سفری به لاله زار قطب قدیمی فرهنگ دیروز و اقتصاد امروز

دوشنبه ، 18 شهریور 1392 ، 04:13

 

لاله زار خیابان از جنوب به میدان توپخانه (امام خمینی)، از شمال به خیابان انقلاب، از شرق به چهارراه سیدعلی و از غرب به خیابان فردوسی متصل است.

به گزارش بانکی دات آی آر، لاله‌زار زمانی نماد نوگرایی و هنر ایران بود و «شانزه‌لیزهٔ تهران» لقب گرفته بود. بسیاری از تئاترها، رستوران‌ها، تجارتخانه‌ها، کاباره‌ها، پیاله‌فروشی‌ها، خیاط خانه‌ها، سینماها و فروشگاه‌های معروف ایران در این خیابان قرار داشتند.

 

 

پيشينه تاريخي اين خيابان بسيار قابل توجه است. خياباني که هنوز هم اطراف آن بناهاي تاريخي زيادي نظير گراند هتل وجود دارد، پس از اولين سفر ناصرالدين شاه به فرنگستان در سال 1326 با دستور او و با هدف احداث خياباني مانند «شانزه‌ليزه» در تهران به عنوان «دارالخلافه» از ميان باغ مصفاي لاله‌زار كشيده شد. بعدها در حاشيه‌هاي اين خيابان سينما و سالن‌هاي تئاتر احداث و فروشگاه‌هايي راه‌اندازي شد تا محلي فرهنگي به راه بيفتد. زماني در لاله‌زار سينما و چند تئاتر و تماشاخانه فعاليت داشتند. «خانه و باغ اتحاديه» يا «خانه امين‌السلطان» عمارتي مربوط به دوران قاجار است که به عنوان تنها بازمانده از خيابان لاله‌زار قديم و يکي از نفايس معماري عصر قاجار شناخته مي‌شود.

خيابان لاله‌زار چند سالي است تغيير ماهيت داده و حالا بازار بورس لوازم برقي اصلي پايتخت است. فعالان اين صنف در 25 رسته مختلف کالاهاي عمومي نظير لامپ تا تجهيزات تخصصي برقي را به فروش مي‌رسانند. از ساعت 8 و 30 دقيقه صبح چراغ فعاليت اين خيابان روشن مي‌شود و تا ساعت 19 ادامه دارد. 4 پارکينگ عمومي در اين خيابان که به طرف شمال يک طرفه است، وجود دارد. لاله‌زار در محدوده طرح ترافيک است و هيچ پارک و بوستاني در آن نيست. چند رستوران و فست فود در اين محدوده فعال است اما کافي‌شاپ و کافي‌نتي در آن وجود ندارد.

ايستگاه‌هاي متروي امام خميني، سعدي و دروازه دولت حوالي اين خيابان واقع شده که رسيدن به آن را ساده‌تر کرده است. مسير تاکسي و پيک موتوري نيز در اين خيابان فعال است. ترمينال اتوبوس سعدي و فردوسي نيز در نزديکي آن قرار دارد.

در این سالها از لاله‎زار عزیز قدیم هیچ رد و نشانی نمانده، حتی از آن چند سینمای معدود قدیمی و یا انگشت‎شمار سالن‎های تئاتری که در دهه شصت و اوایل هفتاد، بقایایش هنوز لک و لکی می‎کردند.

اما این روزها هرکسی که بخواهد لوستر،لامپ،کلید و پریز ، تابلوهای نئون و... بخرد یک سری به لاله زار می زند.

می گویند اغلب مغازه ها فضایی مردانه دارد و خانم ها کمتر به آن سر می زنند اما اگر دقت کنی می بینی عرصه خالی از خانم ها نیست اگرچه جمعیتشان کمتر است.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► شغل های جدید و باور نکردنی در تهران !
نرخ ارز،طلا وسکه پایان وقت اداری 17شهریور 92 ◄

مطالب مرتبط
بنر