همه به دنبال خاوری؛ خاوری فراری از همه!

پنجشنبه ، 25 مهر 1392 ، 10:58


با گذشت دو سال از متواری شدن محمود رضا خاوری هر روز مسئولان از دستگیری قریب الوقوع او خبر می‌دهند

اکنون بیش از دو سال از سفر بدون بازگشت محمود رضا خاوری از ایران به کانادا می‌گذرد. مدیر عامل سابق بانک ملی ایران که تابعیت دو گانه ایرانی-کانادایی داشت و بعد از برملا شدن اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی در شهریور ۱۳۹۰ استعفا داد و از کشور فرار کرد. آن روز‌ها برخی مسئولان دولتی که در انتصاب خاوری به عنوان مدیر عامل بانک ملی نقش داشتند می‌گفتند او برای یک سفر کوتاه مدت از کشور خارج شده و به زودی باز می‌گردد. اما بعد‌ها معلوم شد او هیچ قصدی برای بازگشت ندارد و احتمالا در قصر ۳ میلیون دلاری‌اش در تورنتو روزگار می‌گذارند.

به گزارش افکارنیوز؛ در تمام این دوسال مسئولان بار‌ها اعلام کردند پیگیر بازگرداندن خاوری به کشور هستند و هر ازگاهی مقامات انتظامی و قضایی در این مورد اظهار نظر کرده‌اند. پلیس اینترپل هم خاوری را در لیست افراد تحت تعقیب خود قرار داده که البته تاکنون هیچ نتیجه‌ای نداشته است.
**

۱. خاوری برای خروج از کشور ماموریت داشت:
اخیرا سید محمد جهرمی مدیر عامل وقت بانک صادرات در زمان اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی گفته بود «در مورد اینکه چرا که خاوری توانست از کشور فرار کند باید آقای محسنی اژه‌ای توضیح بدهد» غلامحسن محسنی اژه‌ای هم به عنوان سخنگوی قوه قضائیه ۲۲ مهرماه در پاسخ به این مسئله گفت «موضوع را باید به زمانی برد که این اتفاق افتاده است. آن زمان شاید تعداد قابل توجهی از افراد در مظان اتهام نبودند، اما امروز ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیفرخواست صادر می‌شود. زمانی که این اتفاق آن هم در یک شعبه دسته چندم خوزستان مطرح می‌شود هنوز ابعاد موضوع روشن نبوده است. دولت از قبل رسما به ایشان ماموریت می‌دهد و با ماموریت از کشور خارج می‌شود که اگر ماموریت هم نبود باید مسائل دیگری که در آن زمان مطرح بود را لحاظ کنیم. آیا درست است که وقتی اتفاقی می‌افتد ما همه مدیران بانک‌ها را ممنوع‌الخروج کنیم؟ چنین چیزی ممکن نیست. همچنین وی در زمانی که بسیاری از مسائل روشن نبود از کشور خارج شده است.»
این مقام مسئول 1.5سال پیش هم گفته بود «دلم می‌خواست خاوری برگردد زیرا این به نفع او بود. حالا پرونده به دادگاه می‌رود و برای او حکم مجازات غیابی صادر خواهد شد.»

۲. دولت کانادا از زیر کار شانه خالی می‌کند:
سردار اسماعیل احمدی مقدم هم از جمله مسئولانی است که هربار به میان خبرنگاران رفته مجبور به ارائه توضیحاتی در مورد موضوع خاوری شده است. اوسط ماه جاری هم فرمانده ناجا در پاسخ به سوالی در مورد اعلام چراغ قرمز پلیس اینتر‌پل به کانادا جهت استرداد خاوری گفت: «پلیس اینتر‌پل هیچ ضمانت اجرایی ندارد و تنها به عنوان بستری است برای همکاری پلیس‌ها در دنیا. این پلیس‌های دو کشور هستند که باید برای همکاری با یکدیگر به تفاهم برسند. در موضوع خاوری نیز ما قانون استرداد مجرمین با کانادا را داریم اما دولت این کشور با ما همکاری نمی‌کند و از زیر این کار شانه خالی می‌کنند آن‌ها ابتدا گفتند که خاوری در کانادا نیست اما ما با سند به آن‌ها ثابت کردیم که خاوری در کانادا است. سپس گفتند ما از او آدرسی نداریم که ما آدرس خاوری را در اختیار آن‌ها قرار دادیم.» فرمانده ناجا اعلام آمادگی کرد تا با همکاری پلیس کانادا بتواند این موضوع را به عنوان پرونده مشترک به سرانجام برسانند.

۳. اگر پلیس کانادا نمی‌تواند، ما می‌توانیم:
سردار رادان جانشین فرمانده ناجا هم از جمله افرادی است که تاکنون چندین بار درباره دستگیری محمود رضا خاوری اظهار نظر کرده است. او اخیرا در نشست مشترک قضات و کار‌شناسان قضایی با پلیس بین‌الملل گفته بود «طبیعی بود که کانادا تمایلی برای همکاری با ایران برای استرداد خاوری به عنوان مجرم نداشته باشد. این کشور به بهانه‌های مختلف، مبنی بر اینکه خاوری شهروند کانادا محسوب شده و بر اساس قانون این کشور استرداد امکان ندارد، از تحویل وی ممانعت می‌کرد از این رو توسط پلیس ایران سوابق خاوری از بانک اطلاعاتی استخراج و مستقیما به پلیس کانادا و دبیرخانه اینترپل اعلام شد. پلیس ایران پس از این موضوع محل اقامت، شماره تلفن و عکس خاوری را به همراه مدارک دیگر به پلیس کانادا ارسال کرد، از این رو پلیس این کشور هیچگونه بهانه‌ای برای عدم استرداد خاوری ندارد.» او در ادامه تاکید کرد «در صورتی که پلیس کانادا در پیدا کردن محل اقامت خاوری مشکل دارد تیمی از پلیس جمهوری اسلامی ایران به منظور دستگیری خاوری به کانادا اعزام می‌شوند.»

۴. جوسازی رسانه‌ها خاوری را فراری داد:
بعد از فرار خاوری از کشور برخی از مسئولان وزارت اطلاعات به شدت انتقاد کردند که چرا از اینکه خاوری تابعیت دوگانه داشته مطلع نبودند یا اگر بودند چرا به دستگاه‌های اجرایی خبر ندادند تا از واگذاری مسئولیت مهم اجرایی به او ممانعت شود. حیدر مصلحی وزیر وقت اطلاعات سه ماه بعد از متواری شدن خاوری گفته بود «ما در آستانه دستگیری او بودیم اما بعضی از رسانه‌ها با جوسازی کاری کردند که نتوانیم به راحتی وی را دستگیر و به کشور بازگردانیم. با این حال ما تمام سعی و تلاش خود را خواهیم کرد تا بتوانیم خاوری را هر چه زود‌تر به ایران برگردانیم.» پیش از این قاضی سراج گفته بود معاون وزیر اطلاعات وقت از خروج خاوری از کشور باخبر بوده است.

► درقاب تصویر/ مدرسه مموریال تبریز
حقیقتا خنده برهردرد بی درمان دواست؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر