80 درصد فارغ التحصیلان دانشگاهها مهارت ندارند!

دوشنبه ، 4 شهریور 1392 ، 10:18

یک آسیب شناس اجتماعی و متخصص علوم رفتاری گفت: براساس آمار های اعلام شده 80 دردصد فارغ التحصیلان دانشگاهها از مهارت کافی برخوردار نیستند.
آفتاب: مجید ابهری در گفتگو با مهر با بیان این مطلب افزود: با توجه به اینکه براساس آمارهای منتشر شده توسط نهادهای متولی مانند اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران، نرخ بیکاری درمیان فارغ التحصیلان 24 درصد می باشد علت بیکاری فارغ التصیلان و دارندگان مدارک دانشگاهی را در دو محور می توان بیان کرد. اول عدم تطابق خروجی دانشگاهها با نیاز بازار کار که نتیجه آن تورم نیروی انسانی تحصیل کرده در رشته های مختلف است مثلا تعداد افراد فارغ التحصیل در رشته کامپیوتر که اصولا منطبق با نیاز جامعه نبوده و در رشته های دیگر نیز وضع به همین شکل است.

وی تاکید کرد: وقنی 80 درصد دانشجویان در 20 رشته متمرکز شده اند طبیعی است این موضوع نتیجه بیکاری گسترده در فارغ التحصیلان شده و کاهش ارزش مدرک تحصیلی را نیز بدنبال خواهد داشت چرا که در بسیاری از موارد فارغ التحصیلان براساس نیاز یا خستگی از بیکاری مشاغل غیر مرتبط را پذیرفته و همین موجب اختلال می شود.

این آسیب شناس اجتماعی گفت: از آنجا که 80 درصد دانش آموختگان دانشگاهها صرفا تحصیلات نطری داشته و فاقد مهارت شغلی هستند بنابراین روحیه پشت میز نشینی در بین آنها توسعه یافته و به کمتر از آن رضایت نمی دهند. به گفه ابهری، درمیان فارغ التحصیلا فاقد مهارت تخصصی و شغلی ، آموزشهای کوتاه مدت فنی و حرفه ای برای اشتغالزایی ضرورت داشته و می تواند باعث جذب آنها و کاهش آمار بیکاران شود.

وی افزود: تنظیم خروجی دانشگاهها با نیاز بازار کار اصلی ترین راهکار پیشگیری از بیکاری فارغ التصیلان است.

اخبارمنتخب بانکی دات آی آر:

================

 

► در آینده می خواهید چه کاره شوید؟!
3 پیشنهاد برای خرید رایانه ◄

مطالب مرتبط
بنر