انتشار يک ميليارد دلار اوراق قرضه بين المللي

سه شنبه ، 28 آبان 1387 ، 16:29

قائم مقام بانک مرکزي از بررسي انتشار گواهي سپرده ارزي بين المللي با پشتوانه بانک مرکزي خبرداد و گفت: درفاز اول يک ميليارد دلار سپرده ارزي منتشر مي شود.
 "حسين قضاوي"درگفت وگو  برنا، از پيشنهاد انتشار گواهي سپرده ارزي بين المللي خبر داد و گفت: اين مساله  در حد يک پيشنهاد کارشناسي است که در جلسات داخلي بانک مرکزي ابعاد گوناگون آن در حال بررسي است.
وي افزود: براين اساس بانک مرکزي مي تواند از شهرت خوبي که در منطقه دارد بهره خوبي ببرد، ضمن اين که شرايط بحران مالي بين المللي هم به هر حال موقعيتي را فراهم کرده است که پس اندازکنندگان منطقه از بسترهاي ايمن استقبال مي کنند.
قائم مقام بانک مرکزي افزود: به اين ترتيب با توجه به جذابيت هاي فعلي ايران براي ورود سرمايه هاي خارجي، بانک ها مي توانند از طريق انتشار گواهي سپرده ارزي ورود اين سرمايه را تسهيل کنند.
قضاوي با اشاره به محدوديت هاي بين المللي براي ورود فاينانس به ايران اظهارداشت: استفاده از "گواهي سپرده ارزي" مي تواند جايگزين مناسبي براي فاينانس باشد.
وي ادامه داد: در بهترين شرايط هزينه مالي پروژه هاي فاينانس فراتر از 9 درصد در سال بود؛ در حالي که در شرايط حاضر مي توان با استفاده از شهرت بانک مرکزي، به بانک ها اين اجازه را داد که تحت ضمانت بانک مرکزي گواهي سپرده ارزي 2 تا 10 ساله براي پروژه هاي مختلف منتشر کنند.
به گفته قائم مقام بانک مرکزي بانک ها مي توانند گواهي سپرده ارزي منتشر شده را به بانک هاي منطقه و موسسات مالي و اعتباري وحتي کشورهاي عراق و افغانستان ارايه کنند.
وي با بيان اين که بانک هاي مرکزي منطقه همواره به دنبال تنوع بخشي سبد دارايي هاي ارزي خود و اداره آن هستند گفت: اين امر کمک مي کند تا مؤسسات مالي منطقه و اشخاص، هم خاصيت نقدشوندگي و هم بهره وري را توامان در اختيار خود داشته باشند.
قائم مقام بانک مرکزي ادامه داد: حال با توجه به اطميناني که از بانک مرکزي ايران در کشورهاي منطقه وجود دارد و حسن شهرتي تاريخي که از نظام بانکي ايران در خصوص اجراي تعهدات خود فراهم است، مي توانيم از سرقفلي وشهرت خوبمان در اين ارتباط استفاده کنيم.
قضاوي در خصوص نحوه عرضه گواهي سپرده ارزي بين المللي در صورت تاييد نهايي در بانک مرکزي، افزود: با توجه به بررسي هاي صورت گرفته در خصوص انتشار ابزار پولي مزبور، در صورت تصويب نهايي، در فاز اول يک ميليارد دلار سپرده ارزي مي تواند منتشر شود.
وي ادامه داد: اين رويه مشابه رويه انتشار اوراق قرضه يورويي بود که چند سال قبل بانک مرکزي بدان مبادرت کرد. به گفته قائم مقام بانک مرکزي انتشار آن اوراق، ورود سرمايه به کشور را در آن زمان نيز تسهيل کرد.
وي در خصوص روند اجرايي انتشار و استفاده از گواهي هاي سپرده ارزي خاطرنشان کرد: براين اساس بانک مرکزي به هر بانک تجاري مي تواند اجازه دهد در سقف معيني گواهي سپرده ارزي منتشر کرده و آن را به خارجيان و ايرانيان خارج از کشور بفروشد.
به گفته قضاوي بانک هاي تجاري مي توانند علي رغم شرايط رکود بين المللي فعلي، نرخ هاي سود جذابي براي اين گواهي ها قائل شوند؛ ضمن اين که بانک مرکزي مي تواند پرداخت اصل پول در سررسيد را در برابر احتمال نکول بانک ها تضمين کند، کما اينکه مي توان سود اوراق مزبور و تبديل منابع ريالي بانکها به ارز به نرخ متداول براي ايفاي اين تعهدات را تضمين کرد.
وي افزود: شعب خارجي بانکهاي ايراني مي توانند به نقدشوندگي بازار دست دوم اين ابزار کمک کنند.
به گفته قضاوي چنانچه افراد بخواهند پول خود را قبل از سررسيد دريافت کنند، شعب خارجي بانک هاي ايراني مي توانند عامل معاملات دست دوم اين ابزار پولي باشند.
قائم مقام بانک مرکزي انتشار اين اوراق را ابزار پولي مناسبي در خارج از ايران دانست که مي تواند رواج يابد.
قضاوي شرايط فعلي را بهترين موقعيت براي معرفي اين ابزار بانک مرکزي در منطقه دانست و افزود: مي توانيم از اين ابزار به عنوان جايگزين فاينانس گران قيمت غربي استفاده کنيم.
وي خاصيت ماندگاري را از جمله ويژگي هاي مثبت انتشار اين ابزار پولي دانست که مي تواند با پوشش بانک مرکزي منتشر شود و اضافه کرد: اقتصاد ايران براي سالهاي متمادي در وضعيت مازاد تراز پرداختهاي خارجي به سر برده است که اين وضعيت هنوز هم ادامه دارد؛ لذا از ديد سياست گذاري پولي، انگيزه چنداني براي جذب سرمايه کوتاه مدت وجود ندارد.
قائم مقام بانک مرکزي ادامه داد: براين اساس جذب سرمايه کوتاه مدت براي کشورهايي ضرورت دارد که داراي کسري ترازپرداخت هاي خارجي هستند، ضمن اين که ورود سرمايه کوتاه مدت به کشورهايي که داراي مازاد ترازپرداختها هستند، چندان کمکي به اقتصاد نکرده بلکه پتانسيل بي ثباتي در بخش خارجي اقتصاد را تقويت مي کند.
وي گفت: آنچه مد نظر است جذب سرمايه با خاصيت ماندگاري است، معرفي ابزار پولي در منطقه با سررسيد بيش از يکسال مي تواند اهرمي براي تحقق اين منظور باشد.
قضاوي اظهارداشت: اين اوراق مي تواند ماندگاري ورود سرمايه هاي خارجي را به کشور تضمين کند و سپرده سرمايه گذاران مالي خارجي با اطمينان خاطر در پروژه هاي مختلفي از جمله پتروشيمي که ايران در اين بخش داراي مزيت نسبي است، حضور يابد.

منبع: خبرگزاری برنا

► مجوز مجلس شرط اجراي طرح‌تحول اقتصادي
حساب بانکی سرپرست خانوار می آید ◄

مطالب مرتبط
بنر