سقوط آزاد ایرن در اقتصادهای آزاد جهان

شنبه ، 11 آبان 1392 ، 09:44
موسسه تحقیقاتی فریزر از سقوط ۱۶ پله ای ایران در رده بندی آزادی اقتصادی جهان خبر داد و اعلام کرد ایران در میان ۱۵۲ کشور رتبه ۱۲۷ را به خود اختصاص داده است.

موسسه تحقیقاتی فریزر در جدیدترین گزارش خود ۱۵۲ کشور جهان را از نظر میزان آزادی اقتصادی مورد بررسی قرار داد و اعلام کرد آزادی اقتصادی در ایران کاهش یافته است. بر اساس این گزارش که برپایه آمار مربوط به سال ۲۰۱۱(۱۳۹۰) تهیه شده است ایران از نظر آزادی اقتصادی نمره ۶.۰۵ را بدست آورده و با سقوط ۱۶ پله ای در رده بندی اقتصادهای جهان مواجه شده است.

ایران در گزارش سال قبل این موسسه نمره ۶.۲۶ در شاخص آزادی اقتصادی را کسب کرده و در میان ۱۴۴ کشور جهان رتبه ۱۱۱ را بدست آورده بود. شاخص آزادی اقتصادی بر پایه ۵ محور حجم و اندازه دولت، ساختارهای قانونی و حقوق مالکیت، نقدینگی، آزادی تجارت بین المللی، و قوانین اعتبارات، بازار کار و تجارت تعریف شده است. نمره صفر تا ۱۰ برای هر کشور در این شاخص در نظر گرفته شده است که هر چه بیشتر باشد دلالت بر آزادی اقتصادی بیشتر آن کشور دارد.

موسسه فریزر هنگ کنگ را آزادترین اقتصاد جهان معرفی کرده است. این کشور نمره ۸.۹۷ در شاخص آزادی اقتصادی را بدست آورده است. هنگ کنگ سال پیش نیز در رتبه نخست جهان قرار گرفته بود.سنگاپور با نمره ۸.۷۳ در رتبه دوم و نیوزیلند با نمره ۸.۴۹ در رتبه سوم قرار گرفته اند. سوئیس، امارات، موریتوس، فنلاند، بحرین، کانادا و استرالیا نیز به ترتیب در رتبه های چهارم تا دهم از این نظر قرار گرفته اند. ونزوئلا نیز با کسب نمره ۳.۹۳ به عنوان بسته ترین اقتصاد جهان معرفی شده و در رتبه آخر قرار گرفته است.

برخی کشورها که آزادی اقتصادی بیشتری نسبت به ایران دارند عبارتند از: انگلیس رتبه ۱۲، آمریکا رتبه ۱۷، کویت رتبه ۵۵، ژاپن رتبه ۳۳، آلمان رتبه ۱۹، اردن رتبه ۱۳، قطر رتبه ۲۳، فرانسه رتبه ۴۰، عربستان رتبه ۶۰، اندونزی رتبه ۸۰، مکزیک رتبه ۹۴، مصر رتبه ۱۰۸، و چین رتبه ۱۲۳. برخی کشورها که آزادی اقتصادی کمتری از ایران دارند نیز عبارتند از: تاجیکستان رتبه ۱۲۸، سنگال رتبه ۱۲۹، مالی رتبه ۱۳۰، آرژانتین رتبه ۱۳۷، الجزایر رتبه ۱۴۳، و زیمبابوه ۱۴۹.

تسنیم

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► اصلاح قانون کار، همچنان اندر خم یک کوچه
این خودرو با سرعت 88کیلومتر پرواز می‌کند ◄

مطالب مرتبط
بنر