل قیمت، رضایت مشتری و افزایش کیفیت است.

با بگیر و ببند و تعزیرات بازار تنظیم نمی شود

وی با تأکید بر اینکه با بگیر و ببنند و تعزیرات مشکلات تنظیم بازار حل نمی‌شود، اظهار داشت: یکی از راهکارهای ما برای رفع گرانی افزایش عرضه است که می‌تواند به تعادل و کاهش قیمت‌ها کمک کند و در برخی موارد مثل لبنیات که افزایش قیمت آن ناشی از افزایش قیمت شیر است و افزایش قیمت شیر مربوط به افزایش قیمت نهاده‌های دامی است، لذا تصمیم گرفته‌ایم تا قیمت نهاده‌های دامی تا پایان سال تغییر نکند، چرا که دولت برای مابه‌التفاوت نرخ ارز نهاده‌های دامی مبلغی را پرداخت می‌کند، لذا نباید قیمت آن تغییر کند.

قیمت نهاده های دامی تا پایان سال گران نمی شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در خصوص نظارت بر قیمت لبنیات پیش از ما بخشی از نظارت به برخی انجمن‌های لبنی سپرده شده بود که ما معتقدیم، اگر اتحادیه‌ها و انجمن‌ها در خصوص نظارت بر قیمت‌ها خوب عمل کند می‌شود، بازرسی را به آنها سپرد، اما اگر بازرسی‌ آنها میسر نباشد، خودمان وارد عمل می‌شویم.

نعمت‌زاده در باره سیاست‌های کاهش تحریم‌ها گفت: همه باید کمک کنیم تا کاهش تحریم‌ها صورت گیرد وزارت صنعت هم در این زمینه همکاری لازم را می‌کند اما به خودی خود نمی‌تواند میسر باشد چرا که دستگاه و مسئول این موضوع ارگان دیگری است، اما ما با آنها همکاری می‌کنیم.

احتمال پرداخت نقدی یارانه کالاهای اساسی

وی همچنین در مورد اصلاح ارقام بودجه اظهار داشت: مابه‌التفاوتی که دولت بابت کالاهای اساسی پرداخت خواهد کرد، در واقع مبلغی است که به کسری بودجه اضافه می‌شود، ولی این مبلغ نسبت به سایر کسری‌ها زیاد نخواهد بود و باید آن را تحمل کرد. نعمت زاده تصریح کرد: البته وارد کردن شوک به مصرف‌کننده را جایز نمی‌دانیم، به ویژه برای مصرف‌کنندگان با درآمد متوسط و یا پایین‌تر است. وی تأکید کرد: ممکن است از سال آینده بتوانیم به پرداخت نقدی یارانه کالاهای اساسی روی بیاوریم و یا به نحو دیگر عمل کنیم.

نان، لبنیات،گوشت و مرغ ثابت می‌ماند
وزیر صنعت با بیان اینکه افزایش قیمت کالاهای مصرفی به ویژه کالاهای اساسی و نهاده‌های کشاورزی به یکباره صورت نخواهد گرفت، گفت: کالاهای اساسی با ارز ۲۵۰۰ تومانی به کشور وارد می‌شود و مابه‌التفاوت قیمت این کالا با قیمت محاسباتی بر اساس ارز مرجع، در بودجه دیده خواهد شد.

وی ادامه داد: در مورد کالاهای اساسی مانند نان، لبنیات،گوشت و مرغ، سیاست دولت این است که قیمت‌ها ثابت باشد و در مورد قیمت تخم‌مرغ نیز رسیدگی‌های لازم را انجام خواهیم داد.

فارس

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

===============

► دندان پزشکی در پیاده رو
هوای جیبتان را داشته باشید ◄

مطالب مرتبط
بنر