مردم شب‌ ها بیشتر دروغ می گویند!

شنبه ، 11 آبان 1392 ، 10:18

واحد مرکزی خبر: محققان دانشگاه هاروارد و مدرسه تجارت اکلس وابسته به دانشگاه یوتا طی یک سری آزمایش ثابت کرده اند انسانها شبها بیشتر از صبحها دروغ می گویند.

محققان دانشگاه هاروارد و مدرسه تجارت اکلس وابسته به دانشگاه یوتا طی یک سری آزمایش ثابت کرده اند انسانها شبها بیشتر از صبحها دروغ می گویند.

به نوشته پایگاه اینترنتی روسی اینفورمینگ، این بررسیها با شرکت دویست داوطلب برگزار شده است. در مرحله نخست شصت و دو دانشجو یعنی چهل و هفت پسر و پانزده دختر شرکت کرده اند که در طول روز به پرسشهای دانشمندان پاسخ می داده اند.

نحوه آزمایش به این صورت بوده که آنها روی صفحه رایانه مربعی مشاهده می کرده اند که به دو قسمت تقسیم شده و هر قسمت حاوی تعداد مشخصی نقطه بوده است. داوطلبان می بایست تشخیص می دادند تعداد نقطه ها درکدام نیمه بیشتر است و طبق قرار قبلی در ازای انتخاب نیمه سمت راست پنج سنت و در ازای انتخاب نیمه سمت چپ فقط نیم سنت دریافت می کرده اند. در نتیجه آنها می توانستند در پایان آزمایش پنج دلار کاسب شوند و این امکان را داشته اند که با دروغ گفتن پول بیشتری به دست بیاورند.

در نهایت محققان متوجه شدند افراد بین ساعت هشت تا دوازده ظهر پاسخهای شرافتمندانه تری به سوالها داده اند، عصرها سه چهارم داوطلبان شروع به دروغ گویی کرده اند و شبها این تعداد افزایش یافته است.

نتایج آزمایشهای انجام شده با حضور بقیه داوطلبان هم نتایج مشابهی نشان داد و در پایان معلوم شد چهل و سه درصد افراد صبحها و شصت و پنج درصدشان شبها دروغ می گویند.

دانشمندان قصد دارند در آزمایشهای بعدی عوامل دیگری را که بر صداقت انسانها تاثیر می گذارند بررسی و مشخص کنند چگونه می توان در خودداری از رفتارهای بد به انسانهای خوب کمک کرد.

به این ترتیب تصمیم‌های مهم اخلاقی را باید صبحها گرفت.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► سوزاندن 10 میلیون سیمکارت ایرانسل
ایران در مکان 101 شاخص رفاه جهانی ◄

مطالب مرتبط
بنر