ميلياردرهاي نیکوکار را بشناسید

يكشنبه ، 14 مهر 1392 ، 09:39
اقتصاد ایران آنلاین: بسياري از ثروتمندان سراسر دنيا همواره بخشي از ثروت كلان خود را صرف كارهاي عام‌المنفعه و فعاليت‌هاي بشردوستانه مي‌كنند. البته برخي از ثروتمندان نيز پيدا مي‌شوند كه نه تنها چندان علاقه‌اي به كارهاي خيريه ندارند، بلكه برخي رقيبان ميلياردر خود را كه به فعاليت‌هاي بشردوستانه شهره‌اند به خودنمايي و دورويي متهم مي‌كنند. در اين ميان ميلياردرهاي قاره سياه نيز دستي بر آتش كارهاي خيرخواهانه دارند.

در فهرست اين نيكوكاران كه «فوربس» آن را منتشر كرده است، البته نكات جالب‌توجهي به چشم مي‌خورد. مثلا اينكه سابقه ثروتمندترين ميلياردر آفريقايي در كارهاي بشردوستانه چندان طولاني نيست و به تازگي وارد اين عرصه شده است. نكته ديگر اين است كه نخستين فرد اگرچه ثروت كمتري را نسبت به ديگر افراد اين فهرست به نام خود ثبت كرده، بيشترين حجم كارهاي خيريه را دارد.

Strive Masiyiwa

كشور: زيمبابوه - ثروت: 280 ميليون دلار

متولد 1961 ميلادي و 52 ساله است. ثروت خود را از راه فعاليت در زمينه صنعت مخابرات به‌ دست آورده است. يكي از بزرگ‌ترين چهره‌هاي مخابراتي زيمبابوه و يكي از بزرگ‌ترين نيكوكاران آفريقا لقب گرفته است. «استريو» و همسرش در سال 1996 ميلادي موسسه خيريه‌اي را پايه‌گذاري كردند كه بيش از 28 هزار كودك يتيم زيمبابوه را تحت پوشش خود قرار داده است.



Theophilus Danjuma

كشور: نيجريه - ثروت: 600 ميليون دلار

متولد 9 دسامبر 1938 ميلادي و 75 ساله است. ثروت خود را از راه فعاليت در زمينه نفت به‌ دست آورده است. وي كه از ژوئن سال 1999 تا مي‌سال 2003 ميلادي وزير دفاع نيجريه بوده است، موسس يكي از مهم‌ترين كمپاني‌هاي استخراج نفت در نيجريه است. وي در يكي از فعاليت‌هاي خيرخواهانه با اختصاص 100 ميليون دلار ركورد فعاليت‌هاي بشردوستانه در تاريخ نيجريه را به نام خود ثبت كرد.


Aliko Dangote

كشور: نيجريه- ثروت: 10/1 ميليارد دلار

ثروت خود را از راه فعاليت در زمينه توليد شكر، آرد و سيمان به‌ دست آورده و بارها به عنوان ثروتمندترين مرد آفريقا انتخاب شده است. او اگرچه ثروتمندترين مرد آفريقاست اما سابقه روي آوردن او به كار خير چندان طولاني نيست. در يكي از كارهاي انسان‌دوستانه او مبلغ 15 ميليون دلار به «پي‌ام‌اي» كمك كرد. «پي‌ام‌اي» صندوقي است كه به كسب و كارهاي محلي و ضعيف كمك مي‌كند.

Nicky Oppenheimer

كشور: آفريقاي جنوبي- ثروت: 6/5 ميليارد دلار

متولد 8 ژوئن 1945 ميلادي و 98 ساله است. ثروت خود را از راه فعاليت در زمينه فروش الماس به‌ دست آورده است. وي چندين بار، عنوان دومين مرد ثروتمند قاره آفريقا را به نام خود ثبت كرده است. او همچنين مديريت موسسه خيريه‌اي را برعهده دارد كه پدرش در سال 1958 ميلادي بناگذاشته و هرسال 6 ميليون دلار به دانشجويان آفريقاي جنوبي بورس تحصيلي اعطا مي‌كند.


Raymond Ackerman

كشور: آفريقاي جنوبي-ثروت: 550 ميليون دلار

متولد 10 مارس 1931 ميلادي و 82 ساله است. او ثروت خود را از راه تجارت به‌ دست‌ آورده است. «آكرمن» همچنين موسس يكي از بزرگ‌ترين فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي در آفريقاي جنوبي با نزديك به 870 شعبه در سراسر كشور است. او همچنين مديريت موسسه خيريه‌اي را برعهده دارد كه به نام او و خانواده‌اش است و هرسال به 60 دانش‌آموز آفريقاي جنوبي بورس تحصيلي اعطا مي‌كند.


Hakeem Belo-Osagie

كشور: نيجريه- ثروت: 450 ميليون دلار

متولد 1955 ميلادي و 58 ساله است. او ثروت خود را از راه فعاليت در زمينه صنايع مخابراتي به‌ دست آورده است. وي رئيس و اصلي‌ترين فعال بخش خصوصي در زمينه صنايع مخابرات در آفريقاي جنوبي است. او هرسال ميليون‌ها دلار به موسسه‌هاي خيريه‌اي اعطا مي‌كند كه در زمينه آموزش كودكان فعاليت مي‌كنند. او همچنين هرسال تعدادي از دانشجويان را انتخاب و به آنها بورس تحصيل در هاروارد اعطا مي‌كند.


Naguib Sawiris

كشور: مصر- ثروت: 2/5 ميليارد دلار

يكي از سه برادر خانواده متمول «ساويريس» است. متولد 15 ژوئن 1954 ميلادي و 59 ساله است. وي ثروت خود را از راه فعاليت در زمينه صنايع مخابرات به‌ دست آورده است. البته «نجيب ساويريس» بخشي از ثروت خود را نيز به ارث برده است. او پانصد و هشتاد و نهمين ميلياردر دنيا و دومين ميلياردر مصر است. او هرسال به موسسه‌هاي خيريه‌اي كه براي آموزش كودكان فعاليت مي‌كنند، مبالغي اهدا مي‌كند.

Nassef Sawiris

كشور: مصر- ثروت: 6/5 ميليارد دلار

دومين پسر خانواده «ساويريس» و ثروتمندترين عضو اين خانواده است. متولد 1961 ميلادي و 52‌ساله است. ثروت خود را از راه فعاليت در زمينه املاك و مستغلات و صنعت هتل‌داري به‌ دست آورده است. «ناصف» صد و هشتاد و دومين ميلياردر جهان و نخستين ميلياردر مصر است. «ناصف ساويريس» مديريت موسسه خيريه‌اي را برعهده دارد كه در راه سلامت و بهداشت كودكان فعاليت مي‌كند.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► نرخ ارز،طلا وسکه نیم روز 14مهر 92
گرانبهاترين گردبند دنيا + تصاوير ◄

مطالب مرتبط
بنر