آقای افشاگر در روسیه چگونه تردد می کند؟

سه شنبه ، 2 مهر 1392 ، 09:06


وکیل ادوارد اسنودن اعلام کرد، موکلش در مکانی محرمانه در روسیه تحت تدابیر امنیتی زندگی می‌کند و پاره‌ای از اوقات با ظاهر مبدل از محل زندگی‌اش خارج می‌شود اما با وجود این خطرات علیه وی به حدی است که حتی ملاقات اسنودن با خانواده‌اش امنیت وی را به مخاطره می‌اندازد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، ادوارد اسنودن، کارمند سابق سازمان امنیت ملی آمریکا که افشاگر برنامه‌های جاسوسی دولت آمریکاست، بنا به گفته ‌آناتولی کوچرنا، وکیل و سخنگوی غیررسمی وی، از زمانی که در ماه ژوئن با پروازی از هنگ‌کنگ وارد روسیه شده تاکنون هیچ گونه ارتباطی با رسانه‌ها نداشته است.

کوچرنا در مصاحبه‌ با یک نشریه روسی اظهار داشت: در حال حاضر من تنها رابط اسنودن با جهان خارج هستم. حتی روابط وی با والدینش نیز از طریق من برقرار می‌شود.

کوچرنا اطلاعات چندانی در خصوص اینکه اسنودن چطور وقتش را می‌گذارند ارائه نداد اما گفت که وی می‌تواند با لباسی مبدل از محل زندگی‌اش خارج شود.

وی اظهار داشت: اسنودن می‌تواند از کنار شما بگذرد و شما او را نشناسید. اقدامات وی مربوط به تغییر پوشش و تغییرات متفاوت در ظاهرش است. بنابراین من نمی‌خواهم هیچ کس را فریب دهم. وی حقیقتا می‌تواند آزادانه در خیابان‌ها پیاده‌روی کند.

به گفته وکیل اسنودن وی همچنین با سرعت بالایی در حال پیشرفت در یادگیری زبان روسی است.

وی افزود: تا آنجا که مربوط به یادگیری زبان روسی می‌شود وی با سرعت بالایی این زبان را فراگرفته است.

کوچرنا همچنین در مصاحبه دیگری به شبکه خبری راشا تودی گفت: اسنودن تنها چند ساعت زمان نیاز دارد تا راه و چاه را یاد گرفته و شروع به صحبت کردن کند.

وکیل اسنودن می‌گوید که موکلش از تصمیم برای ترک زندگی‌اش در آمریکا پشیمان نیست.

وی تاکید کرد: اسنودن ناامید نیست. وی اعتقاد دارد هر کاری که انجام داده درست بوده است.

کوچرنا که یک وکیل و مشاور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه است گفت که رایگان برای اسنودن کار می‌کند چرا که پول‌های اسنودن در حال تمام شدن است.

به گفته کوچرنا، پدر اسنودن قرار است به روسیه بیاید تا مساله فعالیت‌های آتی اسنودن در یک دیدار خانوادگی مورد بحث قرار گیرد.

وی تاکید کرد: من نمی‌توانم برای آمدن وی تاریخ دقیق بگویم اما به‌زودی به روسیه خواهد آمد و با پسرش ملاقات خواهد کرد. احتمالا مادر اسنودن و یکی از پدربزرگ یا مادربزرگ‌هایش نیز می‌آیند.

با وجود این کوچرنا هشدار داد: ملاقات خانواده اسنودن با وی می‌تواند امنیت اسنودن را به خطر بیاندازد چرا که ماموران اطلاعاتی آمریکا می‌توانند از این مساله برای پیدا کردن محل اختفای وی استفاده کنند.

وی گوشزد کرد: همکاران سابق اسنودن ممکن است تلاش کنند با استفاده از والدین وی محل او را ردگیری کنند. من اطلاعاتی قطعی دارم که نمی‌توانم اکنون فاش کنم اما این اطلاعات نشان می‌دهند سطح خطر علیه وی بالاست.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► ریزش قیمت‌ها در بازار کامپیوتر
کاریکاتور/ روز اول مهر ◄

مطالب مرتبط
بنر