خداحافظی کارمندان با دورکاری

يكشنبه ، 10 آذر 1392 ، 08:52
هنوز ماجرای انتقال اجباری کارمندان  به شهرهای کوچکتردر دولت دهم  از یادها  نرفته است.طرحی که برای خلوت کردن تهران و تمرکز زدایی  در دولت استارت زده شد و بر طبق آن قرار شد وزارت خانه ها به تدریج از تهران خارج شوند.

در همین راستا بسیاری از کارمندان  که تمایلی به خروج از تهران نداشتند، مجبور به کوچ اجباری شدند هر چند که در ابتدای امر گفته می شد انتقال کارمندان از تهران به در خواست خود آنان صورت خواهد  گرفت.

بعد از این ماجرا اما طرح دیگری در دولت کلید خورد که دور نما و آینده خوبی برای آن پیش بینی می شد.این طرح چیزی نبود جز دورکاری.

به این معنی که با توجه به توسعه و پیشرفت ابزار های ارتباطی و فن آوری اطلاعات، کارمندانی که امکانات برای آنها فراهم است از منزل به امور کاری رسیدگی کنند.



حالا اما محمدباقر نوبخت، معاون رییس‌جمهور اعلام کرد که پس از بررسی اجرای طرح دورکاری از زمان ابلاغ آن در هفتم مهر 89 تاکنون ،  بنا به 10دلیل از جمله فراهم‌نبودن زیرساخت‌ها، نارضایتی کارکنان، دورشدن افراد از محیط کار و کاهش امنیت شغلی، مصوبه دورکاری تا زمان فراهم‌شدن زیرساخت‌های لازم، لغو می‌شود.

مصوبه ای  که از هفتم مهر 89 توسط دولت دهم مصوب و در دستگاه‌های دولتی به اجرا گذاشته شده بود.

ماجرا اما از این قرار بود که وزیران عضو کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک در جلسه 30 خرداد ماه سال 89 بنا به پیشنهاد شماره چهارم خرداد همان سال معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با هدف افزایش بهره‌وری، انعطاف کاری و کاهش حجم رفت و آمد کارمندان دولت و اثرات جانبی آن، آئین نامه دورکاری را تصویب کردند.

همانگونه که در مصوبه دولت مطرح شده بود، قرار بود افراد به منظور افزایش انعطاف کاری، بهبود وضعیت بهره وری و همچنین کاهش حجم ترافیک در کلانشهرها به ویژه تهران به منازل بروند اما عملا نه تنها چیزی بر بهره وری دورکاران افزوده نشد، بلکه چنان تسهیلی نیز در رفت و آمدهای دورن شهری ایجاد نشده است چرا که افراد به جای طی کردن مسیر اداره حال برای انجام کارهای شخصی در سطح شهر حضور می یابند.

این طرح اما در همان روزه های اول تصویب ، به خصوص مورد توجه بانوان قرار گرفت  هر چند که همه بانوان نیز تمایلی به دورکاری نداشتند اما در همان روزها معاون امور فرهنگي و آموزشي مركز امور زنان و خانواده رياست جمهوري  وقت اعلام  كرد: زنان شاغلي كه حضور آنها در محيط كار، الزام و ضرورتي ندارد، امكان استفاده از طرح دوركاري را دارند.

اما این طرح به دلیل عدم  وجود زیرساختهای لازم مانند تامین شبکه اینترنت و ملزومات کار در خانه ها در کنار ناآشنا بودن مدیران با این نوع کار پرسنل عملا با شکست مواجه شد و مشکلات زیادی برای کارمندان دور کار ایجاد کرد از جمله این که روزهایی که دورکاران باید در منازل سپری  می کردند به منزله تعطیلی و روز غیرکاری تلقی می شد و خود مدیران واحدهای مختلف دستگاه ها نیز چنین دیدگاهی را نسبت به نیروهای دورکار خود داشتند.

وضعیت اینترنت و خدمات الکترونیک در کشور هم مزید بر علت کم کاری ها در دور کاری ها بود و برای همین از این طرح همواره به عنوان یک طرح شکست خورده یاد می کردند.

به این ترتیب اینگونه تعبیر شد که ورکاری  و تعدیل نیرو در وزارتخانه ها رابطه مستقیمی با هم دارند چرا که کاهش بهروری کارمندان نتیجه ی جز تعدیل نیرو نخواهد داشت.

با روی کار امدن دولت  روحانی اما به نظر می رسد چرونده دورکاری کاملا بسته شده است چرا که محمدباقر نوبخت، معاون رییس‌جمهور در نامه‌ای خطاب به اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور نتایج بررسی و آسیب‌شناسی این طرح از زمان اجرا تاکنون را اعلام کرده و نتیجه لغو ان بوده است.

در بخش هایی از این نامه امده است:" آیین‌نامه فوق‌الذکر صرفا به لحاظ برون‌رفت از شرایط اضطرار و آلودگی شدید هوای تهران با فوریت و بدون بررسی کارشناسی لازم در این معاونت ابلاغ شده است و دستگاه‌های اجرایی نیز بدون آمادگی و فراهم‌بودن شرایط و زیرساخت‌های لازم و برحسب تکلیف تعیین‌شده مبادرت به اجرای اضطراری مفاد تصویب‌نامه کردند. پس از چندسال از اجرای مصوبه مذکور پیمایشی در خصوص دورکاری با عنوان «آسیب‌شناسی اجرای آیین‌نامه دورکاری در دستگاه‌های اجرایی» توسط این معاونت انجام گرفت. نتایج بررسی‌های میدانی و بررسی صورت‌گرفته از کارکنان و مدیران دستگاه‌های اجرایی در بخش آسیب‌های آیین‌نامه دورکاری نشان می‌دهد که مصوبه مذکور به اهداف پیش‌بینی‌شده دست نیافته است."

به این ترتیب پرونده یک طرح دیگر در دولت دهم بسته شد .طرحی که بدون صورت گرفتن کارشناسی های لازم میهمان ادارات شده بود.

پارسینه

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► متولدین هر ماه اینگونه هوش خود را تقويت كنند
گوسفند‌های عروسکی ◄

مطالب مرتبط
بنر