بزرگ‌ترین فرودگاه جهان در کدام کشور است؟

چهارشنبه ، 8 آبان 1392 ، 10:12
فرودگاه بین‌المللی آل‌مکتوم دوبی که پس از تکمیل ساخت آن بزرگ‌ترین فرودگاه جهان خواهد بود، پذیرای نخستین پرواز مسافری به این فرودگاه شد.
به گزارش افکارنیوز، این فرودگاه در جبل‌علی واقع است و همانند فرودگاه بین المللی اصلی دوبی که در ۵۰ کیلومتری شمال این شیخ‌نشین قرار دارد، متعلق به دولت دوبی است و توسط شرکت فرودگاه‌های دوبی اداره می‌شود.

اگرچه خدمات مسافری تجاری کامل در ابتدا برای سال ۲۰۱۷ برنامه ریزی شده بود اما این پروژه عظیم چندین سال به دلیل بحران مالی منطقه ای به تاخیر افتاد و اکنون تاریخ نهایی آن به سال ۲۰۲۷ موکول شده است.

هزینه کلی ساخت این فرودگاه در گزارش‌های متعدد ۱۲۰ میلیارد درهم معادل ۳۲.۶۷ میلیارد دلار برآورد شده است.

این فرودگاه برای پروازهای باری از سال ۲۰۱۰ باز شده است.

شرکت هواپیمایی مجارستانی ارزان قیمت "ویز ایر" نخستین ایرلاینی بود که پروازش در ترمینال مسافری این فرودگاه به زمین نشست و طی مراسمی مورد استقبال قرار گرفت.

دو ایرلاینی دیگری که در مراسم راه اندازی پروازهای مسافری فرودگاه بین المللی آل مکتوم شرکت داشتند، "جزیره ایرویز" و "گلف ایر" بودند که روز یکشنبه پروازهای افتتاحی را به این فرودگاه انجام دادند.

بر اساس گزارش شبکه خبری سی ان ان، انتظار می‌رود شرکت دولتی "امارات" نیز بمحض کامل شدن ساخت این فرودگاه، آن را مرکز جدید فعالیتش قراردهد.

گلف نیوز نیز در گزارشی از نزدیک بودن امضای قرارداد استفاده از این فرودگاه جدید توسط ایرلاین‌های بیشتری خبر داده است. در حال حاضر تنها یک باند اصلی در آل مکتوم فعالیت می‌کند و این فرودگاه می‌تواند هفت میلیون مسافر را در سال بپذیرد اما پس از تکمیل این فرودگاه، پنج باند آماده بهره برداری خواهند بود و ظرفیت پذیرش مسافر به ۱۶۰ میلیون مسافر و ظرفیت پذیرش بار به ۱۲ میلیون تن در سال خواهد رسید.

فرودگاه بین المللی هارتسفیلد جکسون آتلانتا که در حال حاضر پرازدحام‌ترین فرودگاه جهان است، در سال ۲۰۱۲ به حدود ۹۵ میلیون مسافر خدمات رسانی کرد در حالیکه فرودگاه بین المللی دوبی پذیرای ۵۷.۷ میلیون مسافر بود.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► داستانک/ همه چیز به خودتان بر میگردد
۱۰ نکته‌ برای حفاظت از زندگی دیجیتال شما ◄

مطالب مرتبط
بنر