جدیدترین بهای تورهای گردشگری

دوشنبه ، 4 شهریور 1392 ، 08:13

"هر چه پول بدهی بیشتر آش می خوری" حکایت تورهای گردشگری است که هر چه خدمات بیشتری بخواهی و زمان مناسب تری برای سفر به خارج از کشور انتخاب کنی به همان اندازه باید پول بدهی با این تفاوت که هرچه زمان می گذرد تورم دست از سر قیمت تورها بر نمی دارد انقدر که از سال گذشته تا کنون قیمت تورهای خارجی دو و یا سه برابر شده است.

تورهای گردشگری خارجی امسال نسبت به سال گذشته با توجه به نوسانات نرخ ارز و بعد از آن راکد شدن تقریبی قیمت ارز همچنان با رشد فزاینده ای رو به رو شده است. تا جایی که نیم نگاهی به قیمت تورها و مقایسه آنها این افزایش نرخ را نشان می دهد به عنوان مثال تور گردشگری یک هفته ای مالزی که جزو تورهای ارزان قیمت و با خدمات بالا برای گردشگران ایرانی به حساب می آمد سال گذشته یک میلیون تومان نرخ داشت اما امسال همین تور حداقل چهار میلیون تومان فروخته می شود.

تور قبرس هم اگر برای اواخر شهریور خریداری شود برای ۶ شب با صبحانه و همراه با یک گشت شهری با ناهار و ترانسفر دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قیمت دارد همین تو سال گذشته یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت داشت.

برای سفر به گرجستان و پایتخت آن یعنی، تفلیس هم گردشگری ایرانی باید برای ۷ شب اقامت در هتل چهار ستاره، حداقل یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بپردازد در این صورت تنها خدماتی که از این تور می گیرد صبحانه هتل و یک گشت نیم روزی و ترانسفر فرودگاهی است. اما اگر همین تورها در اوایل مهر ماه خریداری شود، حداقل ۳۰۰ هزار تومان کمتر خواهد بود چون فصل تابستان برای ایرانیان فصل سفر است و دفاتر خدمات مسافرتی از این فرصت برای بالا بردن قیمت تورها استفاده می کنند با این حال تور گرجستان نیز با افزایش ۷۰۰ هزار تومانی نرخ رو به رو شده است.

شهر بیروت هم اگرچه با درگیری های داخلی رو به روست اما اگر دفاتر خدمات مسافرتی تور آن را بفروشند برای یک هفته اقامت در هتل ۴ ستره یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان نرخ می گذارند. هر چند که بعد از آن اعلام می کنند که امنیت مسافر دست خودش است!

اما در فهرست تورهای گران قیمت نیز تور چین با سفر به پکن و شانگهای قرار دارد که اگر حداقل قیمت را با کمترین امکانات ارائه شود، برای یک هفته در این دو شهر آن هم اواخر شهریور ماه و اقامت در هتل ۵ ستاره با صبحانه، ترانسف، ویزا و یک گشت شهری ۵ میلیون تومان باید پرداخت این درحالی است که سال گذشته در همین ایام، تور چین سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش رفته بود.

با این حال هر چه کیفیت هتل بیشتر باشد، قیمت تور نیز افزایش پیدا می کند مانند تور گردشگری ۲۲ روزه آسیا که برای هر نفر در اتاق دو تخته، سه میلیون تومان و ۳ هزار دلار پول باید برای اقامت در هتلهای ۵ ستاره آن پرداخت کرد و از شهرهایی مانند سنگارپور، بالی، کوالا، پاتایا، بانکوک سفر کرد و تنها از یک گشت شهری آن هم در کوالا و بالی استفاده کرد. این درحالی است که بنا به گفته اپراتورهای دفاتر خدمات مسافرتی، این هزینه برای دیدن شهرهای بیشتر و یا مدت اقامت بیشتری در تورهای آسیایی سال گذشته پرداخت می شد.

اما ایرانیانی که قصد سفر به کشورهای همسایه را دارند و می خواهند برای یک سفر خارجی کمترین هزینه را بپردازند، باید برای سفر یک هفته ای به ارمنستان، آن هم به صورت زمینی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه کنند درحالی که سال گذشته با مبلغ تنها ۹۰۰ هزار تومان می توانستند در این تورها شرکت کنند.

شهر دوبی هم اگر چه هتل های دو ستاره ای دارد که با هتلهای ۴ ستاره ایران برابری می کند اما برای اقامت در این هتل ها آن هم یک هفته ای باید یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پرداخت کرد اما اگر اقامت در هتلهای ۴ ستاره مد نظر باشد همراه با صبحانه، شام نیز سرو می شود اما قیمت آن از این مبلغ صد هزار تومان بیشتر است. با این حال دفاتر خدمات مسافرتی اعلام می کنند که تمام این قیمت ها به نرخ روز است و اگر قیمت ارز هر نوسانی که داشته باشد، در زمان سفر، کم و زیاد آن با مسافر محاسبه می شود.

از شهرهای دیگر مورد نظر ایرانیان برای سفر به خارج از کشور، استانبول است که کمترین نرخ آژانسهای مسافرتی با اقامت سه روزه در هتل ۳ ستاره و استفاده از یک گشت شهری و ترانسفر و پرواز با هواپیمایی آسمان یک میلیون تومان قیمت دارد.

تورهای تایلند نیز اگر چه تا سال گذشته یک میلیون تومان برای یک هفته فروخته می شد اما اکنون همان تور بااقامت در هتل ۳ ستاره و دیدن شهرهای بانکوک و پاتایا و استفاده از صبحانه هتل و ترانسفر حداقل دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان نرخ دارد.

در کنار این رقم ها بسیاری از دفاتر خدمات مسافرتی نرخ کمتری را برای همین تورها در تبلیغات روزنامه ای اعلام می کنند در این صورت تحقیق بیشتر درباره آن تور نشان می دهد که برخی از خدمات مانند ویزا و یا صبحانه و یا گشت شهری را از آن حذف کرده اند و به این بهانه نرخ را کمتر از دفاتر مسافرتی دیگر فروخته و یا تبلیغ می کنند.

همچنین اعلام می کنند که راهنمای فارسی زبان در طول سفر همراه مسافر است درحالی که یک راهنما به مسافر معرفی می شود و در طول سفر هیچگاه مسافر و راهنما جز از طریق تلفن کمتر اتفاق می افتد که با هم برخوردی داشته باشند ولی اپراتور آژانسهای مسافرتی با این بهانه سعی دارند کیفیت تورهای خود را بالا برده و مسافر بیشتری جذب کنند در این صورت رویت تمام موارد ذکر شده در قرارداد ما بین مسافر و آژانس مسافرتی لازم است.

منبع: مهر

اخبارمنتخب بانکی دات آی آر:

=================

► 3 پیشنهاد برای خرید رایانه
٩ راهکار موفقیت در کارآفرینی ◄

مطالب مرتبط
بنر