کاهش قیمت جهانی نفت درپی توافق ژنو

دوشنبه ، 4 آذر 1392 ، 09:48



به دنبال توافق هسته ای ایران و ۵+۱ قیمت نفت در بازار جهانی ۲.۵ دلار کاهش یافت و هر بشکه نفت برنت دریای شمال در برابر ۱۰۸.۵۶ دلار معامله شد.

بازار جهانی نفت در آغاز فعالیت هفتگی خود در روز دوشنبه به توافق هسته ای ایران و 5+1 واکنش نشان داد.

قیمت جهانی نفت در روز دوشنبه 2.5 دلار کاهش یافت و هر بشکه نفت برنت دریای شمال در این روز در برابر 108.56 دلار معامله شد. نفت سبک آمریکا نیز نسبت به روز جمعه با 86 سنت کاهش قیمت مواجه شد و قیمت هر بشکه از این نفت به 93.98 دلار رسید.

هفته گذشته در پی طولانی شدن مذاکرات و انتشار اخباری مبنی بر احتمال عدم حصول توافق بین ایران و 5+1 قیمت جهانی نفت حدود 4 دلار افزایش یافته بود.

ایران و گروه 5+1 در روز یک شنبه توافقی را امضا کردند که بر اساس آن بخشی از فعالیت های هسته ای ایران به طور موقت محدود شده و در عوض،‌ بخشی از تحریم ها علیه این کشور لغو می شود.

در حالی قیمت جهانی نفت تحت تاثیر توافق هسته ای ایران بیشترین کاهش طی 20 روز گذشته را تجربه کرده که تحریم صادرات نفت ایران همچنان به قوت خود باقی مانده است. در عین حال بر اساس این توافق تحریم بیمه ای محموله های نفتی ایران برداشته شده و طرف غربی متعهد شده است تلاشی برای کاهش سطح صادرات نفت ایران از رقم کنونی انجام ندهد.

یک کارشناس بازار جهانی به بلومبرگ گفت: در حالی که اسرائیل و عربستان از توافق هسته ای ایران راضی نیستند باید گفت بازار نفت از آن استقبال کرده است.

وی افزود: این توافق مطمئنا باعث کاهش بیشتر قیمت ها در آینده می شود. اما باید منتظر ماند و باید دید تا چه حد این موضوع محقق می شود.

لغو تحریم بیمه ای محموله های نفتی ایران به ویژه خبر خوبی برای پالایشگاه های هندی است. مقامات این پالایشگاه ها گفتند با ورود مجدد شرکت های بیمه اروپایی به جریان عرضه نفت ایران به هند فرآیند واردات نفت از این کشور تسهیل می شود. در عین حال آن ها گفتند قصد ندارند واردات نفت از ایران را افزایش دهند.

اخبارمنتخب بانکی دات آی آر:

=================

► برداشت غیرمجاز از حساب دیگران
بانوی مبتکر کفش های زیبا و عجیب / عکس های جدید ◄

مطالب مرتبط
بنر