پایتخت ایران، شهر موش ها!

سه شنبه ، 29 مرداد 1392 ، 08:54

 

موش ها در خیابان های  پاتخت جولان می دهند. برای دیدن آنها نیز نیاز به چشم مسلح و یا  ابزار خاصی نیست.فقط کافی است نگاهی به جوی های کنار خیابان و یا فاضلاب انداخت تا متوجه شد تهران می رود تا به شهر موش ها تبدیل شود.

موش هایی که دیگر نه از گربه می ترسند و نه از آدم  و هر روز بر تعداد آنها افزوده می شود اما اقدامات شهرداری تهران برای از بین بردن آنها با وجود میلیون ها تومان هزینه  نه تنها کافی به نظر نمی رسد بلکه ظاهرا بی فایده است چرا که در حالی که مبارزه سالانه با حيوانات موذي از جمله موش‌ها، بيش از 10 ميليارد تومان هزينه به مديريت شهري تحميل مي‌كند و با وجود اين‌كه شهرداري هر ساله حدود يك ميليون موش را در تهران معدوم مي‌كند، اما هنوز هم جوي‌ها و معابر شهر شاهد جولان موش‌هاي فربه و كثيفي است كه هر روز به تعداد آنها اضافه مي‌شود.

حالا دیگر کار به جایی رسیده است که تله گذاشتن و ریختن سم، آن هم تنها در چند نقطه شهر دردی را دوا نمی کند چرا که  موش ها آنقدر زیاد  و مقاوم شده اند که برای از بین بردن آنها این روش ها بی اثر است.

البته هر سال با اوج گرفتن گرما برخی اقدامات از سوی شهرداری برای از بین بردن این جانوران موذی صورت می گیرد  اما همواره این سوال برای شهروندان تهرانی مطرح است که چرا شهرداری تنها زمانی که گلایه های مسئولان از وجود موش ها بالا می گیرد به فکر می افتند و  به صورت مقطعی راهکارهایی ارائه می دهد که نه تنها دردی از پایتخت موش زده! دوا نمی کند بلکه بعد از مدتی باعث ازدیاد جمعیت موش ها نیز می شود!

پس از مدتی هم  حل این مشکل اساسی فراموش می شود و زیر سایه پروژهای بزرگ عمرانی، افتتاح تونل ها و پل ها به دست فراموشی سپرده می شود تا جان و سلامت شهروندان تهرانی به دلیل وجود موش ها همواره در خطر باشد و آنها همواره در معرض بیماری هایی که از این حیوان موذی منتقل می شود باشند.

گفتنی است، اولین بار طرح مبارزه و مقابله با موش درکشور در سال ۶۳ مطرح شد و سپس در سال‌های ۶۹ تا۷۹ در قالب طرح‌های مختلف ادامه پیدا کرد، ‌‌اما تمامی این طرح‌ها مقطعی و زود گذر بود و تاثیر خاصی در مبارزه و مقابله با موش‌ها در کلانشهری همانند تهران نداشت و تا امروز نیز هیچ طرح مدون و کارآمدی برای مبارزه با این معضل شهری در نظر گرفته نشده است.

پارسینه

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

 

► آیا داشتن وب سایت یک ضرورت در دنیای امروز است؟
معرفی ۱۰ شغل برتر صنعت آی تی در آمریکا ◄

مطالب مرتبط
بنر