خدمات مستمر بانک توسعه صادرات از تاثیرگذارترین عوامل رشد صادرات غیرنفتی است

شنبه ، 9 شهریور 1392 ، 11:41


مدیر برنامه‌ریزی و بهبود روش‌های بانک توسعه صادرات ایران معتقد است عوامل متعددی دست به دست هم داده تا هم میزان و هم ترکیب صادرات غیرنفتی ایران با تغییر و رشد مواجه شود و دراین میان خدمات مستمر بانک توسعه صادرات، از تاثیرگذارترین عوامل است.

به گزارش بانکی دات آی آر به نقل از، روابط عمومي بانك توسعه صادرات، آقاي پرويز خوشكلام خسروشاهي با اعلام اين مطلب افزود: گرچه بانک توسعه صادرات بعنوان يك بانك تخصصی و توسعه‌ای دغدغه‌هایش با بانک‌های تجاری و عمومی متفاوت است ولي بايد به همان اندازه  چابک و کارا باشد با این تفاوت که دغدغه بانک‌های تجاری سودآوری و دغدغه بانک توسعه صادرات، حمایت از صادرات غیرنفتی به منظور توسعه این بخش است.
آقاي خسروشاهی یادآور شد: بانک توسعه صادرات سه محصول مهم و اصلی دارد که به ترتیب شامل اعطای تسهیلات، اعتبارات اسنادی و صدور ضمانتنامه می‌شود. سایر خدماتی هم که وجود داشته و ارائه می‌شود در این سه بخش جای می‌گیرند. در میان این سه بخش، بیش از 95 درصد سرویس‌ها مرتبط با اعتبارات اسنادی و ارائه تسهیلات است.
وي ادامه داد : از سوی دیگر 70 تا 75 درصد تسهیلات اعطایی بانک هم مربوط به سرمایه در گردش بوده و 15 تا 20 درصد تسهیلات هم مرتبط به طرح‌هایی است که در خارج کشور اجرا می‌شود. با توجه به اینکه بانک توسعه صادرات ایران طی سال‌های اخیر با افزایش سرمایه روبه‌رو نبوده است، روند اعطای تسهیلات هم رشد خاصی نداشته است.
به گفته مدير برنامه‌ريزي و بهبود روش‌های بانک، 25 درصد مشتریان بانک توسعه صادرات، بیشترین تسهیلات را از بانک دریافت کرده‌اند که این عدد حدود 98 درصد کل تسهیلات دریافتی از بانک است. وي در توجيه  اين مساله گفت: چون بانك توسعه صادرات يكي بانك عمده‌فروش خدمات بانكي است بنابراين بيشتر تسهيلات اين بانك در اختيار افراد حقوقي و شركت‌ها و كارخانه‌هاي بزرگ قرار مي‌گيرد.
آقاي خسروشاهی تصریح کرد: برای ارائه برنامه عملیاتی بانک توسعه صادرات ایران در حمایت از صادرات دو محور مهم را باید مد نظر قرار داد. نخست اینکه با شناخت کافی از مشکلات و چالش‌های توسعه صادرات در کشور، این برنامه را تدوین کرد و سپس با نیم‌نگاهی به روش‌های مختلف اگزیم‌بانک‌های جهان، از متناسب‌ترین شیوه‌ها الگوبرداری کرد.
وی گفت: مهمترین مشکلات بخش صادرات غیرنفتی ایران برون‌زا بوده و از بیرون به صادرات تحمیل می‌شوند که شامل پیش‌بینی ناپذیری تحولات آتی در بستر اقتصادی، هزینه‌های بالای مبادلاتی تولید و هزینه فرصت بالای تولید سایر بخش‌ها در کشور نسبت به بخش واردات و بازرگانی داخلی است كه بانک باید برنامه‌های خود را با توجه به این موارد تدوین و عملیاتی کند.
آقاي خسروشاهی در پایان با تاکید بر محورهای عملیاتی برنامه‌های بانک، خاطرنشان ساخت: در شرایط کنونی، بانک توسعه صادرات باید دو اقدام مهم را برای حمایت از توسعه صادرات غیر نفتی عملیاتی کند. محور اول که کمک بسیار زیادی به لحاظ روانی و اجرایی به صادرات و صادرکننده می‌کند، پوشش ریسک‌های صادراتی است و محور دوم کمک به پائین آوردن هزینه‌های تولید صادراتی است.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► گوگل هم به دنبال ساعت افتاده است
نرخ ارز،طلا وسکه نیم روز 9 شهریور 92 ◄

مطالب مرتبط
بنر