مجلس مانع تصويب طرح‌هاي تورم‌ زا مي‌شود

شنبه ، 2 آذر 1387 ، 10:01

رئيس مجلس شوراي اسلامي براي چندمين بار در هفته‌هاي اخير نسبت به تورم‌زا بودن طرح تحول اقتصادي هشدار داد.
علي لاريجاني در اظهارات تازه خود درباره طرح تحول اقتصادي گفت: در اين طرح، هزينه مردم افزايش مي‌يابد و گاز و برق‌شان 3 برابر مي‌شود و ممكن است كه 50 يا 70 هزار تومان به هر نفر داده شود اما بايد بدانيم كه او در زندگي خود كم مي‌آورد و دغدغه ما اين است كه مبادا اجراي اين طرح شوك تورمي در كشور ايجاد كند.
وي  خاطر نشان كرد:  ما در مجلس براي بررسي اين طرح كميته ويژه‌اي را تشكيل داده‌ايم؛چراكه اين طرح ساختار اقتصادي كشور، بهره‌وري و يارانه‌ها را عوض مي‌كند و بايد با ديد تخصصي به آن نگاه كرد و معتقدم كه همه قوا بايد براي اجرايي شدن اين طرح با هم متحد و همفكر باشند و دغدغه ما اين نيست كه اين طرح به نفع فلاني و يا ديگران است.
لاريجاني در ادامه اظهار داشت:‌  اگر ما در مجلس با دقت كار مي‌كنيم، به‌خاطر اين است كه اين شوك تورمي در كشور ايجاد نشود؛زيرا با محاسبات مجلس، اجراي اين طرح يك پرش قيمت ايجاد مي‌كند و ما از دولت يك مدل اقتصادي خواسته‌ايم كه تا به امروز مدل دقيقي به ما ارائه نشده است.
وي در ادامه افزود: من قبول دارم كه نحوه توزيع يارانه‌هايي كه امروز وجود دارد درست نيست لذا براي اجراي اين طرح اختلافي وجود ندارد و بحث ما يك بحث كارشناسي است و اگر صحبت ديگري در اين خصوص مطرح مي‌شود درست نيست.
مهر در اين باره به نقل از لاريجاني گزارش داد: اگر اين طرح بدون دقت و صحت انجام شود به‌طور قطع شوك تورمي ايجاد مي‌كند و مشكلات زياد فرهنگي، اجتماعي، سياسي و تاريخي را براي مردم به‌وجود مي‌آورد بنابراين مجلس بايد با دقت بيشتري اين موضوع را پيگيري كند.
لاريجاني اظهار داشت: مجلس به جاي پرداختن به مناقشات فرعي به مسائل اصلي مردم مي‌رسد تا رونق اقتصادي و توليد در كشور ايجاد شود؛ زيرا مشكل تورم و اشتغال بدون رونق توليد در كشور حل نمي‌شود.
رئيس مجلس با بيان اينكه مجلس هشتم جلوي كارهاي تورم‌زا را مي‌گيرد، افزود: ما در گذشته با لايحه‌ برداشت 15 ميلياردي كه براي تزريق به سيستم بانكي به مجلس ارائه شده بود مخالفت كرديم؛چراكه معتقديم اينگونه پمپاژ پول در كشور كه نقدينگي را افزايش مي‌دهد و به سمت توليد حركت نمي‌كند تورم شديدي را ايجاد مي‌كند اما اگر اين نقدينگي به سمت توليد حركت كند مجلس از آن حمايت مي‌كند و بحث ما در مجلس كارشناسي است و نه سياسي.

منبع: همشهری آنلاین

► ۸ تقاضا براى تأسيس بانك تمام الكترونيك
معاون وزير خزانه‌داري آمريكا: بايد بانك‌هاي ايراني در دبي را كنترل كنيم ◄

مطالب مرتبط
بنر