چه کسانی بیشتر مضطرب می‌شوند

پنجشنبه ، 4 مهر 1392 ، 09:21
دکتر عارفه مبشر اظهار کرد: اضطراب، تشویش فراگیر و ناخوشایندی است که همراه با علایم جسمی مانند سردرد، تعریق، تپش قلب، تنگی نفس، ناراحتی مختصر معده و بی‌قراری است.

وی ادامه داد: معمولا هر کسی در زندگی خود اضطراب را تجربه می‌کند. اضطراب طبیعی نوعی احساس تشویش است که با علتی معلوم، بیرونی و معین ایجاد می‌شود که منشأ آن غیرتعارضی است. هر چند اضطراب با ترس متفاوت است، ولی می‌توان ترس را نوعی از اضطراب طبیعی دانست.

این روان‌پزشک افزود: حالت حاد اضطراب، اضطراب بیمارگونه است که علت آن نامعلوم، درونی، مبهم و منشأ آن تعارضی است. اضطراب در هر سنی ممکن است فرد را گرفتار کند و معمولا در زنان بیشتر از مردان مشاهده می‌شود.

مبشر عنوان کرد: همچنین افراد کم‌درآمد و سالمندان نیز بیشتر از سایرین دچار این بیماری می‌شوند و در مردان و افراد مرفه به نسبت کمتر است.

وی درباره علت ایجاد اضطراب در افراد اظهار کرد: تعامل بین وراثت و عوامل محیطی علت ایجاد اضطراب است. برخی از ژن های غیرطبیعی نیز می‌توانند زمینه‌ساز ایجاد اضطراب باشند. همچنین برخی رویدادهای آسیب‌زای زندگی و فشارهای روانی از عوامل ایجاد اضطراب به شمار می‌روند.

این روان‌پزشک گفت: مشکلات خانوادگی، احساس جدایی، احساس طردشدگی، تغییرات ناگهانی و غیرمنتظره، وقوع برخی حوادث طبیعی و غیرطبیعی مانند زلزله، جنگ، بیماری یا مرگ یکی از نزدیکان از دیگر عوامل ایجاد اضطراب در افراد است.

مبشر با بیان اینکه اضطراب در 8 نوع طبقه بندی می شود افزود: به طور کلی هر دو درمان دارویی و غیردارویی برای اضطراب مورد استفاده قرار می گیرد. معمولاً برای درمان اضطراب های بیمارگونه استفاده از درمان دارویی توصیه می شود.

وی اظهار کرد: درمان غیردارویی نیز شامل رفتاردرمانی، روش‌های آرامش‌ساز، درمان‌های شناختی و روان‌درمانی‌های بینشی هستند که برای تسریع درمان اضطراب می‌توان هر دو درمان را در دستور کار قرار داد.

ایسنا

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► کینه شتری خوابید؛ "سامسونگ" و "ال جی" آشتی کردند
قیمت های نجومی برای سیم‌ کارت‌ های رُند ◄

مطالب مرتبط
بنر