10 تکنیک مرسوم چانه زنی+چراباید چانه بزنیم؟

يكشنبه ، 10 شهریور 1392 ، 09:49

چانه زنی برسر قیمت کالاها و خدمات یکی از رسوم قدیمی ایرانی هاست که علاوه بر جنبه های فرهنگی از نظر اقتصادی هم بر اقتصاد خانواده تاثیر گذار است.

به گزارش بانکی دات آی آر، اغلب فروشندگان می دانند مشتری بدون گرفتن تخفیف شاد و راضی از مغازه خارج نمی شود و راه تخفیف را باز می گذارند. اقتصاد خانواده حکم می کند تا شما بهترین کالا را به بهترین قیمت بخرید پس باید چانه زنی را بدانید. اما تکنیک های چانه زنی صحیح چیست؟ در این گزارش به شما خواهیم گفت تکنیک های چانه زنی چیست و حتی امام حسین چرا موقع خرید چانه می زد.

1.وقتی می خواهید چانه بزنید ابتدا تمام شرایط دلخواهتان را به فروشنده نگویید. یعنی وقتی کالایی چشمتان را گرفت به اصطلاح ذوق زدگی تان را به فروشنده نشان ندهید.

2.تا جایی که میتوانید باید از طرف مقابلتان اطلاعات  کسب کنید و سپس او را ارزیابی کنید. در قدم بعدی، قبل از اینکه شما درخواستتان را بگویید، از طرف مقابل درخواست کنید تا شرایط خود را بگوید. بعد، مثلاً وقتی فروشنده قیمت را میگوید شما قیمتی را پیشنهاد دهید که از حد مطلوبتان کمتر است تا امکان چانه زدن بیش تر وجود داشته باشد.

3.دانستن آستانه تحمل طرف مقابل خیلی اهمیت دارد. از طرف دیگرهم، سعی کنید راهی برای رسیدن به خواسته تان بیابید. مثلاً در هنگام استفاده از تاکتیک توپ سخت، که یکی از متداولترین تاکتیکهای چانه زنی بر سر قیمت است، وقتی طرف میگوید 100 تومان میفروشم و شما میخواهید 80 تومان پول بدهید، ابتدا قیمت 60 تومان را مطرح و سپس میگویید:
اصلاً نه حرف من و نه پیشنهاد شما، بلکه قیمت بینابین که میشود 80!!

4.مرسوم ترین شیوه چانه زنی:

از فروشنده قیمت میپرسین بعد میگین تخفیف بده، قیمتش زیاده، بدرد نمیخوره، فلان جا ارزونتر میدن، من زیاد به این احتیاج ندارم، چقدر زیاد داری اگه من نخرم رو دستت باد میکنه و از این دست.

5. زمان چانه زدن

وقتی سر فروشنده شلوغ است و مشغول انجام چند کارهمزمان است چانه زدن بی معنی است کمی معطل کنید تا مغازه خلوت شود، جنس های جدید را تحویل بگیرد و مشتری قبلی را راه بیندازد.

6.جالب است بدانید چانه زدن در دین اسلام هم دیده شده

چانه زدن ـ در شرع ـ در خريدن كفن مكروه و در موارد ديگر مطلوب و ستوده است.

7.بعضي مردم خجالت مي کشند يا بيش از اين مغرور هستند که بخواهند سر قيمت چيزي با فروشنده چانه بزنند. اما جالب است بدانيد که پولدارترين مردم هميشه بيش از سايرين هنگام خريد چانه مي زنند.البته باید تکنیک هایش را بدانی.

8.هر فروشنده اي يك قيمت نهايي دارد كه از آن پايين تر نمي آيد، پس آزادانه چانه بزنيد و ببينيد كه چه قيمتي واقعيتر است.

9.یک دلیل چانه زدن از منظر ائمه معصومین

چانه زدن در خرید

«ابوهشام قنّاد بصری» می گوید: من کالاهایی را از بصره برای امام حسین علیه السلام می بردم و گاهی با من در خرید آن ها چانه می زد؛ امّا برخی مواقع هنوز از نزدش برنخاسته بودم که همه را به دیگران می بخشید. [روزی] گفتم: ای فرزند رسول خدا، از بصره برایتان کالا می آورم و با من چانه می زنید امّا هنوز برنخاسته همه اش را[ به فقرا] می بخشید؟

حضرت فرمود:

پدرم برایم نقل کرد و آن را به پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم نسبت داد که: مغبون، نه ستوده است و نه پاداش دارد.

( یعنی چانه برای این می زنم که مغبون و فریب خورده در معامله نشوم.)

10.فرق چانه زدن و التماس

چانه زدن با التماس کردن و عشوه گری فرق می کند اگر درست و حسابی از قدرت مذاکره استفاده کنید خواهید توانست بهترین ها را به بهترین قیمت بخرید.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► روزه اینترنت در ژاپن
سبک زندگی/7 راهكار تنش‌زدا ◄

مطالب مرتبط
بنر