بانک‌‏ها از دستور دولت سرپيچی می‌‏کنند

يكشنبه ، 3 آذر 1387 ، 13:29

با وجودي که دولت دستور داده که بانک‌‏ها بايد 95 درصد تسهيلات خود را به صورت قرض‌‏الحسنه بپردازند، بانک‌‏ها بخشنامه دولت را اجرا نمي‌‏کنند.

حجت‌‏الاسلام محمد جواد محقق، استاد دانشگاه و عضو کارگروه تحول رفتار نظام بانکي با بيان اين مطلب گفت: بانک‌‏ها به تبع کل اقتصاد ما ناکارآمد هستند به طوري که نمي‌‏توانند نيازهاي مردم را پاسخ دهند.

وي افزود: در همه جاي دنيا مردم براي تامين نيازهاي مالي خود به اولين جايي که مراجعه مي‌‏کنند، بانک‌‏ها هستند، در حالي که در ايران آخرين جايي که مراجعه مي‌‏شود، بانک‌‏ها هستند.

اين استاد دانشگاه با بيان اينکه بانک‌‏ها ازمتقاضي وام 7 ميليوني چندين ضامن مي‌‏خواهند در حالي که با دريافت‌‏کنندگان تسهيلات100 ميليون توماني و بالاتر اين گونه برخورد نمي‌‏کنند، اظهار داشت: بانک يک واسطه است تا کساني که کمبود وجوه و مازاد وجوه دارند از طريق بانک با هم ارتباط بر قرار کنند اما در عمل اينگونه نيست و آنها نقش اصلي خود را اجرا نمي‌‏کنند و در موارد بسياري از وظايف خود دور شده‌‏اند.

وي وضع موجود بانکداري در کشور را ناهماهنگ با اقتصاد دانست و تصريح کرد: بانک‌‏ها صوري عمل مي‌‏کنند و بيشتر به منافع زيادي که مي‌‏برند مي‌‏انديشند تا منافع اقتصاد و مردم؛ نمونه بارز عملکرد سودطلبانه بانک‌‏ها، رفتار آنان در مورد سپرده‌‏هايي است که بابت اعطاي قرض‌‏الحسنه از مردم مي‌‏گيرند.

او ادامه داد: گزارش‌‏هاي موجود نشان مي‌‏دهد که ازسال63 تا امروز بانک‌‏ها در هيچ سالي بيشتر از 50 درصد پولي که از مردم گرفته‌‏اند تا در راستاي اعطاي وام قرض‌‏الحسنه به کار گيرند را به صورت قرض‌‏الحسنه به مردم نداده‌‏اند. روند غالب در سال‌‏هاي اجراي قانون بانکداري بدون ربا، پرداخت حداکثر 30 درصد اين منابع به صورت قرض‌‏الحسنه بوده است. اين نشان مي دهد که بانک‌‏ها رسم امانت را به جا نياورده‌‏اند.

حجت الاسلام محقق با اشاره به آيين‌‏نامه دولت مبني بر اينکه بايد 95 درصد از سپرده‌‏هاي قرض‌‏الحسنه به صورت تسهيلات به مردم پرداخت شود، عنوان داشت: با اين وجود هنوز هم بانک‌‏ها دستور دولت را اجرا نمي‌‏کنند.

منبع: خبرگزاری ایلنا

► 5 درخواست صندوق بين‌المللي پول براي خروج كشورها از بحران
با نفت 5 دلاري هم مي‌توانيم كشورمان را اداره كنيم ◄

مطالب مرتبط
بنر