سقف سود بانکی: 19%

سه شنبه ، 5 آذر 1387 ، 12:50

رئیس کل بانک مرکزی: به منظور یکسان کردن رقابت بین بانک‌های خصوصی و دولتی هیچ بانکی اجازه ندارد نرخ سود علی الحساب خود را بیش از 19 درصد اعلام کند.

 بهمنی با بیان اینکه سود 19 درصد مربوط به سپرده‌های بلند مدت 5 ساله است گفت‌: مقرر شده است موسسات اعتباری و بانک‌های خصوصی که   نرخ‌های بالاتر اعلام می‌کردند تابلوهای خود را جمع آوری کنند.

وی افزود: تیر سال آینده بانک‌ها میزان سود دهی خود را گزارش خواهند کرد و بر اساس سود واقعی باید اضافه سود را به مشتریان پرداخت کنند.

بهمنی با اشاره به برگزاری مجمع عمومی عادی بانک مرکزی در محل نهاد ریاست جمهوری گفت: در این جلسه همه صورت‌های مالی این بانک بدون ابهام به تصویب رسید.

وی افزود: سود بانک مرکزی پارسال 19 هزارو 700 میلیارد ریال بود که در مقایسه با سال قبل از آن 8300 میلیارد ریال بیشتر بوده است.

بهمنی گفت: 5 هزار میلیارد ریال برای آماده سازی زمین طرح مسکن مهر در نظر گرفته شده و تا کنون بیش از 4 هزار میلیارد آن به بانک‌ها تزریق شده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون بانک‌ها مجاز به ارائه تسهیلات خرید مسکن نیستند، تسهیلات بانک مسکن در این زمینه را در مقایسه با قیمت واحد‌های مسکونی در کشور ناچیز دانست و گفت‌: این تسهیلات از محل سپرده‌ها تامین می‌شود.

وی درباره تشکیل شورای پول و اعتبار نیز افزود: در این زمینه بحث حقوقی مطرح است که منتظر هستیم موانع برطرف شود و در نخستین فرصت این شورا را تشکیل خواهیم داد.

بهمنی درباره سیاست بانک مرکزی در ارائه تسهیلات به بخش خصوصی گفت: نباید طرح‌هایی را که بیش از 50 درصد پیشرفت داشته اند و ارزش آنها به 700 هزار میلیارد ریال می رسد رها کرد.

وی یکی از راه‌های کنترل تورم را تقویت تولید دانست و تصریح کرد: اگر به واحد‌های تولیدی کمک نمی‌کردیم پیش بینی می‌شد در شهریور و مهر امسال شاهد تعدیل نیرو در کارخانه های مختلف باشیم .

بهمنی گفت :بار تورمی تزریق نقدینگی 4 ماه بعد با افزایش تولید جبران می شود.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: در هفته اخیر نیز 60 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای ارائه به واحدهای تولید‌ی در نظر گرفته شد.

وی با بیان اینکه تا کنون 12 موسسه مالی و اعتباری مجوز دریافت کرده‌اند گفت: بزودی 3 موسسه دیگر نیز به آنها اضافه می‌شود.

بهمنی در ادامه با بیان اینکه به شدت با موضوع خرید و فروش وام مقابله می کنیم  افزود: از میزان این خرید و فروش‌ها به تعداد زیادی کاسته شده است.

وی اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی را 137 هزار میلیارد ریال بیان کرد و گفت‌: بانک‌ها باید ظرف یک سال از طریق وصول مطالبات خود این اضافه برداشت را تسویه کنند.

بهمنی افزود: به بانک‌ها ابلاغ شده است 100 طرح اولیه و 100 طرح نیمه تمام را برای ارائه تسهیلات عرفی کنند که در مجموع 2 هزار واحد تولیدی با ارائه تسهیلات رونق خواهند گرفت.

وی استقلال بانک مرکزی را بسیار مهم دانست و گفت: در برخی کشور‌ها رئیس کل بانک مرکزی هر 12 سال عوض می‌شود اما مهم آنست که اصول و خط قرمز‌ها از طرف مسئولان بانک مرکزی رعایت شود.

بهمنی با اشاره به اینکه نقدینگی کشور از 92 هزار میلیارد تومان با 39 درصد رشد به 128 هزار میلیارد تومان در سال 85 رسید افزود: پارسال نقدینگی 164 هزار میلیارد تومان با رشد 27 و 7 دهم درصد بود که این نشاندهنده روند کاهشی رشد نقدینگی است .

رئیس بانک مرکزی گفت :  نقدینگی در شهریور امسال نیز 167 میلیارد تومان بود که در مقایسه با شهریور سال گذشته 15 و 1 دهم درصد رشد کرد.

وی میانگین تورم در کشور را 24 و 3 دهم ذکر کرد و افزود : امیدواریم تا پایان سال متوسط تورم به 21 درصد برسد.

بهمنی ترکیب دارایی های ارزی را مناسب ارزیابی کرد و گفت : در 3 ماه اخیر متناسب با شرایط روز اصلاحات لازم انجام شده است.

وی با بیان اینکه در حال تهیه دوباره لایحه 15 هزار میلیارد تومانی برای ارائه به مجلس هستیم گفت: اگر 50 بار هم مجلس این لایحه را رد کند باز هم آنرا ارائه خواهیم کرد.

رئیس بانک مرکزی  از بررسی حدود 10 تقاضای بانک خارجی برای ایجاد شعبه در کشور خبر داد و گفت: بزودی ایجاد 3 بانک از آنها نهایی می‌شود.

وی شرایط را برای پذیرش سپرده‌های ارزی مناسب دانست و تصریح کرد: در بحران کنونی جهانی جذب منابع ایرانیان خارج از کشور و سرمایه‌های خارجی با ابزار‌های مختلف از جمله اوراق قرضه ارزی به نفع ماست.

منبع: همشهری آنلاین

► بانک مرکزي،دريافت کارمزد براي پرداخت قبض تلفن همراه را لغو کرد
تشكيل سازمان امنيت بانكدارى الكترونيك ◄

مطالب مرتبط
بنر