استخدام شبانه 500 نفر غیرقانونی و ناعادلانه

سه شنبه ، 19 شهریور 1392 ، 12:17


رییس سازمان تامین اجتماعی تغییر کرد ولی هنوز خبری از عزل و نصب در این سازمان نیست در حالی که شاید خیلی‌ها منتظر تغییرات در یکی از پرحاشیه‌ترین سازمان‌ها در دوران احمدی‌نژاد هستند؛ تغییراتی که می‌تواند در شرکت‌های زیر مجموعه سازمان، بانک رفاه کارگران، مدیران استانی و معاونت‌های مختلف سازمان انجام بگیرد. به‌هرحال، مدیرعامل، پنج معاونت دارد که همه آن‌ها سه مدیر در زیر مجموعه خود دارند.

علاوه بر تغییرات در سازمان که این روزها همه منتظر خبرهایش هستند، شاید یکی از اتفاقات چالش‌برانگیز که در روزهای آخر ریاست سعید مرتضوی در تامین اجتماعی افتاد، استخدام 500 نفر بدون آزمون ورودی در این سازمان بود. در حالی که همان زمان گروهی از کارکنان تامین اجتماعی از حسن روحانی خواسته بودند که به موضوع استخدام بی‌رویه در سازمان رسیدگی کند. زیرا به گفته آن‌ها، «از فرط استخدام‌های جدید جای نشستن در سازمان وجود ندارد» با توجه به این موضوعات با سیدتقی نوربخش، رییس جدید سازمان تامین اجتماعی مصاحبه کردیم. او معتقد است که پروسه این 500 استخدام کاملا ناعادلانه بوده است.

یکی از چالش‌های اصلی در تامین اجتماعی در روزهای آخر دولت دهم، استخدام شبانه 500 نفر بود. استخدام‌هایی که گفته می‌شود، بدون اطلاع اعضای هیات امنای سازمان تامین اجتماعی و اصطلاحا شبانه و خلاف مقررات و ضوابط انجام شده است. البته این در حالی است که هرگونه آزمون استخدامی برای هر سازمانی شرایط خاص خودش را دارد. مثلا سازمان تامین اجتماعی به تخصص‌های مختلف در بخش‌های بیمه‌ای، درمانی و اقتصادی نیاز دارد. ولی علاوه براینکه این موارد در این استخدام‌ها رعایت نشده، اصلا آزمونی هم در کار نبوده است

، شما در روز معارفه‌تان در سازمان گفتید که این موضوع باید ابتدا بررسی شود. حالا با گذشت دو هفته، نظرتان در این‌باره چیست؟

خب همین‌طور که همه می‌دانند این استخدام‌ها بدون رعایت اصول انجام شده و امتحانی هم در کار نبوده است. به عبارتی باید بگویم که کل پروسه این استخدام ناعادلانه بوده است.

با توجه به ناعادلانه بودن این پروسه، چه اقدامی از سوی شما انجام خواهد گرفت؟

بررسی درباره این موضوع در هفته دیگر در دستور کار سازمان قرار دارد. البته قرار است از سوی خود سازمان بررسی شود. ولی هنوز درباره آن صحبتی نمی‌کنم تا زمانی که جلسه برگزار شود.

الان استخدام این افراد در چه مرحله‌ای است؟


در حال حاضر، تعدادی از این گروه استخدام شده ولی باقی هنوز جذب سازمان نشده‌اند. مسلما درباره آن گروهی که استخدام نشده‌اند، مشکلی نیست. ولی تصمیم‌گیری درباره همین گروه اندکی که در سازمان مشغول کار هستند در هفته دیگر بررسی می‌شود.

اصولا روسای جدید در هر سازمانی تغییر و تحول را با عزل و نصب مدیران انجام می‌دهند. ولی با گذشت حدود 15 روز از انتصاب شما به عنوان ریاست سازمان تامین اجتماعی، هنوز تغییر و تحولی در سازمان اتفاق نیفتاده است.

باید بگویم که من برای تغییر و تحول در سازمان عجله‌ای ندارم. الان هم در حال ارزیابی مدیران و معاونت‌ها هستم. ولی این کاملا طبیعی است که فردی زمانی که به سازمانی وارد می‌شود، یک‌سری عزل و نصب انجام دهد. بالاخره باید برخورد‌ها کارشناسی باشد.

این تغیییرات در حوزه هیات‌مدیره یا هیات امنا هم انجام می‌شود؟

خیر. زیرا تغییرات در این حوزه‌ها از اختیارات رییس سازمان نیست.

نظرتان درباره ریاست در سازمانی که پرحاشیه‌ترین سازمان در دولت‌های نهم و دهم بوده چیست؟


باید تاکید کنم که پرچم سازمان تامین اجتماعی سفید است و قرار نیست در آن سیاسی کاری شود. زیرا حدود نیمی از جمعیت کشور را تحت پوشش خود قرار داده و برای آن‌ها خدمات و نقش آفرینی می‌کند. از طرفی هم همان‌طور که قبلا هم گفتم، من با شناخت کامل از تمام مشکلات به سازمان تامین اجتماعی آمده‌ام.

منبع: بهار

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► استخدام در صنایع غذایی درنا
این 5 اشتباه را در اینترنت مرتکب نشوید ◄

مطالب مرتبط
بنر