تکدی گری دامن قم را هم گرفت!

شنبه ، 9 شهریور 1392 ، 12:25



به گزارش قم فردا، بیشتر مردم از این متکدیان گلایه دارند که وقت و بی وقت در خانه‌ها را می‌زنند و با پر رویی درخواست کمک می‌کنند و معلوم نیست از کجا آمده‌اند که این‌گونه امنیت و آرامش را بر هم میزنند.

بیشتر آنها پاکستانی بوده و در مواقعی که نیاز باشد خیلی راحت به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند و بدون این‌که ذره‌ای احساس غریبی و سختی داشته باشند با رفتن در خانه‌های مردم درخواست کمک می کنند و از این طریق به امرار معاش می پردازند.

عسگری، رییس ستاد رسیدگی به تخلفات شهری شهرداری قم با اشاره به مشکل متکدیان در قم اظهار کرد: 80 درصد متکدیان قم، غیر بومی هستند و از شهرهای دیگر به قم فرستاده می‌شوند. متکدیان توسط شهرداری جمع می‌شوند ولی بهزیستی آنها را نگهداری نمی کند.

مساله جمع آوری متکدیان را بزرگ نکنیم

معاون سیاسی ـ امنیتی استاندار قم در جلسه کارگروه اجتماعی استان گفت: وضعیت امروز شهر در مورد حضور مجدد متکدیان ناشی از ناکارآمدی برخی دستگاه‌ها است و این مسئله توجیه عرفی و عقلی ندارد.

وی با تاکید بر این‌ که نباید مسئله متکدیان در جلسات رسمی مورد بررسی مجدد قرار گیرد، گفت : در این مسئله باید با هماهنگی دستگاه‌های مسئول و ارائه پیشنهاد به استانداری تصمیم‌گیری شود.

حجت الاسلام مهدی عرب انصاری ، گفت: در گذشته نه چندان دور توانستیم با همکاری دستگاه‌های مختلف این مشکل را تا حدودی برطرف کنیم تا جایی که یکی از مراجع عظام بابت جمع‌آوری متکدیان از سطح شهر تشکر کرد.

وی با بیان این‌که شایسته نیست برای مسئله‌ای که زمانی به سهولت برطرف شده بود دوباره جلسات متعدد گذاشته شود و مورد بحث و بررسی قرار گیرد،‌ ادامه داد: بازگشتن به عقب در این خصوص بسیار ناپسند و نامطلوب است.

متکدیان؛ مشکل شهرهای مذهبی و مهاجرپذیر

این‌گونه اتفاقات بیشتر در شهر‌های مذهبی و مهاجرپذیر رخ می‌دهد و این افراد که از کشور‌های خود رانده شده‌اند با هماهنگی به گروه‌هایی تبدیل شده و هر کدام به یک نقطه از شهر می‌روند.

قطعا وجود متکدیان آن هم با چنین ظاهری چهره شهر را مخدوش کرده و امنیت و آسایش را از مردم می‌گیرد هر کسی با توجه به برنامه زندگی خود ساعاتی برای استراحت در نظر گرفته است که وجود چنین افرادی مشکل‌ساز می‌شود.

نحوه کار متکدیان در شهر

نحوه کار این متکدیان به گونه ای است که بصورت گروهی کار می کنند و در مدت زمان مشخصی در یکی از منطقه های قم وارد شده و همان گروه آن منطقه از قم را تقسیم بندی کرده  و هرکسی چند کوچه را در دست می گیرد سپس در انتهای روز در یک مکان خاص بعد از اتمام کار جمع میشوند تا به محل زندگیشان برگردند.

اکثر متکدیان زن دارای نوزادی در آغوش خود هستند که همه این نوزادان هم به گفته خود این متکدیان مریض هستند.

بعضی از این متدکدیان به قدری پرو هستند که در صورت کمک نکردن و یا کمتر از مقدار مدنظرآنها کمک کردن ناراحت می شوند و کمک را قبول نکرده و شروع به ناسزا گویی می کنند و در بعضی مواقع لگدی هم به درب خانه می زنند.

حال بنظر شما باید با این متکدیان چگونه رفتار کرد؟



مشکلات از زبان مردم


خانم محمدی که ساکن منطقه نیروگاه می باشد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، با اشاره به اینکه متکدیان که همیشه همراه با چندین بچه به درب منازل مراجعه می کنند، اظهار داشت:روزی زنگ درب منزل به صدا در آمد وقتی به درب منزل رفتم و در خواست آنها را برای کمک کردن مشاهده کردم، خواستم  درب منزل را ببندم تا به داخل بروم و چیزی بیاورم که با مقابله آنها برای نبستن درب منزل مواجه شدم...

وقتی صدای گریه شان بلند می شود!

مصطفی هاشمی ساکن محله آذر گفت: وقتی به این متکدیان در هنگام مراجعه به درب منزل چیزی ندهیم پشت درب بسته منزل مینشینند و شروع به ناله و زاری می کنند.

زهرا سادات موسوی از شهروندان قمی که ساکن بلوار امین است، گفت: یک روز ظهر زنگ خانه به صدا درآمد و من که منتظر آمدن فرزندم از مدرسه بودم در را باز کردم و دیگر نپرسیدم چه کسی پشت در است که ناگهان صدایی شنیدم و به داخل حیاط آمدم.

وی ادامه داد: در مقابل چشمان حیرت زده‌ام زنی ایستاده بود با لباسی طلایی و نوزادی در بغل که همینطور داشت جلو می‌آمد، من که دست و پای خود را گم کرده بودم با کمی سر و صدا او را از منزلم بیرون کردم و در را بستم.

حسین امیرخانی که کارمند بانک میباشد گفت: برای این متکدیان  فرقی نمی کند که الان چه ساعتی از روز می باشد که درب منزل شهروندان را میکوبند، بارها شده است که ساعت 3بعدظهر که در حال استراحت کردن هستم زنگ منزل را نه یک بار بلکه چندین بار می زنند و تا جواب ندهی دست نمی کشند.

وی ادامه داد:وقتی با آنها برخورد می کنم و می گویم الان چه وقت گدایی است و سپس درب منزل را میبندم شروع به نفرین کردن می کنند.

نکته آخر...


امیدواریم با نگاه ویژه مدیریت شهری قم و بحث زیبا ساختن شهر این موضوع نیز در دستور کار قرار بگیرد و به طور جدی در این زمینه اقدامات لازم انجام شودتا هر چه سریعتر شهروندان استان آسوده خاطر شوند.

این نکته لازم به ذکر است که شهروندان در صورت مشاهده متکدیان در هر نقطه شهر با سامانه 137 شهرداری قم تماس بگیرند و اطلاع بدهند.
اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► یورو و دلار قهر کردند!
سود بالای 20% موسسات اعتباری را باور نکنید ! ◄

مطالب مرتبط
بنر