خسارت کاربران اینترنت پرداخت می‌شود؟

شنبه ، 6 مهر 1392 ، 11:50
افزایش سرعت و بهبود کیفیت اینترنت از وعده‌هایی است که در دولت جدید به کرات مطرح شده اما حتی در این دولت هم تاکنون از حقوق کاربران اینترنت که نادیده گرفته می‌شوند صحبتی به میان نیامده است.

به گزارش افکارنیوز، بحث کندی و اختلال در اینترنت گویی به امری عادی تبدیل شده و در اغلب موارد و یا حتی شاید در تمام موارد کاربران برای مشکلات ایجاد شده هیچ جریمه‌ای دریافت نمی‌کنند و در این میان کسی هم پاسخگو نیست که به طور مثال اگر مشترکی یک بسته یک ماهه اینترنت خریده و یا برای استفاده یک ماهه از اینترنت هزینه پرداخت کرده چرا باید چندین روز از ماه اختلال و یا حتی قطعی داشته باشد.

بر اساس قوانین سازمان تنظیم مقررات ارتباطات، قطعی‌های اینترنت مشترکان حدود تعیین شده‌ای دارند که درصورت تجاوز از این حدود شرکت ارائه‌کننده خدمات ملزم به پرداخت جریمه‌ می‌شوند البته با این وجود استثناء هم وجود دارد و برای برخی قطعی‌های بلندمدت اینترنت جریمه‌ای وجود ندارد.

قطعی‌های مجاز اینترنت کدامند؟

بنابر آنچه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور اعلام کرده، قطعی‌هایی که ناشی از قوه قاهره مانند حوادث طبیعی باشند شامل جریمه نمی‌شوند، در این موارد و تنها مدت زمان قطعی از آبونمان کسری می‌شود. همچنین اگر قطعی اتصال به دلیل خرابی تجهیزات مشترک باشد، شرکت ارائه‌کننده خدمات جریمه نخواهد شد.

علاوه بر این قطعی‌هایی که بنا به درخواست مشترک صورت بگیرند (مواردی مانند انتقال محل سکونت، تست شبکه داخلی و...) قطعی‌های ناشی از تخطی مشترک از قوانین و مقررات، قطعی ناشی از عدم پرداخت صورت حساب نیز از دیگر مواردی هستند که در آن‌ها جریمه‌ای برای شرکت ارائه‌کننده خدمات در نظر گرفته نشده است.

آخرین بند این موارد هم به زمانی مربوط می‌شود که قطعی اینترنت ناشی از صدور احکام قضایی و یا امنیتی کشور باشد که در این حالت نیز مدت زمان قطعی از شارژ ماهانه کسر خواهد شد.

کاربران در چه شرایطی می توانند خسارت دریافت کنند؟

اما مشترکانی که برای اتصال به اینترنت از اشتراکات ماهانه و سالانه استفاده می‌کنند براساس تعرفه با حد مجازی از قطعی مواجه خواهند بود و در غیر این صورت شرکت خدمات‌دهنده آنها ملزم به پرداخت جریمه است.

براساس قوانین تعریف شده در سازمان تنظیم مقررات رادیویی برای قطعی‌های غیر مجاز بسته به میزان آنها جریمه‌های پنج تا ۱۰۰ درصد برای شرکت‌های ارائه دهنده خدمات تعریف شده و شرکت‌ها موظف شده‌اند در صورتی که در ارائه هر سرویس بیش از حد مجاز قطعی داشتند خسارت آن را در همان ماه پرداخت کنند.

البته اگر این مشکلات مربوط به زیرساختهای ارتباطی و تامین پهنای باند باشند هم شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان متولی اصلی تامین پهنای باند موظف به پرداخت خسارت به شرکتها است.

براساس قوانین موجود نوع دسترسی کاربران به اینترنت به شیوه‌های مختلفی چون برنزی، نقره‌ای، طلایی و الماس تقسیم می‌شود و در هر یک از این سیستم‌ها کاربر بنابر هزینه‌هایی که پرداخت می‌کند به تسهیلات ویژه‌ای نیز دسترسی پیدا می‌کند.

البته با تمام اینها همان طور که پیش از این هم اشاره شد همچنان دریافت جریمه بابت اختلال در سرویس‌ها موضوعی است که به بهانه های مختلف از آن فرار می‌شود و کمتر دیده شده که کاربری زمان ثبت نام برای دریافت خدمات اینترنتی شرکتها با این سوال مواجه شود که به چه سرویسی نیاز دارد.

سرویس‌های طلایی از برنز تا الماس

با فرض ۳۰ روز برای هر ماه و ۲۴ ساعت برای هر روز و ۶۰ دقیقه برای هر ساعت، مدت برقراری یک لینک تا دو ماه با میزان دسترسی ۱۰۰ درصد برابر با ۴۳ هزار و ۲۰۰ دقیقه خواهد بود؛ در این میان اغلب شرکت‌های ارائه کننده خدمات اینترنتی با حدی از قطعی مواجه هستند که برای حد مجاز این قطعی‌ها جدولی طراحی شده و لازم است در صورتی که بیش از حد تعریف شده در ارائه خدمت قطعی وجود داشته باشد، جریمه‌ای به ازای آن سرویس مدتی به عنوان قطعی مجاز در نظر گرفته شده که اگر اختلافات بیش از آن حد شود قطعی غیرمجاز نام می‌گیرد.

براساس این جدول یکی از مدل‌ها مدل برنزی نام گرفته که میزان دسترسی آن ۹۹ درصد اعلام شده و تا ۴۳۲ دقیق یعنی کمتر از ۵.۷ ساعت در ماه زمان مجاز قطعی در این بخش است.

طبق قوانین تمامی افرادی که هنگام عقد قرارداد اشاره نکرده‌اند که به عنوان مثال علاقه‌مند به استفاده از سرویس‌های طلایی، نقره‌ای یا الماس هستند، برنز محسوب می‌شوند.

سرویس نقره‌ای سرویس دیگری است که ۹۹.۴ درصد دسترسی دارد و حدود ۲۵۹.۲ دقیقه مجاز به قطعی‌های ماهانه است اما در سرویس طلایی که برای آن دسترسی ۹۹.۹ درصد تعریف شده شرکت ارائه کننده خدمات تنها مجاز است ۴۳.۲ دقیقه در ماه قطعی داشته باشد و درنهایت در سرویس موسوم به الماس که ۹۹.۹۹ درصد دسترسی برای آن تعریف شده تنها ۲۵۹ ثانیه در ماه قطعی اینترنت مجاز است.

جریمه‌هایی از ۵ تا ۱۰۰ درصد

براساس قوانین تعریف شده در سازمان تنظیم مقررات رادیویی برای قطعی‌های غیر مجاز بسته به میزان آنها جریمه‌های پنج تا ۱۰۰ درصد برای شرکت‌های ارائه دهنده خدمات تعریف شده و شرکت‌ها موظف شده‌اند در صورتی که در ارائه هر سرویس بیش از حد مجاز قطعی داشتند خسارت آن را در همان ماه پرداخت کنند.

البته کاربران باید به این نکته هم توجه داشته باشند که هرگونه قطعی اینترنت قطعی مجاز محسوب نمی‌شود و قطع اینترنت شرایط و حدود تعیین شده‌ای دارد که در صورت تجاوز از این حدود شرکت ارائه‌کننده خدمات با جریمه‌هایی مواجه می‌شود هرچند که گاهی هم برای قطعی‌های بلندمدت اینترنت جریمه‌ای وجود ندارد.

► دست از سر ویندوز اکس‌پی بردارید؛ امنیت‌تان در خطر است
اعلام نرخ امید به زندگی در ایران و سایر کشورها ◄

مطالب مرتبط
بنر