افزايش ارزش دلار كوتاه مدت است

پنجشنبه ، 7 آذر 1387 ، 13:57

افزايش ارزش برابري دلار يك پديده كوتاه مدت است كه پس از مدتي با از بين رفتن علل مقطعي فعلي، متوقف خواهد شد.

قائم مقام بانك مركزي اظهار كرد: تقويت ارزش برابري دلاري پديده كوتاه مدتي است كه در بازده زماني نه چندان طولاني متوقف مي‌شود و حتي ممكن است از روالي معكوس و در جهت تضعيف اين ارزش برابر برخوردار شود.

دكتر حسين قضاوي گفت: تقويت فعلي ارزش دلار به علت اين است كه دارندگان اوراق بدهي ديگري مانند اوراق رهني يا قرضه، اين اوراق را عرضه كرده و خواستار خريد دلار هستند، بنابراين با بالا رفتن تقاضا براي دلار، ارزش آن افزايش پيدا كرده است.

وي با اشاره به پيامدهاي اين مساله براي اقتصاد ايران تصريح كرد: معاونت ارزي بانك مركزي به طور مستمر در حال مديريت سبد دارايي‌هاي ارزي كشور است و سهم هر يك از ارزها را متناسب با تحولات بين‌المللي مديريت مي‌كند، از اين رو، خطري بابت اين روند افزايشي متوجه ما نيست.

قائم مقام بانك مركزي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته در مورد روند حركتي بهاي نفت افزود: پيش از اين هر دو حالت استمرار روند كاهشي قيمت نفت و حالت حفظ ثبات اين قيمت بررسي شده و راهكارهاي متناسب با آنها تدوين شده است.

قضاوي تصريح كرد: حال كه شاهد ادامه يافتن روند كاهش قيمت نفت هستيم، ناگزيريم براي سال آينده سياست‌هاي احتياطي شديدي را در پيش بگيريم و انضباط مالي گسترده‌اي را حاكم كنيم.

وي گفت: البته در كوتاه مدت به علت وضعيت مطلوب اندوخته‌هاي ارزي و حساب ذخيره ارزي بانك مركزي قادر به پرداخت اقساط بدهي‌هاي خارجي و تامين ساير نيازهاي ارزي كشور حتي تا مدت يك سال است و از اين بابت نگراني وجود ندارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

► لايحه طرح تحول اقتصادي تا پايان آذر به مجلس ارائه مي شود
اعتراف به هزينه هفت هزار ميليارد دلاري براي نجات وال استريت ◄

مطالب مرتبط
بنر