هشدارسیف درباره یک تجربه تلخ به دولت

دوشنبه ، 6 آبان 1392 ، 13:48
ولی‌الله سیف در دومین روز از همایش بین‌المللی صندوق توسعه ملی با محور ثروت ملی، تخصیص دارایی و مدیریت ریسک تحلیلی بر عملکرد حساب ذخیره ارزی و صندوق توسعه ملی داشت و افزود: پیدایش صندوق‌های توسعه سابقه ۴۰ الی ۵۰ ساله دارند و با افزایش قیمت نفت در دنیا تاسیس شدند، چرا که در دوره مورد اشاره نابسامانی‌های اقتصادی به شدت تشدید شده بود.

وی با بیان اینکه باید جهت‌گیری بهینه‌ای برای استفاده از منابع صندوق انجام شود صندوق‌های توسعه نروژ و شیلی را به عنوان دو صندوق نمونه مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: در شرایطی نوسانات قیمت نفت باعث نوسانات در اقتصاد ایران شد در برنامه سوم فکری برای سروسامان دادن و ایجاد صندوق برای تبدیل درآمدهای نفتی به وجود آمد.

وی افزود: دولت می‌توانست تا سقف ۵۰ درصد از منابع حساب ذخیره ارزی را صرف فعالیت‌های تولیدی در کشور کند و باید مکانیزم آن به گونه‌ای اجرا می‌شد که سرمایه‌ بین‌المللی ایران حفظ شود اما آن طور که انتظار می‌رفت حساب ذخیره ارزی کارکردی برای توسعه کشور و حمایت موثر از قدرت پول ملی و کاهش تنزل ارزش اسمی ریال انجام نداد.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه به تدریج حساب ذخیره ارزی نشان داد که نمی‌تواند درآمد نوسانات نفتی را باثبات کند تصریح کرد: شدت نوسانات موجب شد که درخواست بازنگری در ساختار حساب ذخیره ارزی با تمرکز به سطح قیمـت‌های بین‌المللی به وجود بیاید و آنجا ضرورت ایجاد صندوق توسعه ملی مطرح شد.

سیف تاکید کرد: صندوق برای تبدیل درآمدهای نفتی به سرمایه‌گذاری و اهداف توسعه کشور تشکیل شد؛ در سال ۸۹ تا پایان مردادماه در مجموع ۵۵ میلیارد دلار از محل عواید نفت و گاز و... به صندوق واریز شد که از این رقم نزدیک ۲۰ میلیارد دلار برای گشایش اعتبارات اسنادی و تسهیلات ارزی برداشت شد.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه همچنان اصل بر اهدای تسهیلات به صورت ارزی است افزود: اگر روند فعلی در بودجه‌ها دنبال شود صندوق به سرنوشت حساب ذخیره ارزی تبدیل خواهد شد و از اهداف برنامه دور می‌شود بنابراین باید پایبندی به قانون و اصلاح رویکرد در دولت درباره صندوق در دستور کار باشد.

سیف هشدار داد: با توجه به برداشت‌های مکرر بودجه ای از حساب ذخیره بیم آن می‌رود که تجربه تلخ ناکامی حساب ذخیره ارزی درباره صندوق هم تکرار شود.

وی با بیان اینکه بانک‌های عامل باید مواظب باشند در نوسانات نرخ ارز در یک مدت کوتاه مطالبات معوق‌شان افزایش خواهند یافت تصریح کرد: باید تمام نقل و انتقالات در بودجه و حساب‌های خزانه منعکس شود چرا که یکی از اصول صندوق توسعه ملی باید شفاف‌سازی باشد به همین منظور باید نظارت‌های لازم هم انجام شود.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین پیشنهاد کرد: در ترکیب هیئت امنای صندوق توسعه ملی از بخش خصوصی استفاده شود.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► دلایل افت بورس تهران
تنظیم بخشنامه‌ برای تعیین تکلیف استخدام‌های مهرآفرین ◄

مطالب مرتبط
بنر