صکوک می‌تواند ابزار توانمند تأمین مالی اسلامی برای صادرات باشد

يكشنبه ، 10 شهریور 1392 ، 14:48



صکوک یکی از ابزار مالی اسلامی است که می تواند در ترکیب با عقود مختلف مورد استفاده برای تأمین مالی فعالیت‌های صادراتی مورد استفاده قرار بگیرد.

به گزارش بانکی دات آی آر به نقل از روابط عمومي بانك توسعه صادرات ايران، معاونت پژوهشي مركز امور پژوهش و آموزش اين بانك با بيان اين مطلب افزود: صكوك انواع مختلفي دارد و به عنوان مثال صكوك استصناع در تأمين مالي طرح هاي بزرگ اقتصادي مانند راه‌سازي، احداث سد، نيروگاه و ... قابل استفاده است.
آقاي سيد مرتضي ذكاوت در ميزگردي كه با عنوان "راهكارهاي نوين تامين مالي مبتني بر مهندسي مالي اسلامي"در بانك توسعه صادرات برگزار شد، خاطرنشان كرد: صكوك به طور معمول، به عنوان اوراق تأمين مالي اسلامي كه مبتني بر دارايي هاي فيزيكي و يا مالي تعريف مي شود که خود داراي ارزش هستند و اين امر ضمن افزايش اطمينان كافي براي خريداران از ايجاد اوراق مالي بدون پشتوانه كه صرفاً مبتني بر فعاليتهاي سفته بازي و سوداگرانه است جلوگيري مي نمايد.
معاونت پژوهشي مركز امور پژوهش و آموزش بانك توسعه صادرات در ادامه به آموزش نيروي متخصص بانكداري اسلامي پرداخت و گفت: لازمه حرفه اي شدن در بانكداري اسلامي تربيت نيروي انساني در شاخه ها و گرايش هاي مختلف اين نوع از بانكداري است.
وي تصريح كرد: همچنان كه در بازار سرمايه حرفه اي بودن مهم است در نظام بانكي نيز بايد آموزش نيروي انساني مهم قلمداد شود، در حال حاضر تنها يك مدرك حرفه اي بانكداري اسلامي داريم اما حداقل 8 رشته تحصيلي در بازار بورس وجود دارد. براين اساس ارتقاء جايگاه حرفه اي بانكداران در چارچوب مدارك تخصصي مشابه بازار سرمايه الزامي به نظر مي رسد.
آقاي ذكاوت با اشاره به لزوم ارتباط مستقيم نرخ سود با تورم براي جذب حداكثري منابع مالي موجود در كشور يادآورشد: استفاده از ابزارهاي مالي اسلامي مبتني بر مشاركت در سود و  زيان ((PLS مي تواند انگيزه خوبي را براي آحاد مردم در مشاركت در فعاليتهاي اقتصادي ايجاد نمايد و بدين ترتيب فرصتهاي جديدي را براي موسسات مالي و بانك ها در استفاده از ظرفيتهاي مالي موجود در كشور فراهم مي آورد.
وي اضافه كرد: براي تسهيل انتشار اوراق مالي در بسياري از كشورهاي اسلامي حركتهاي بسياري خوبي صورت گرفته است از جمله اينكه شوراي فقهي متمركزي در بانك هاي اين كشورها به منظور صدور مجوزهاي لازم در حوزه بانكداري اسلامي وجود دارد كه  ضمن افزايش پويايي موجب افزايش چابكي بانكها و موسسات مالي جهت گردآوري منابع مالي  مي شود.
آقاي ذكاوت با اشاره به توسعه روز افزون بازارهاي مالي به ويژه بازارهاي مالي اسلامي، توسعه و بهبود قوانين و مقررات مربوطه را به منظور استفاده هر چه بيشتر از ظرفيتهاي موجود بازارهاي داخلي و بين المللي الزامي دانست. آقاي ذكاوت همچنين با تأكيد بر نقش رقابت در افزايش كارايي سيستم بانكي كشور اضافه كرد: بانكهاي خصوصي با آگاهي از فضاي رقابتي در پي ارائه خدمات جديد هستند و اين امر موجب پويايي و افزايش هر چه بيشتر كيفيت خدمات بانكي خواهد شد لذا فرهنگ رقابت بايد در تمام بانكهاي كشور اعم دولتي و يا خصوصي حاكم شود.
به گفته وي، نقش بانك مركزي به عنوان ركن نظارتي نيز در اين بين جهت حفظ سلامت مالي بانكها و جلوگيري از تضييع حق سپرده گذاران ناشي از ريسك بيش از حد بانكها بسيار كليدي است. البته بايد اين اجازه به بانكها داده شود كه اختيار كافي را در ارائه خدمات نوين بانكي مبتني بر فضاي رقابتي داشته باشند.
آقاي ذكاوت در مقايسه بازار بورس و بازار پول، پويايي در بازار سرمايه را بيشتر دانست و افزود: با توجه به اينكه بخش عمده اي از فعاليت اقتصاد ما بر پايه بازار پول استوار است و  به عبارتي اقتصاد ما "پول‌پايه" است، لذا نظام مند نمودن هر چه بيشتر بازار پولي، حذف رانت در نرخهاي سود  و ايجاد ظرفيت لازم جهت طراحي ابزار مالي هماهنگ با نياز سيستم بانكي كشور، همگام با توسعه بازار سرمايه ضروري است.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► نکاتی در مورد انعام دادن
نرخ ارز،طلا وسکه پایان وقت اداری 10شهریور 92 ◄

مطالب مرتبط
بنر