وی‌چت و وایبر ترسناک نیست

سه شنبه ، 12 آذر 1392 ، 09:23


بايد كامپيوترها و موبايل‌ها را مثل كوهي روي همديگر بچينيم و شبيه به عمليات امحاي مواد مخدر بسوزانيم.

اين نظر بعضي از كساني است كه از تكنولوژي فرار مي‌كنند و نمي‌خواهند آن را به رسميت بشناسند. ايرانيان سال 1373 نخستين‌بار با پديده تلفن همراه آشنا شدند، 30 سال ديرتر از امريكا. در همان سال طرح ممنوعيت استفاده از ماهواره در مجلس تصويب شد. استفاده از خدمات پيام كوتاه در ايران نيز براي نخستين‌بار در سال 1381 مورد بهره‌برداري قرار گرفت يعني 9سال ديرتر از جهان. حالا مدتي است كه بحث از ماهواره و حجاب به شبكه‌هاي اجتماعي و برنامه‌هاي تلفن همراه كشيده شده است.

كلماتي كه اين روزها همه مي‌شنويم و شايد خيلي‌ها نمي‌دانند چه معني مي‌دهد يا چه كاربردي دارد «وي‌چت، تانگو، وايبر» است. فاصله رسيدن تكنولوژي به ايران از زماني كه نزديك به 30 سال بوده به چند دقيقه رسيده است، امروز كافي است نرم افزاري در جهان به وجود بيايد و ايراني‌ها تنها چند دقيقه بعد از طريق اينترنت حتي با سرعت‌هاي كم آن را دانلود مي‌كنند. نمونه بارز اين اتفاق ظهور نرم‌افزار جديدي به نام «وي‌چت» است. اين غول خطرناكي كه اين روزها از آن نام برده مي‌شود هيچ چيزي فراتر از يك نرم‌افزار براي ارتباط نيست كه امثال آن بسيار زياد است. وي‌چت يك سرويس پيام رساني براي تلفن‌هاي همراه است كه به دست «تنسنت» در چين ساخته شده است. نخستين انتشار آن در ژانويه 2011 بوده است.

يعني 22 ماه پس از ساخت آن اكنون در ايران اين نرم افزار به صورت فراگير از سوي كاربران استفاده مي‌شود. برنامه‌يي كه در گوشي‌هاي تلفن آندرويد، ‌اي فون، بلك بري، ويندوز فون و سيستم عامل‌هاي موبايل در دسترس و روي شبكه‌هاي Wi-Fi، 2G، 3G، و 4G پشتيباني مي‌شود.

تخريب تكنولوژي تهديد است
يكي از سايت‌هاي خبري كه با سياست‌هاي دولت در زمينه باز شدن فضاي اينترنت مخالف است، در كمتر از يك هفته نزديك به هشت مطلب درباره اين نرم‌افزارها منتشر كرده و در اين مطالب سعي مي‌كند كه با خطرناك جلوه دادن اين برنامه‌ها و هويت شبكه اجتماعي خانواده‌ها را با فرزندان درگير كند و هيچ راه‌حل مناسبي براي صحبت‌هايش ارائه نمي‌كند. آيا ترساندن خانواده‌ها از تكنولوژي راه مناسبي است؟ آيا مي‌توان در مقابل سرعت رشد تكنولوژي ايستاد؟

در يكي ديگر از اين مطالب، جامعه‌شناسي درباره فضاي مجازي و برنامه‌هاي وي‌چت و تانگو گفت: «حضور فضاي مجازي موجب مي‌شود انسان از دنياي واقعيات فاصله گرفته و خيال‌پروري و خيال‌پردازي در او تقويت شود و اين امر در تمام لايه‌هاي زندگي او نيز تاثيرگذار شود.» اين در حالي است كه براساس آمار‌ها نزديك به 17ميليون كاربر ايراني از شبكه‌هاي اجتماعي استفاده مي‌كنند كه تقريبا 61 درصد كاربران اينترنت در ايران است.

معاون اجتماعي سابق پليس فتا درباره اين نرم افزارها به اين سايت خبري گفت: «در شرايط فعلي اين امكانات به همان اندازه كه براي جوانان جذابيت‌هاي ويژه‌يي دارند، براي خانواده‌ها تهديد‌كننده هستند چراكه ناآگاهي به عنوان بزرگ‌ترين تهديد به شمار مي‌رود.»اين احساس نگراني هنگامي بيشتر به چشم مي‌آيد كه حضور محمدجواد ظريف، وزير خارجه ايران در شبكه فيس‌بوك از سوي برخي مسوولان به عنوان يك رفتار ناهنجار در شكستن خط قرمز فيلترينگ شناخته مي‌شد. ب

ا اين وجود منتقدان تكنولوژي‌هاي جديد هيچگاه به كارايي اين امكانات اشاره‌يي نمي‌كنند. حتي يكي از مقامات عاليرتبه كشور از طريق توييتر منسوب به خودش خبرهاي سخنراني و... را منتشر مي‌كند. در مذاكرات ژنو اگر فيس بوك و توييتر وزير خارجه و معاونانش نبود خيلي از مردم در بي‌خبري كامل به سر مي‌بردند. اما حضور آنها با استقبال مردم و رسانه‌هاي خارجي مواجه شد كه از اين طريق فاصله مقامات سياسي با مردم خيلي كمتر شده است.

بيكاري، مسكن و ازدواج ارتباطي با وي‌چت و تانگو دارد؟
مركز آمار ايران ميانگين نرخ بيكاري كشور براي سال گذشته را 2/12 درصد اعلام كرد كه اين نرخ براي مردان و زنان به ترتيب 5/10 و 9/19 درصد بوده است. نرخ بيكاري براي جوانان 15تا 24 ساله در سال گذشته 9/26 درصد بوده كه اين نرخ به تفكيك جنسيت براي مردان 4/23 و زنان 5/41 درصد است. نرخ فعاليت اقتصادي در كشور در سال 1391 برابر با 7/37 درصد بوده كه براي مردان 6/61 و زنان 8/13 درصد اعلام شده است.

حالا شايد لازم باشد از منتقدان تكنولوژي‌هاي نوظهور پرسيده شود كه اگر اين شبكه‌ها و برنامه براي جوانان تهديد به شمار مي‌آيد، نرخ بيكاري كه جوانان و جامعه را تهديد مي‌كند خطرناك نيست؟در ديگر مطلب اين سايت خبري كه در مصاحبه با رييس انجمن مددكاران اجتماعي ايران انجام شده، آمده است: «برخي از افراد در نرم‌افزارهاي تلفن همراه حريم خصوصي را از بين مي‌برند. چرا كه افراد عكس‌ها و مسائل خصوصي خود را در «وي‌چت» و «تانگو» به اشتراك مي‌گذارند كه اين خود عوارض فرهنگي و اجتماعي منفي به دنبال دارد. بايد چنين شبكه‌هايي مديريت شود و همچنين هويت فرهنگي كشور خود را تقويت كنيم تا در استفاده از تكنولوژي‌ها، گامي مثبت برداشته و عوارض آن را بشناسيم» در همين سايت‌هاي خبري كه ادعاي مقابله با اين شبكه‌هاي اجتماعي را دارند، در پايان تمام پست‌هاي آنها قابليت انتشار به فيس بوك، توييتر، فيليكر و گوگل پلاس وجود دارد. اگر اين شبكه‌ها از مصاديق جرم به حساب مي‌آيند چگونه مي‌توان خبرها را به آنها فرستاد؟

حضور در فضاي مجازي جرم نيست
محسني‌اژه‌يي ؛ سخنگوي قوه قضاييه روز گذشته در مصاحبه با خبر نگاران درباره فيس‌بوك گفت: فيس‌بوك موارد مجرمانه عديده‌يي از قبيل موارد ضدامنيتي و آموزش‌هاي ناصحيح داشته و دارد. اقدامي توسط كارگروه مربوطه در اين زمينه انجام شده و تا زماني كه اين اقدام پابرجا باشد استفاده ا‌ز آن صحيح نيست و حتما جلوگيري مي‌شود. از سوي ديگر سردار احمدي‌مقدم ؛ فرمانده نيروي انتظامي در حاشيه سومين اجلاس روساي پليس فتا نيز گفت: «اين روش كه برخي از مسوولان آرام آرام شروع به عبور از خط قرمز كرده و وارد فضاهايي مي‌شوند كه استفاده از آن براي شهروندان ممنوع است، چيز خوبي نيست و همه بايد در اين زمينه رعايت كنند».

فرمانده ناجا درباره استفاده از فيلترشكن نيز خاطرنشان كرد: بديهي است كه وقتي ورود به سايتي ممنوع مي‌شود، ورود به آن از طريق ديگر نيز داراي بار حقوقي و قضايي خواهد بود. حضور در فضاي مجازي جرم نيست، اما ابزار و نحوه استفاده از آن ممكن است به‌گونه‌يي باشد كه منجر به عمل مجرمانه شود، همان‌طور كه خريد اينترنتي عملي مجرمانه نيست، اما ممكن است از طريق همين سامانه، برداشت غيرمجاز اينترنتي صورت گيرد كه اين يك جرم است و پليس با آن برخورد مي‌كند.

زهره طبيب‌زاده، نماينده مجلس نيز درباره شبكه‌هاي اجتماعي اظهار داشت: يكي از عوارض و آثار منفي فضاي مجازي، روابط نامناسب اخلاقي بين دختر و پسر است كه اين شبكه و نرم‌افزار‌هاي جديد مانند «وي‌چت» و «تانگو» آسيب‌هاي جبران‌ناپذيري براي نوجوانان و جوانان به همراه دارد. شبكه‌هاي اجتماعي جديد فيلتر نبوده و اين خود مشكلي اساسي است؛ اين شبكه‌ها جوانان را ترغيب به روابط نامشروع و غيراخلاقي مي‌كنند. گاهي اوقات به دليل اينكه عكس دختران در اين شبكه به نمايش گذاشته مي‌شود برخي افراد سوءاستفاده كرده و براي اخاذي از فرد از آن به عنوان ابزار استفاده مي‌كنند، بنابراين اين شبكه‌ها آثار منفي بسياري را به دنبال دارد.

افزايش طلاق و گراني مسكن، مشكل روز است نه وايبر و تانگو
به گفته مديركل دفتر اطلاعات آمار جمعيتي سازمان ثبت احوال كشور: «نرخ طلاق در كشور حدود دو در هزار است، به اين معنا كه به ازاي هر يك هزار جمعيت، دو طلاق در كشور به ثبت رسيده است كه اين آمار نيز در سال‌هاي اخير تغييرات چنداني نداشت و از 9/1 به 2 رسيده، لذا در مقايسه با مقوله ازدواج، سرعت طلاق بالاتر است و بايد متوليان ذي‌ربط تدابيري را اتخاذ كنند كه اين آمار حفظ شده و پيشگيري‌هاي لازم صورت بگيرد تا تبديل به موضوع حادي نشود.»

با شنيدن اين‌گونه تحليل‌ها درباره برنامه‌هاي تلفن همراه يا شبكه‌هاي اجتماعي مشخص مي‌شود عدم وجود فرهنگ‌سازي براي تكنولوژي مي‌تواند آسيب‌هاي زيادي براي جامعه داشته باشد. اما سوال اصلي اين است كه آيا مشكل جوانان ما شبكه‌هاي اجتماعي يا گوشي‌هايشان است؟ عليرضا مقتدايي، مديركل آمارهاي اقتصادي بانك مركزي در ارديبهشت سال 92 اعلام كرد كه مسكن مقام اول در نرخ تورم ايران را دارد. شرايط خريد مسكن يا حتي اجاره‌نشيني به‌حدي سخت شده است كه چندي پيش يكي از سايت‌هاي انگليسي زبان عمر خريد مسكن در ايران را نزديك به صد سال تخمين زده است.

مينو اصلاني، رييس بسيج جامعه زنان درباره شبكه‌هاي اجتماعي جديد، اظهار داشت: درباره آثار و تبعات منفي چت‌هاي بي‌هدف و اعتيادگونه در ايران مطالب قابل توجه علمي و كافي مطرح نشده و متاسفانه هيچ فردي در اين راستا خانواده‌ها را آگاه نكرده است. وي با بيان اينكه پشت پرده شبكه اجتماعي جديد «وي‌چت» صهيونيست است كه از اين شبكه‌هاي مخرب حمايت مي‌كند، ادامه داد: «شبكه‌هاي اجتماعي جديد مانند «وي‌چت» و همچنين فيس‌بوك حيازدايي را به دنبال دارد در واقع اين شبكه‌ها براي خانواده‌ها و جوانان مخرب هستند» در سال‌هاي ابتدايي حضور پيامك در ايران، بسياري آن را خطرناك مي‌دانستند. شبكه اجتماعي مثل فيس‌بوك در زمان‌هاي مختلفي به كار كشور هم آمده است. زماني كه بحث بين خليج فارس و نام جعلي عربي زياد بود، مردم با كمپين‌هاي مختلف و نوشتن مطالب عليه گوگل توانستند صداي خودشان را به جهان برسانند حتي براي راي دادن به ورزشكاران ايراني، مردم در اين شبكه‌ها نقش زيادي بازي كردند.

نظرات مردم درباره فضاي مجازي
اما در اين ميان واكنش كاربران به اين خبر ها ديگر‌گونه است. در كامنت هاي همان سايتي كه اخبار مخالف با استفاده از اين نرم افزار ها را منتشر مي‌كند كاربري نوشت: «چرا عمل نامتعارف عده‌يى را به پاى همه كاربران مى‌گذاريد. شبكه اجتماعى با هر شكل مفيد است. شما به فكر اصلاح فرهنگ جامعه باشيد نه به فكر فيلتر كردن اينترنت و شبكه‌هاى اجتماعى. شما فقط ياد گرفته‌ايد كه تا نوك بينى خود را ببينيد. چرا هميشه راه‌حل‌هاى غيرمنطقى را برمي‌گزينيد.»


كاربر ديگري نوشت: «اين يك ابزار ارتباطي است كه خيلي هم مفيد است حالا اگر كسي استفاده منفي از آن مي‌كند ربطي ندارد كه ان را خطرناك بدانيم اين نظرهاي مثلا كارشناسي اصلا منبع علمي ندارند» در يكي ديگر از سايت‌ها كاربري نوشت: «ببخشيد من نمي‌دونستم كه دچار انحطاط اخلاقي شدم و عفت عمومي را لكه‌دار كردم. حالا چون يه عده استفاده نادرست مي‌كنن كه به تربيت غلط خانوادشون ربط داره ما بايد محروم بشيم از تكنولوژي؟ همه فاسدن؟ اوني كه مشكل داره هر دري رو ببندي يك در ديگه باز مي‌كنه كار خودش را مي‌كنه.»

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

================

► تلاش مجلس برای محدودیت استخدام دختران مجرد
کاترین اشتون چقدر حقوق می گیرد؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر