بازار پولی و ارزی کشور آرام می‌شود

يكشنبه ، 10 شهریور 1392 ، 08:36
۳مقام ارشد اقتصادی دولت یازدهم از آرامش پولی و ارزی به‌عنوان پیش درآمد کاهش قیمت کالاها دفاع و تأکید کردند: اقتصاد ایران در شرایط دشوار و پیچیده‌ای قرار دارد.

به گزارش همشهری به نقل از خبرگزاری‌های رسمی کشور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی و علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد در مراسم وداع محمود بهمنی از بانک مرکزی و معارفه رئیس‌کل جدید از تصمیم دولت برای آرام‌سازی بازار ارز و پولی کشور خبر دادند.

تأکید بر استقلال بانک مرکزی

معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه بانک مرکزی مسئولیت حفاظت از ارزش نظام پولی و مالی کشور را برعهده دارد، گفت:بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران باید از استقلال کافی برخوردار باشد. اسحاق جهانگیری با تأکید بر اینکه دوران بی‌اعتنایی به صاحب‌نظران اقتصادی به پایان رسیده است، افزود: ما به‌دنبال نفی خدمات دولت‌های گذشته نیستیم، اما امروزه اقتصاد کشور در شرایطی قرار دارد که نیازمند توانمندی‌های صاحب‌نظران اقتصادی هستیم.

کسری بودجه شدید در پرداخت یارانه نقدی

جهانگیری با بیان اینکه متأسفانه در معیشت مردم گرفتاری جدی وجود دارد، اظهار داشت: مردم انتظار دارند دولت جدید برای برون رفت از وضع موجود راهکار پیدا کند. وی تأکید کرد: ما با تورم دو رقمی روبه‌رو هستیم، نرخ بیکاری در کشور بالاست و تولید هم در شرایط نامناسبی قرار دارد، هم تورم و هم تولید ما آسیب دیده است.

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین هدفمندی یارانه‌ها را یکی دیگر از چالش‌های پیش روی دولت عنوان کرد و ضمن اشاره به اینکه مبالغی به‌صورت نقدی پرداخت می‌شود اما ما با کسری بودجه بسیار بالایی روبه‌رو هستیم، گفت: تورم و نرخ ارز باید برای فعالان اقتصادی قابل پیش‌بینی باشد، ما نمی‌گوییم که نرخ ارز پایین آورده شود اما نرخ ارز باید قابل پیش‌بینی باشد. به گزارش همشهری، جهانگیری در حالی از کسری منابع هدفمندی یارانه‌ها سخن می‌گوید که معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور، روز جمعه اصلاح قیمت حامل‌های انرژی برای جبران کسری بودجه را تا پایان سال منتفی اعلام کرده بود.

خودداری از مداخله در بازار ارز

رئیس‌کل بانک مرکزی هم گفت:‌ باید از مداخله در بازار ارز خود‌داری کرد. ولی‌الله سیف تصریح کرد: منفی شدن رشد اقتصاد، تورم مزمن و شتابان، افزایش حجم نقدینگی، رشد بالای پایه پولی، ‌افزایش بدهی شبکه بانکی کشور و عدم‌تعادل و بی‌ثباتی در نرخ ارز به‌عنوان دغدغه‌های اصلی اقتصادی کشور به شمارمی روند. سیف گفت: شورای پول و اعتبار باید تقویت شده و هماهنگی لازم بین بخش‌های مختلف ایجاد شود.

وی با تأکید بر کنترل پایه پولی با هدف مهار تورم از طریق مدیریت بازار پول تأکید کرد و گفت: باید از بدهکاری دولت و شرکت‌های دولتی ممانعت شود و برای بدهی مسکن مهر نیز چاره‌اندیشی شود. رئیس‌کل بانک مرکزی همچنین بر اصلاح روابط مالی بانک مرکزی و خزانه از طریق توسعه بازار سرمایه تأکید کرد و گفت: باید آرامش به بازار ارز باز گردد و از هرگونه مداخله در بازار جلوگیری شود. وی ادامه داد: با برقراری انضباط در بازار پول باید صنعت بانکداری کشور رقابتی شده و از شکل‌گیری نهاد صنفی بانکی حمایت شود. رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه این بانک باید استقلال عملیاتی داشته باشد، گفت: مدیران شبکه بانکی باید تعهد جدی در اجرای مقررات و مدیریت بازار پول داشته باشند.

طیب‌نیا؛ بهمنی گفت یک هفته رئیس‌کل بوده است!

وزیر امور اقتصادی و دارایی هم گفت: استقلال بانک مرکزی بدون قطع سلطه مالی امکان پذیر نیست و این امر نیز مستلزم قطع بودجه دولت از منابع نفتی است. طیب نیا در ادامه جمله‌ای به نقل از رئیس‌کل سابق بانک مرکزی گفت و ادامه داد:بهمنی به من گفته بود در تمام دوره ریاست کلی بانک مرکزی، تنها یک هفته رئیس‌کل بانک مرکزی بودم و آن نیز در زمان ریاست‌جمهوری حجت‌الاسلام دکتر حسن روحانی بود. او گفت: نرخ رشد اقتصادی در شرایط فعلی نامطلوب است و هم‌اکنون نیز تورم در وضعیت نامطلوبی قرار دارد و در حدود ۴۴ درصد است.

طیب نیا اظهار داشت: سال ۷۴ نیز شاهد رشد نرخ تورم بودیم اما آن تورم با رونق و رشد اقتصادی همراه بود و به همین دلیل تحمل آن برای مردم راحت‌تر شد. وی با بیان اینکه هم‌اکنون در شرایط بسیار سختی از لحاظ اقتصادی قرار داریم، ‌تصریح کرد: ساختار اقتصادی نامتعادل و ناسالم که از گذشته به ارث برده‌ایم و سیاست‌های نادرست و شرایطی که تحریم به ما تحمیل کرده است همگی در ایجاد این شرایط بسیار سخت دخیل است.

هدف دولت؛ ایجاد ثبات در بازار ارز

وزیر اقتصاد تأکید کرد که دولت یازدهم در بحث منابع ارزی دنبال ایجاد ثبات در بازار ارز به‌منظور تأمین نیازهای ارزی کشور است. به گزارش ایرنا، علی طیب نیا در حاشیه مراسم تودیع و معارفه روسای کل قدیم و جدید بانک مرکزی در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی که آیا نرخ فعلی ارز را منطقی می‌دانید یا خیر؟ گفت: به‌نظر من، چیزی که در بازار ارز اهمیت دارد، ثبات در این بازار است. او اظهار داشت: فعالان اقتصادی با توجه به ایجاد ثبات و ‌آرامش در بازار ارز باید بتوانند برنامه‌ریزی‌های خود را برای پیشبرد اهداف اقتصادی براساس افزایش تولید در کشور پیش ببرند.

طیب نیا با بیان اینکه جهت‌گیری دولت در حوزه بازار ارز برقراری آرامش و جلوگیری از تلاطم در این بازار است، عنوان کرد: تغییر نرخ ارز به‌منظور کاهش و افزایش نرخ آن می‌تواند باعث ایجاد بی‌اعتمادی در اقتصاد کشور شود. وی تصریح کرد: حفظ ارزش پول ملی و مقابله با تورم وظیفه اصلی بانک مرکزی است و این بانک با کنترل نرخ رشد نقدینگی، برنامه‌های مرتبط با حفظ ارزش پول ملی و مبارزه با نرخ تورم را تنظیم می‌کند و در این رابطه دولت هم با سیاست‌های بودجه‌ای خود همراهی لازم را برای تحقق برنامه‌های بانک مرکزی به مرحله اجرا می‌گذارد.

همشهری آنلاین

اخبار متخب بانکی دات آی آر:

=================

► عجب اتوبوسی! + عکس
اسکناسی که قربانی خرافات شد /عکس ◄

مطالب مرتبط
بنر