مبلغ اینترنت موبایل خود را کاهش دهید

سه شنبه ، 5 شهریور 1392 ، 14:15
مبلغ قبض تلفن همراهتان سر به فلک کشیده و وقتی با عصبانیت به این کابوس کاغذی نگاهی می‌اندازید، میزان مصرف اینترنت، برق از سرتان می‌پراند. ولی شما که این همه از اینترنت سیمکارت‌تان استفاده نکرده‌اید.

شهر خبر:  بسیاری از برنامه‌های اندرویدی از قابلیت به‌روزرسانی خودکار پشتیبانی می‌کنند و برخی دیگر همچون ابزار مدیریت ایمیل یا برنامه‌های مربوط به شبکه‌های اجتماعی در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت برای بررسی رخدادهای جدید در سرویس کاربری شما اتصالات موقت و کوتاهی را به دفعات با سرورهای خود برقرار می‌کنند. این قبیل به‌روزرسانی‌ها و تکرار ارتباطات کوتاه مدت موجب می‌شود طی مدت یک ماه، پهنای باند محاسبه شده با پهنای باند مصرف شده اختلاف چشمگیری داشته باشد.



برای کنترل این ارتباطات و اعمال محدودیت در آنها یا غیرفعال‌کردن همه آنها، می‌توانید از این روش‌ها کمک بگیرید.

1‌ـ‌ به‌روزرسانی فقط با شبکه‌های بی‌سیم: بسیاری از برنامه‌های اندرویدی از قابلیت به‌روزرسانی خودکار پشتیبانی می‌کنند و این قابلیت یکی از مهم‌ترین دلایل مصرف پنهای باند در تلفن‌های همراه اندرویدی به‌شمار می‌رود. شما می‌توانید با اعمال تغییراتی در تنظیمات دستگاه اندرویدی خود، عملیات به‌روزرسانی توسط ارتباط اینترنتی شبکه تلفن همراه را غیرفعال کرده و فقط در صورت موجود بودن ارتباط اینترنتی با شبکه‌های بی‌سیم اجرای این عملیات را فعال کنید. برای انجام این کار باید طبق این مراحل عمل کنید:

‌ـ‌ از فهرست برنامه‌ها Play Store را اجرا کنید.

‌ـ‌ دکمه منو را از روی دستگاه تلفن همراه خود فشار داده و Settings را انتخاب کنید.

‌ـ‌ وضعیت گزینه Update over Wi-Fi only را به حالت On تغییر دهید.

2‌ـ‌ اعمال محدودیت و ممانعت از ارتباط: همان‌طور که اشاره کردیم گاهی اوقات نرم‌‌افزارهای مختلف با برقراری ارتباطات پنهانی و پشت‌پرده، به مصرف پهنای باند اینترنتی در تلفن همراه شما می‌پردازند. برای جلوگیری از این ارتباطات پنهانی سه روش وجود دارد: ممنوعیت برای همه نرم‌افزارها، ممنوعیت برای هریک از نرم‌افزارها به‌طور جداگانه و اعمال محدودیت و ممنوعیت باتوجه به تنظیمات هریک از نرم‌افزارها. شرح کامل هریک از این روش‌ها عبارت است از:

‌ـ‌ ممنوعیت برای همه نرم‌افزارها: شما می‌توانید برقراری ارتباطات پنهان در همه نرم‌افزارهای نصب شده روی سیستم‌عامل اندروید را ممنوع کنید. با انجام این کار ممکن است برخی ارتباطات که کارایی سودمندی برای شما دارند نیز از کار بیفتد، اما با طی مراحلی ساده و بدون دردسر می‌توانید مصرف پهنای باند تلفن همراه خود را بشدت کاهش دهید.

برای فعال‌کردن این قابلیت روی ابزار Settings کلیک کنید. Wireless & Networks را انتخاب کنید و در نهایت به بخش Data Usage وارد شوید. حالا کلید منو را از روی تلفن همراه خود فشار داده و علامت چک‌مارک کنار عبارت Restrict background data را فعال کنید.

‌ـ‌ ممنوعیت برای هریک از نرم‌افزارها به‌طور جداگانه: چنانچه قصد ندارید ارتباطات اینترنتی همه برنامه‌ها را غیرفعال کنید و فقط می‌خواهید در برخی برنامه‌ها این تغییرات اعمال شود ‌باید این‌گونه عمل کنید:

همچون روش فوق به بخش Data Usage وارد شده و در ادامه روی هریک از نرم‌افزارهای موجود فشار دهید تا اطلاعات کامل‌تری از پهنای باند مصرفی توسط آن نرم‌افزار در اختیار شما قرار بگیرد. در صفحه مربوط به اطلاعات هریک از نرم‌افزارها گزینه‌ای با عنوان Restrict background data قابل مشاهده است. شما می‌توانید با فعال‌کردن علامت چک‌مارک کنار این گزینه، برقراری ارتباط پنهان با اینترنت را برای این برنامه ممنوع کنید. با‌به‌کارگیری این روش می‌توانید فقط برنامه‌هایی را که بیشترین مصرف اینترنت را به خود اختصاص می‌دهند در فهرست برنامه‌های ممنوع قرار دهید.

‌ـ‌ محدودیت و ممنوعیت باتوجه به تنظیمات هریک از نرم‌افزارها: گاهی اوقات برنامه‌هایی روی سیستم‌عامل اندروید شما نصب می‌شود که نیازی به غیرفعال‌کردن دائم آنها وجود ندارد. برخی نرم‌افزارها همچون فیس‌بوک به شما این امکان را می‌دهد تا بدون غیرفعال‌کردن قابلیت برقراری ارتباط با اینترنت، با کاهش تعداد ارتباطات برای بررسی تغییرات و رخدادهای جدید در سرویس کاربری فیس‌بوک شما (افزایش بازه زمانی اتصال به سرور)، مصرف پهنای باند را کاهش داده و ارتباط نرم‌افزار شما با اینترنت نیز برقرار باشد.

توجه داشته باشید که همه نرم‌افزارها از این قابلیت پشتیبانی نمی‌کنند.

باشگاه خبرنگاران

► نحوه شکایت از مزاحمت تلفنی و پيامكی
اعتراف کارمند بانک به اختلاس ◄

مطالب مرتبط
بنر