دکل بندی، شغلی که آسمان زیر پایش و مرگ ارمغانش است!

چهارشنبه ، 27 شهریور 1392 ، 12:17

براي ما كه نشسته ايم و با دسترسي آسان به برق به كارهاي روزمره خود مشغوليم شاید قابل تصور نباشد كه جواناني با گذشتن از جان خود، برق را به خانه هاي ما آورده و روشنايي را به ما ارزاني مي دارند.

دكل بندي شغل بسیار پرمخاطره و بدون امنیت است كه علاوه بر نداشتن درآمد مناسب، احتمال پرداخت نشدن دستمزد ازطرف پیمانکاران و عدم وجود صنفي مناسب براي پيگيري امور نیز اين قشر را عذاب مي دهد و متاسفانه تاكنون هیچ  صنف و نهادی از این قشر کم درآمد حمایت نكرده است.

سالهاست می‌شنويم که دكل، اين اسکلت فلزی، جان جوانی از جوانان گلوگاهي را گرفته و خانواده ديگري داغدار عزيز از دست رفته خود شده، به راستي چقدر براي رفع اين معضل تلاش كرده ايم و تا چه اندازه  وعده هايي كه مسئولان داده اند عملي شده است.

شغلی که آسمان را زیر پا دارد

دكل بندي؛ شغلي است كه آسمان را زير پاهایت احساس مي كني اما این قهرمانان فراموش شده چشم انتظار توجه و حمایت هستند، درحالیکه عدم وجود فرصت‌هاي شغلي مناسب در شهرستان گلوگاه بعنوان شرقي ترين شهرستان استان مازندران عاملي  است كه موجب شده تا فرزندان اين شهرستان به دكل بندي روي آورده و با تحمل مشقت هاي فراوان اين كار را به صورت موروثي دنبال كننند.

متاسفانه بيان اين آمار كه تاكنون حدود 400 گلوگاهي در حادثه دكل‌بندي كشته يا مجروح شده اند آمار تكان دهنده اي است كه نيازمند بررسي بهتر و زمينه سازي براي كاهش مرگ و مير و مجروحيت ناشي از دكل بندي توسط مسئولان است.


شايد برای بسیاری از مردم ایران شغل دکل‌بندی شناخته شده نباشد ولی در شهرهای شمالی به‌ویژه در مازندران و شهرستان گلوگاه  این کار تنها شغل ممکن برای جوانان است كه به رغم خطرات فراوان در ارتفاعات، همچنان ادامه دارد و يكي از راههاي مهم امرار معاش مردم و به خصوص جوانان اين ديار است.

علي عظيمي يكي از جوانان گلوگاهي که به شغل دکل بندی اشتغال دارد، در اين رابطه به خبرنگار مهر گفت: شهرستان گلوگاه به شهر دکل بندان معروف است و در هر خانه اي دو تا سه دكل بند وجود دارد كه مهمترين دغدغه آنان وضعيت اقتصادي است.

وي ادامه داد: دوري از خانواده براي ما مشكل است اما بايد در اين راستا با توجه به عدم وجود زمينه اشتغال زايي در شهرستان به دكل بندي كه كار آبا و اجدادی ما است بپردازيم.

اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی به دکل بندی

عظيمي با بيان اينكه جوانان این شهر به دلیل مسائل اقتصادی و نداشتن درآمد به این حرفه روی مي آورند خاطر نشان كرد:  شايد در ذهن ها اين گونه تصور شود كه جوانان گلوگاهي به دليل عدم سواد كافي به اين كار روي آورده اند اما اينطور نيست و دكل بندي تنها مختص افراد بيسواد نيست چرا كه در بین این کارگران فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها دیده می‌شوند و یا دانشجویانی که وقت استراحت و تعطیلات خود را  برای تامین هزینه دانشگاه به دکل‌بندی می‌روند.

وي افزود: اگر زمينه اشتغال در شهر و در كنار خانواده براي ما فراهم باشد ديگر نيازي به اين كار نداريم اما متاسفانه شرايط اشتغال در گلوگاه فراهم نيست و يك شهرك صنعتي داريم كه در حال ساخت و ساز شركتها است.

ردپای دکل بندان گلوگاهی در صنعت برق ایران

رضا سينه سپهر نيز در اين رابطه گفت: حدود 90  درصد برق ايران توسط دكل بندان گلوگاهي تامين مي شود و اگر دكل بندان گلوگاهي نباشند واقعا" برق رساني به جاي جاي اين كشور ناممكن خواهد بود.


وي افزود: دكل بندان با توجه به كار طاقت فرسايي كه دارند از حداقل ها محروم هستند و بايد فكر اساسي براي حقوق و مزاياي اين افراد انديشيده شود.

سينه سپهر بيان داشت: مرتفع ترين دكلها در دورافتاده ترين نقاط ايران با همت و تلاش و غيرت جوانان گلوگاهي بسته مي شود و به نوعي در آسمان هستيم و ابرها را در ارتفاعات احساس مي كنيم، اگر دكل بندان جوان گلوگاهي نباشند به جرات مي توان گفت كه برق رساني در كشور مي خوابد.

جوانانی که بناچار دکل می بندند

جواد محمود جانلو جوان 26 ساله ای که حدود 6 سال به کار دکل بندی اشتغال دارد و برادرش " جمشيد" را بر اثر كار بر روي همين دكل از دست داده است مي گويد: من خودم فوق ديپلم برق هستم و با توجه به اينكه پدرم هم بازنشسته شركت برق است اما كاري پيدا نكردم و ناچار شدم به اين كار روي بياورم .

وي اظهار داشت: شايد بسياري از ما دكل بندان، برخلاف ميل باطني به اين كار پرداخته باشيم چرا كه حداقل حقوقي كه براي ما در نظر گرفته شده با توجه به كار سخت و طاقت فرسا جوابگو نيست؛ اما به دليل عدم وجود كارخانه و زير ساخت هاي لازم براي اشتغال مجبوريم به دكل بندي بپردازيم.

محمودجانلو مهمترين مشكل دكل بندان را عدم وجود صنف واحد براي دكل بندان عنوان كرد و يادآور شد: همه شغل ها براي خود داراي صنف مخصوص هستند اما متاسفانه دكل بندي با توجه به پر دردسر بودن و مخاطرات فراوان از صنف و انجمن حمايتي مناسب برخوردار نيست.

وي با تاكيد بر اينكه اغلب دكل بندان بيمه نيستند خاطر نشان كرد: متاسفانه در اين باره با توجه به پيگيري هاي مختلف كاري انجام نشده و تنها اگر كسي از بالاي دكل به پايين افتاده و خداي ناكرده فوت كند 50 درصد ديه توسط بيمه پرداخت و مابقي بايد توسط پيمانكار پرداخت شود كه در برخي مواقع ناديده گرفته مي شود و يا تعداد اندكي بيمه شده اند كه به چشم نمي آيند.


دکل بندان نیازمند صنف هستند

محمودجانلو گفت: متاسفانه حقوق واقعي به ما پرداخت نمي شود و به دليل اينكه صنف و انجمن خاصي نداريم هر پيمانكار براي خود نرخ مي دهد، مسئولين اگر واقعا" به فكر ما هستند موضوع صنف ما را پيگيري كنند تا حقوق و مزاياي ما، بيمه و خدمات ديگر مشخص شود.

وي افزود: ما روزانه از 6 صبح تا 9 شب كار مي كنيم و روزي 35 تا 40 هزارتومان حقوق مي گيريم كه همين حقوق در كشورهاي ديگر چند برابر است؛ واقعا" اينكه ما 5 تا 6 ماه در نقاط دورافتاده و به دور از خانواده بر روي دكل هاي خطرناك كار كنيم اما از حقوق و مزاياي مناسبي برخوردار نباشيم به دور از انصاف است، مسئولان بايد به داد ما برسند.

مسئول پيگيري امور دكل بندان گلوگاه  نيز در اين رابطه معتقد است، ايجاد امنيت شغلي براي دكل بندان از مهمترين مسائلي است كه بايد توسط خود دكل بندان و پيمانكاران مورد توجه خاص قرار گيرد.

حجت الاسلام رامين محمود جانلو با بيان اينكه مشكلات بيمه دكل‌بندان گلوگاهي از سال 84 و با دستور وزير كار و امور اجتماعي پيگيري شده است، گفت: کار بیمه ای قريب به اتفاق دكل بندان پيگيري شده و يا در دست پيگيري است.

وي ادامه داد: متاسفانه عدم تهيه لوازم و تجهيزات ايمني توسط پيمانكاران و همچنين در برخي موارد عدم بستن كمربند ايمني توسط دكل بندان موجب بروز حادثه هاي دلخراش مي شود كه بايد در اين زمينه سخت‌گيري بيشتري توسط پيمانكاران انجام شود.


فرماندار گلوگاه در اين رابطه با اشاره به اینکه شغل بيشتر افراد گلوگاهي دامپروري و كشاورزي است افزود: جوانان ما به دليل عدم فرصت هاي مناسب شغلي به دكل بندي در نقاط كوهستاني و دورافتاده و تحمل سختي هاي فراوان روي آورده اند و اين براي ما كه سالهاست شاهد كشته شدن تعداد فراواني از جوانان در اين شغل هستيم دردناك است.

سمیع الله مظفری گفت: دكل بندي تنها به صورت دوره اي توسط برخي افراد دنبال نمي شود بلكه شغل بسياري از جوانان گلوگاهي است كه با وجود خطرات فراوان به اين شغل مي پردازند.

مرگ یکصد دکل بند

وي با بيان اينكه متاسفانه بيش از 100 تن از جوانان گلوگاهي در دكل بندي جان خود را از دست دادند، تصریح کرد: متاسفانه عدد افرادی که بر اثر دکل‌بندی جان خود را از دست دادند، زیاد است.

مظفري گفت:  به دلیل نبود زیرساخت ها برای اشتغال جوانان گلوگاهی برای دکل بندی به عراق و حتی افغانستان می روند، اميدواريم مسئولان استاني و كشوري با ايجاد كارخانجات و همچنين توجه به زير ساخت ها و ظرفيت هاي دريا و جنگل گلوگاه در اين رابطه كمك كار جوانان ما و نجات آنان باشند.

كار كردن بر روي دكل هاي چند صد متري بسيار خطرناك و نيازمند شجاعت فراوان است كه جوانان گلوگاهي با گذشتن از جان خود با كار كردن بر روي اين دكل ها نور را براي ما به ارمغان مي آورند و ايجاد امنيت شغلي، ايجاد آسودگي براي آينده و فراهم كردن زندگي آرام براي آنان از مسائلي است كه بايد مورد توجه قرار گيرد.

 

مهر

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

 

► زنان چگونه مردان را همراه خود سازند
تخفیف ویژه بانک توسعه صادرات ایران برای صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ◄

مطالب مرتبط
بنر