۶۰۰ ميليون قطعه اسكناس امحا مي شود

شنبه ، 20 مهر 1392 ، 10:01

رييس سازمان توليد اسكناس و مسكوك بانك مركزي از در دستور كار قرارگرفتن امحا ۶۰۰ ميليون قطعه اسكناس در سال جاري خبرداد و گفت: در حال حاضر‌ هشت ميليارد قطعه اسكناس در حال گردش است و اگر ۱۰ درصد از اين تعداد توسط بانك ها فرسوده گيري و به چاپخانه اسكناس بانك مركزي تحويل شود، اين تعداد به حدود ۸۰۰ ميليون قطعه مي رسد.

مجيد صنيعي درمورد چگونگي وضعيت امحا اسكناس در بانك مركزي اظهارداشت:‌ تعداد اسكناس هاي فرسوده زياد است و بايد نسبت به امحا آنها اقدام كرد.

وي با بيان اين كه در سال گذشته ۵۰۰ ميليون قطعه سكه امحا شد،‌ تصريح كرد: در سال ۹۰ نيز يك ميليارد قطعه اسكناس امحا شد .

رييس سازمان توليد اسكناس و مسكوك بانك مركزي يادآور شد: گردش اسكناس در بيشتر كشورها سه تا چهار سال است كه به دليل انتشار آلودگي جمع آوري مي شود اما عمر اسكناس هاي ريز در ايران حدود سه سال و اسكناس هاي درشت برابر با ۷ تا ۸ سال است.

صنيعي ، متوسط عمر اسكناس در ايران را حدود ۵.۵ سال ذكر كرد و افزود: عمر ايران چك هاي ۵۰۰ هزار ريالي كه در سال ۸۷ در چرخه قرار گرفته اند قريب به ۴.۵ سال است.

وي ادامه داد: به هر ميزان كه ايران چك ها امحا شود به همان ميزان نيز توليد خواهد شد.

رييس سازمان توليد اسكناس و مسكوك بانك مركزي با بيان اين كه براساس گزارش هاي حوزه ميداني در يورو و دلار ۷۰ نوع آلودگي توسط اسكناس انتقال مي يابد، گفت: از آنجايي كه متوسط گردش اسكناس در ايران ۵ تا ۶ سال است و اين ميزان از متوسط عمر گردش در اين كشورها بيشتر است بنابراين انتشار آلودگي نيز بيشتر خواهد بود.

صنيعي همچنين درباره هزينه امحا هر قطعه اسكناس اظهارداشت: هزينه انتشار يك قطعه اسكناس در سال ۹۱ برابر با ۹۹ تومان بود اما اسكناس هايي كه هم اكنون امحا مي شود مربوط به سال هاي گذشته است كه هزينه انتشار آنها برابر با ۱۸ تا ۱۹ تومان و ايران چك ها نيز ۲۵ تا ۳۰ تومان است.

عرضه سكه در صورت نياز

رييس سازمان توليد اسكناس و مسكوك بانك مركزي در مورد تامين سكه نيز يادآور شد: در صورت نياز بازار به سكه طلا اداره نشر بانك مركزي اقدام به فروش سكه از طريق ساير بانك ها، سيستم سامانه اي و يا بانك كارگشايي خواهد كرد.

صنيعي اظهارداشت: عرضه سكه بانك مركزي بسته به نياز جامعه انجام مي شود و هيچ كسري در خصوص تامين انواع سكه وجود ندارد.

وي افزود‌: بانك مركزي علاوه بر تامين نيازهاي بلند مدت امكان تامين نيازهاي آني را دارد و مشكلي در اين زمينه وجود ندارد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► تورم و زیان سپرده‌‌گذاران بانکی؛ چرا؟
قیمت نفت ایران افزایش یافت ◄

مطالب مرتبط
بنر