امید به دور شدن گرانی از بازار

يكشنبه ، 3 شهریور 1392 ، 09:31

بررسی بازار مواد غذایی پس از انتخابات ریاست‌جمهوری نشان می‌دهد، سیگنال‌های مثبت دولت یازدهم و امید به رفع مشکلات اقتصادی تثبیت قیمت‌ها را به دنبال داشته است. اگر چه کاهش قیمت خاصی در کالاهای اساسی مصرفی مردم رخ نداده، با این حال، روند قیمت‌ها نشان از کاهش قیمت مواد غذایی یا دستکم توقف روند افزایشی این کالاها دارد.
به گزارش جهان به نقل از اقتصادپرس، در نگاهی به نوسان قیمتی کالاهای مصرفی از ابتدای امسال تا امروز در بازار‌، می‌بینیم که طی دو ماه گذشته، قیمت‌ها میل به تثبیت و کاهش داشتند؛ هرچند مشکلاتی ازجمله خبر حذف ارز مرجع و واردات کالای اساسی با ارز مبادلاتی در یک ماه گذشته، باعث انباشت کالاهایی مانند نهاده‌های دامی در گمرک و افزایش قیمت برخی مواد خوراکی مثل گوشت مرغ شد، اما اگر روند بازار از ابتدای امسال تا امروز را به دو بخش پیش و پس از ۲۴ خرداد تقسیم کنیم‌، تمایل به کاهش قیمت‌ها کاملا ملموس است.

نگاهی به روند قیمت کالاها در ۴ ماه

برای همین اگر نگاهی به آمار هفتگی بانک مرکزی از خرده‌‌فروشی در بازار داشته باشیم، کاهش تدریجی و توقف روند افزایش قیمت‌ها کاملا محسوس است. براساس گزارش‌های بانک مرکزی در بخش خرده‌فروشی تخم‌مرغ از ابتدای سال تا ۲۴ خرداد، رشد قیمتی ۷.۱۳درصدی را تجربه کرد؛ این در حالی بود که از اواخر خرداد به بعد با وجود مشکلاتی مانند توقف ترخیص نهاده‌ها از گمرک فقط ۲.۳درصد رشد قیمت را ثبت کرد.

همچنین قیمت مرغ در حالی از ابتدای اردیبهشت تا پیش از انتخابات، ۱۳درصد افزایش داشت که در دو ماه اخیر با وجود مشکلات مورد اشاره، شاهد رشد قیمت ۱۰درصدی بود که باز هم نشان از میل بازار به کاهش قیمت این محصول دارد.

تثبیت قیمت گوشت قرمز نیز از خرداد تا امروز در حالی که پیش از تاریخ مورد بررسی، چهار درصد رشد قیمت داشته است، شاهد ادعای توقف گرانی‌ها در آینده نزدیک است.

همچنین قیمت قند و شکر از اول اردیبهشت تا پایان هفته منتهی به ۲۴ خرداد، ۱۴درصد رشد کرده است، اما از آن روز به بعد و تا امروز با رشد ۰/۲درصدی‌، می‌توان ادعا کرد که به تثبیت رسیده است.

قیمت چای نیز هرچند در مدت مورد بررسی و اردیبهشت و خرداد فقط ۲درصد رشد کرده که عدم افزایش قیمت این کالای خوراکی، نشان از تثبیت قیمت آن در بازار دارد.

قیمت روغن نباتی هم در سیری نزولی از اردیبهشت تا ۲۴ خرداد، ۴.۱۴درصد کاهش یافت و پس از آن نیز در همان نرخ به تثبیت رسید.

رصد قیمت‌ها در بازار کالایی نشان می‌دهد، برنج از اول اردیبهشت تا ۲۴ خرداد، حدود ۱۹درصد افزایش قیمت داشته است؛ این در حالی است که از آن روز به بعد با کاهش قیمت پنج‌درصدی‌، مانند بسیاری دیگر از کالاهای مصرفی‌، میل به کاهش داشته است.

حبوبات هم در حالی از اردیبهشت تا پایان خرداد بیش از ۲۳درصد گران شد که در دو ماه گذشته، رشد قیمتی اندک و فقط شش‌درصدی را ثبت کرد که اتفاقی امیدوار‌کننده در بازار این کالای مصرفی است.

در این میان، فقط لبنیات بود که متاثر از این اتفاق‌ها از جنس کمبود نهاده‌های دامی در بازار‌، رشد قیمتی حدود سه‌درصدی را در دو ماه اخیر ثبت کرد.

تثبیت ارز، مهمترین عامل کاهش قیمت

نباید فراموش کرد که کاهش قیمت مواد غذایی نیز خود پیامدی مثبت از کاهش و تثبیت نرخ ارز در بازار است. در سه ماه گذشته، نرخ ارز پس از کاهشی پرسرعت در محدوده‌های سه هزار و ۲۰۰ تومان تا حدودی تثبیت شده است، بر این اساس بود که دیگر بازارهایی که به نرخ ارز وابسته هستند با کاهش قیمت‌ روبه‌رو شدند.

در کنار نگاه مثبت بازار به دولت جدید که افت و تثبیت قیمت‌ها را به همراه داشت‌، نخستین قدم دولت یازدهم که لغو مصوبه بانک مرکزی و اختصاص ارز مرجع به کالاهای اساسی تا پایان سال، با هدف جلوگیری از افزایش قیمت کالاها بود، عامل مهمی دیگری برای کنترل قیمت‌ها در بازار شد. هرچند که از عمر این مصوبه هنوز دو هفته نگذشته و تاثیر این تصمیم در بازارها فعلا روانی است، اما همین موضوع باعث شده تا مردم به اجرای وعده‌های دولت جدید و دور شدن گرانی از بازار کالاهای اساسی، امید بیشتری ببندند.


در دو سال گذشته به دنبال افزایش شدید نرخ ارز، بازار مواد غذایی نیز به شدت دستخوش گرانی شد. سال پیش قیمت لبنیات پنج بار افزایش یافت و دیگر اقلام تا بیش از ۱۰۰درصد نیز گران شدند. در ماه‌های ابتدایی سال هم در قیمت و توزیع برخی کالاها دگرگونی‌های اساسی رخ داد. در این مدت، چند محموله کره به علت آنچه واردکنندگان می‌گفتند، در گمرک‌ ماندند و کره در بازار کمیاب و گران شد. واردات دارو نیز به دنبال حذف ارز مرجع با مشکل روبه‌رو شدند و هنوز بیماران در تهیه داروهای مورد نیاز خود با دشواری روبه‌رو هستند. در این شرایط با تداوم کاهش نرخ ارز و افزایش ثبت سفارش و واردات کالاهای مصرفی با ارز مرجع‌، دست‌اندرکاران تنظیم بازار از توقف شیب افزایش قیمت کالاهای واسطه‌ای و مصرفی خبر می‌دهند.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► بی‌ادبترین گردشگران جهان را بشناسید
ایرانی های ساخت چین! ◄

مطالب مرتبط
بنر