14 ایرانی، داوطلب سفر بی‎بازگشت به مریخ

دوشنبه ، 13 آبان 1392 ، 11:03
تاکنون بیش از 200 هزار درخواست برای سفر بی‌بازگشت به مریخ از 140 کشور جهان ثبت شده که مسن ترین متقاضی 83 ساله و جوان‌ترین فرد نیز یک دانش آموز ابتدایی 8 ساله است.ایسنا نوشت:

همزمان با برگزاری اجلاس بین‌المللی بازرگانی فضایی 2013 در لندن، مدیرعامل شرکت هلندی Mars One به ارائه جزئیاتی در خصوص سفر بی بازگشت به مریخ و نحوه همکاری شرکت‌های مختلف با این پروژه پرداخت.

سازمان خصوصی و غیرانتفاعی Mars One قصد دارد با ساخت مستعمره انسانی بر سطح سیاره سرخ، نخستین گروه ساکنان را تا سال 2023 با یک بلیت یک طرفه راهی مریخ کند.

«باس لانس دروپ» بنیانگذار و مدیرعامل این شرکت هلندی در اجلاس بین المللی بازرگانی فضایی 2013 در لندن اعلام کرد که تاکنون بیش از 200 هزار درخواست برای سفر بی‌بازگشت به مریخ از 140 کشور جهان ثبت شده که 80 درصد درخواست ها به مردان اختصاص دارد.

مسن ترین متقاضی 83 ساله و جوانترین فرد نیز یک دانش آموز ابتدایی است؛ این دانش آموز هشت ساله خواستار نام نویسی در این پروژه شده و عنوان کرده که تا ده سال آینده و زمان اجرای مأموریت اصلی (سال 2023 میلادی) شرط سنی 18 سال تمام را خواهد داشت.

جزئیات کامل در خصوص نحوه انتخاب داوطلبان اولیه برای گذراندن دوره آموزشی در ماه دسامبر (آذر ماه) منتشر و فرآیند انتخاب نیز بصورت زنده از تلویزیون پخش خواهد شد.

«لانس دروپ» خواستار پیوستن شرکت ها و سازمان های فعال در حوزه سفرهای فضایی به این برنامه شد و تأکید کرد: کشورهای مختلفی علاقه‌مند انجام مطالعات بر سطح مریخ هستند که می توانند تجهیزات مورد نظر خود را با کمک کاوشگر Mars One به این سیاره منتقل کنند؛ همچنین زمینه همکاری با شرکت هایی که بدنبال تبدیل شدن به نخستین برند تجاری در مریخ هستند، وجود دارد.

گام نخست برای اجرای این پروژه، بررسی شرایط زندگی انسان بر سطح سیاره سرخ است و به همین منظور سیستم های آزمایشی بر روی یک کاوشگر که تا سال 2016 راهی سیاره سرخ می‌شود، شرایط محیطی را مورد ارزیابی دقیق قرار می‌دهند.

برای ارسال گروه نخست از ساکنان آینده مریخ متشکل از چهار داوطلب، بودجه شش میلیارد دلاری و برای اعزام گروه‌های بعدی نیز به بودجه چهار میلیارد دلاری نیاز است.

گفتنی است، تاکنون 14 ایرانی برای سفر بی‌بازگشت به مریخ ثبت نام کرده‌اند.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► با «زنگ موبایل» بیدار نشوید!
هر آنچه باید از حافظه‌های فلش بدانید ◄

مطالب مرتبط
بنر