همه دعواهایی که منشا آن پول است!

شنبه ، 23 شهریور 1392 ، 08:25

بخش عمده ای از مشکلات و درگیری های روزمره بر سرمباحث مالی و اقتصادی است که بیشتر آنها به خاطر تفاوت دیدگاه و یا محاسبات نادرست ایجاد می شود.

به گزارش بانکی دات آی آر، بخشی از اختلافات مالی حاصل از تفاوت دیدگاه ها و نگرش به مباحث اقتصادی که بین افراد مختلف رخ می دهد اجتناب ناپذیر بوده و تنها با تعامل و گفتگوی دو سویه برطرف می گردد.

اما اختلافاتی که ریشه محاسباتی دارد با یک بررسی ساده و بعضا اشتراک گذاشتن اطلاعات برطرف می شود .

در این بین یک سوال اساسی مطرح است بیشترین دعواهای مالی بین چه کسانی رخ می دهد:

1.همسران

مشکلات مالی بخش عمده اختلافات زوجین را تشکیل می دهد.درسالهای نخستین تشکیل خانواده زوج هایی که درخصوص مباحث مالی در ابتدا بحث نکرده و تصمیم نگرفته اند با مشکلات عمده ای مواجه می شوند.

مثلا اینکه چه کسی مدیریت مسائل مالی را به عهده خواهد داشت؟

درآمدهای خانوداه در چه اموری مصرف شود و اولویت ها کدام است؟

هریک از زوجین در تامین مخارج چه نقشی دارند و به چه میزان؟

...

بخش عمده ای از این مشکلات با مشورت و همراهی طرفین قابل برطرف کردن است.

پس از گذشت سالها اختلافات شکل جدیدی به خود می گیرد. زوجین معمولا در خصوص نحوه استفاده درآمد ها و نحوه خرج کردن به اختلاف برمی خورند.

2. والدین و فرزندان

در جوامع شرقی که نظارت و دخالت والدین در زندگی فرزندان بیش از سایر کشور هاست این اختلافات هم بیشتر دیده می شود.

در سالهای اولیه زندگی والدین سعی می کنند مفهوم مسائل مالی و پس انداز را به فرزندانشان بیاموزند. بعضا برای آنها پول تو جیبی تعیین می کنند و یا اینکه در انتخاب خرید وسایل موردنیازشان اظهار نظر می کنند.

اما در سنین جوانی و اشتغال شکل اختلافات تغییر می کند و والدین خواهان نظارت بر درآمد و مصارف فرزندانشان هستند که بعضا اختلاف هایی را به وجود می آورد که البته آن هم قابل حل است و معمولا پس از طی یک دوره گذار مشکل برطرف شدنی است.

3.شرکا

شراکت تجاری یکی از آن پیوند هایی است که جیب دو نفر یا عده ای را به هم گره می زند و به طور اتوماتیک آنها را در زندگی یکدیگر شریک می کند.

اختلاف بین شرکا امری طبیعی است که بعضا به اشکال متعدد بروز می کند تا زمانی که طرفین از دیالوگ و گفتمان حرفه ای استفاده می کنند این اختلافات قابل حل و پیگیری است.

اما بعضا کار به جدایی و فسخ شراکت هم می رسد که البته معمولا آخرین راهکار و حرکت انتحاری است.

4. همسایه ها

با گسترش زندگی آپارتمان نشینی و تعدد واحد های مسکونی اختلاف نظر ها و بحث برسر شارژ ساختمان نحوه تعیین و تقسیم مبلغ قبوض و ... به بحث عادی و روزمره زندگی های شهری تبدیل شده است.

البته با وجود قوانین متعدد و مدون آپارتمان نشینی اختلافات قابل بررسی و مرتفع شدن است البته تاجایی که همسایه ها احترام یکدیگر را حفظ کنند و تلاش کنند از اختلافات ساده درگیری های بزرگ نسازند.

5.همکاران

هریک از همکاران شما می توانند مبالغ متعددی را برحسب سابقه کار، تحصیلات، مهارت ها ، پست سازمانی و... داشته باشند.

تازمانی که کسی در کار دیگران دخالت نکند و نخواهد از همه چیز سر در بیاورد معمولا مشکلی وجود نخواهد داشت اما وقتی مرز ها شکسته می شود آنوقت است که اختلافات بروز می کند و بعضا نظم سازمانی را به هم می ریزد.

6. کارمند و کارفرما

این اختلاف هم بیشتر بر سر حقوق و مزایا ، حق بیمه و  معوقات صورت می گیرد کارفرما برای کسب سود بیشتر در پی کمترین هزینه و صد البته کارمند و کارگر در پی کسب بیشترین دستمزد است.

7.خواهر برادر ها

دعواهای خواهر برادری علارغم وجود علاقه های فراوان بین اعضای یک خانواده طبیعی است و در امور مختلف بروز پیدا می کند.

از کودکی که بر سر سهم خواهی بیشتر از درآمدهای والدین آغاز می شود تا کهنسالی که بر سر تقسیم ارث و میراث برروز می کند و البته باوجودی که به نظر تلخ و آزار دهنده می رسد امری طبیعی است و با تاکید بر قوانین و وجدان طرفین قابل حل است.

8.خریدار و فروشنده

این اختلاف هم موقعی شکل می گیرد که طرفین برسر قیمت تفاهم نداشته باشند در این صورت چانه زنی بهترین راهکار است دو طرف دیدگاه های خود را مطرح می کنند که یا به نتیجه می رسند و تفاهم حاصل می شود و به اصطلاح معامله جوش می خورد یا کلا منتفی می گردد.

9. موجر و مستاجر

این بحث هم که بیشتر بر سر نرخ کرایه و افزایش سالانه آن شکل می گیرد و بعضا برسر طرفی که هزینه های تعمیرات و تغییرات را باید برعهده بگیرد به اوج می رسد.

10.دوستان

اینکه چه کسی پول میز را بدهد کی مادر خرج شود ... می تواند اختلاف آفرین باشد اما رفاقت های عمقی از این چیزها تاثیر چندانی نمی پذیرند و از بین نمی روند.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

 

► چرا دل، دل را خرید
مهمترین کلاهبرداری تلفنی و کارت به کارت را بشناسید ◄

مطالب مرتبط
بنر