نگران آينده بانك ملت هستيم

يكشنبه ، 3 آذر 1387 ، 15:43

عضو هيأت نمايندگان اتاق بازرگاني تهران با اظهار تعجب از واگذاري 25 درصد از سهام بانك ملت در قالب سهام عدالت گفت: تا به حال شيوه كار اين بوده كه 5 درصد از سهام يك بنگاه در بورس عرضه و كشف قيمت مي‌‏شد. بعد از تعيين قيمت سهام به كارگزاري سهام عدالت اعطا مي‌‏شد. در شرايطي كه يك درصد هم از سهام بانك ملت به بورس نيامده معلوم نيست چگونه 25 درصد را به سهام عدالت دادند.

پدرام سلطاني ادامه داد: تاكنون شركت‌‏هايي كه از طريق سهام عدالت واگذار شده‌‏اند تكليف مديريتشان مشخص نشده است و همچنان مديران دولتي سر جايشان باقي مانده‌‏اند به گونه‌‏اي كه از شركت‌‏هاي تعاوني سهام عدالت مديراني منصوب نشده‌‏اند. اين موضوع چندي پيش موجب شده بود كارگزاري سهام عدالت نسبت به اين موضوع ابراز نارضايتي كند چراكه آنها را به مديريت شركت ملي مس و فولاد مباركه راه نداده‌‏اند.

وي افزود: دولت با اين شيوه واگذاري از طريق سهام عدالت قصد گريز از تعهدات خصوصي‌‏سازي را دارد. به نظر مي‌‏رسد دولت مي‌‏خواهد به اين شيوه آمارهاي خصوصي‌‏سازي خود را بالا نشان دهد در حالي كه حركتي در جهت عمل به سياست‌‏هاي ابلاغي اصل 44 نمي‌‏شود. بندهايي مثل توانمندسازي بخش‌‏خصوصي، توسعه نيروي انساني و ... خبري نيست.

رئيس كميسيون IT اتاق بازرگاني تهران تصريح كرد: با واگذاري سهام بانك ملت از طريق سهام عدالت بايد نگران آينده اين بانك بزرگ بود تا زماني كه اين بانك دولتي است ضرر و زيان آن در بودجه دولت و با پول نفت پوشيده مي‌‏شود. اما وقتي بانك به اين شيوه خصوصي‌‏سازي شود و مديران دولتي سر كار باقي بمانند تكليفش نامشخص است.
وي خاطر نشان كرد: در شرايطي كه بانك‌‏هاي دنيا در بحران به سر مي‌‏برند و بانك‌‏هاي كشور هم تعهداتشان به بانك مركزي روز به روز بيشتر مي‌‏شود و توان پرداخت آن را نيز ندارند اوضاع براي آنها دشوارتر مي‌‏شود.

وي تصريح كرد: شايسته است در چنين شرايطي خصوصي‌‏سازي بانك‌‏ها كه ستون‌‏هاي مالي اقتصاد بخش‌‏خصوصي هستند نهايت دقت و ظرافت به‌‏خرج داده شود و مديران مجرب بخش‌‏خصوصي را وارد كار كرد نه اينكه با اين شيوه خصوصي‌‏سازي بانك‌‏ها از اين جيب به آن جيب شوند و وضعيت بلاتكليفي پيدا كنند.

منبع: خبرگزاری ایلنا

► شاخص قيمت بورس 69 واحد کاهش يافت
هشتمين قرعه كشي حسابهاي قرض الحسنه پست بانك با 43 هزار و 842 جايزه ◄

مطالب مرتبط
بنر