پربارترین شهرهای کشور از نظر علمی

شنبه ، 2 شهریور 1392 ، 14:07

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: استان تهران در سال 1391 با 7327 مقاله فارسی ثبت و نمایه سازی شده در ISC بیشترین سهم از تولیدات علمی کشور را به دست آورده که معادل 42 درصد از کل تولیدات علمی کشور به زبان فارسی است و براین اساس این استان در جایگاه اول کشوری قرار گرفته است.
دکتر جعفر مهراد در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) از سال 1387 رسما تاسیس شد و پردازش استنادی نشریات جهان اسلام و بویژه جمهوری اسلامی ایران را در رأس برنامه های خود قرار داده است، افزود: اکنون سیستم به گونه ای مملو از اطلاعات است که به آسانی می توان اطلاعات مربوط به استان ها، شهرستان ها و نیز دانشگاه ها و موسسات پژوهشی را به تفکیک و یا حتی در سطح ملی استخراج و ارائه کرد.

وی اظهار داشت: استان تهران در سال 1391 با 7327 مقاله فارسی ثبت و نمایه سازی شده در  ISC بیشترین سهم از تولیدات علمی کشور را در امسال به دست آورده که معادل 42 درصد از کل تولیدات علمی کشور به زبان فارسی است و بر این اساس این استان در جایگاه اول کشوری قرار گرفته است.

سرپرست مرکز منطقه ای تصریح کرد: استان تهران 16.73 درصد از جمعیت کل کشور، 16.32 درصد از کل دانشجویان کشور، 42 درصد از تولیدات علمی فارسی کشور و 13.16 درصد از دانشگاههای کل کشور را به خود اختصاص داده است؛ اختلاف بسیار زیادی بین درصد تولیدات علمی فارسی این استان با سایر شاخص ها و در سطح ملی آن وجود دارد که نشان می دهد به نسبت تعداد دانشجویان، جمعیت یا دانشگاه آن، تولیدات علمی فارسی این استان منتشر شده در نشریات معتبر که در ISC ثبت و نمایه سازی شده در وضعیت مناسبی قرار دارد.

وی با بیان اینکه استان تهران در همه شاخص ها رتبه اول را به خود اختصاص داده است گفت: تولیدات علمی فارسی استان تهران را هم می توان به تفکیک شهرهای این استان نشان داد. شهر تهران با تعداد 7143 مقاله تولید علمی مقاله فارسی در همان سال در صدر قرار دارد و بعد از آن با فاصله بسیار زیاد شهرهای رودهن، ری، فیروزکوه، ورامین و پیشوا قرار دارند. سایر شهر های این استان تولیدات علمی درخور توجهی نداشته اند.

مهراد گفت: بیشترین سهم از تولیدات علمی استان تهران مربوط به دانشگاه های دولتی وزارت علوم با تعداد 3991 مقاله فارسی بوده است. دانشگاه های پزشکی این استان با تعداد 1363 مقاله علمی فارسی و آزاد با تعداد 1406 مقاله علمی فارسی در رتبه های بعدی قرار دارند. پژوهشگاه ها و موسسات علمی این استان بالغ بر 460 مقاله علمی فارسی که در ISC ثبت و نمایه سازی شده اند، داشته اند. دانشگاه پیام نور با 107 تولید علمی فارسی در رتبه بعدی قرار دارد.
سرپرست ISC ادامه داد: نسبت تولید علم به جمعیت در استان تهران نشان می دهد که این استان در شهر های تهران ( معادل هر 1080 نفر = یک تولید علمی)، رودهن ( معادل هر 244 نفر = یک تولید علمی)، شهر ری ( معادل هر 3257 نفر = یک تولید علمی) ، فیروزکوه ( معادل هر 465 نفر = یک تولید علمی)، کمتر از میانگین کشوری ( هر 8797 نفر = یک تولید علمی) و ( ورامین معادل هر 9932 نفر = یک تولید علمی)، بیشتر از میانگین کشوری است. همچنین توزیع جمعیتی تولید علم در این استان نشان می دهد جز در شهر ورامین در سایر شهر های استان تهران، تولیدات علمی به زبان فارسی ثبت و نمایه سازی شده در ISC در وضعیت مطلوبی است.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► پشت پرده کاهش نرخ تورم و نقدینگی
نه لپ تاپ، نه تبلت ◄

مطالب مرتبط
بنر