اسکناس های جدید وارد بازار می شوند

يكشنبه ، 3 شهریور 1392 ، 08:39

فارس: دبیر کل بانک مرکزی در خصوص انتشار و عرضه اسکناس 20 و 50 هزار تومانی و موانع قانونی آن، اظهار داشت: اسکناس درشت‌تر برای تسهیل مبادلات مردم مورد نیاز است.

محمود احمدی افزود: این طرح به مانع قانونی برخورد نکرد و برای چاپ آن مشکل قانونی حتی در یک مورد هم به وجود نیامده است. بانک مرکزی از لحاظ کارشناسی این موضوع را در شورای پول و اعتبار تشریح می‌کند و اینکه ترکیب پولی چگونه است و چه مقدار اسکناس نیاز دارد.

به گفته وی حتی یک مورد مانع قانونی در این زمینه تاکنون مطرح نشده است.

دبیر کل بانک مرکزی گفت: پس از تشریح علل ارائه این طرح، مسئولان یک سری ملاحظات برای اسکناس درشت‌تر دارند که آن هم در نظر گرفته می‌شود و اگر مجوز داده شد، چاپ و عرضه آن را آغاز می‌کنیم.

وی با بیان اینکه این پیشنهاد هنوز در دولت یازدهم مطرح نشده است، افزود: پیشنهاد چاپ اسکناس 20 و 50 هزار تومانی به همراه طراحی‌ها و روش‌های اجرایی آن ارائه شد.

احمدی در پاسخ به این سوال که علت صادر نشدن مجوز نهایی انتشار اسکناس درشت‌تر چه بود، گفت: علت خاصی نداشت و با توجه به اینکه این طرح به اواخر کار دولت‌ منتهی شد، مورد تصویب قرار نگرفت. صدها کار کارشناسی در بانک مرکزی انجام می‌شود که برخی به مرحله اجرا می‌رسد و برخی دیگر از دستور کار خارج می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما این طرح در سال جاری اجرایی خواهد شد، اظهارداشت: این موضوع را باید دولت جدید تصمیم بگیرد و ما همه مطالعات کارشناسی این طرح را به دولت آینده انتقال می‌دهیم و اگر صلاح دانستند می‌توانند آن را اجرا کنند.

دبیر کل بانک مرکزی با بیان اینکه یکی از اهداف اصلی این اقدام حذف ایران چک است، افزود: در صورت انتشار اسکناس 20 و 50 هزار تومانی همه ایران چک‌های موجود از چرخه مبادلات حذف خواهد شد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

 

► پایه گذار فیسبوک «اینترنت دات ارگ» راه اندازی می کند
30 توصیه مهم (با حوصله مطالعه کنید) ◄

مطالب مرتبط
بنر